Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vända kuggstång upp och ner?
1 besök senaste veckan (1112 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Frågan är om det funkar att vända ett kuggstångsrack uppåner utan att något strular till sig (smörjning, lagerfunktion...). T ex om man hittar en lämplig kuggstång från en vänsterstyrd bil med kuggstången akter om axeln och sätter den i en konfiguration med högerstyrning och kuggstången för om framaxeln.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Vända kuggstång upp och ner?

Pär Hansson skrev:
Frågan är om det funkar att vända ett kuggstångsrack uppåner utan att något strular till sig (smörjning, lagerfunktion...). T ex om man hittar en lämplig kuggstång från en vänsterstyrd bil med kuggstången akter om axeln och sätter den i en konfiguration med högerstyrning och kuggstången för om framaxeln.

Går utmärkt thumbs up

Anders Bisting
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Jag har en sån i min Seven, från en engelsk Minileverantör som hade eftermarknadskuggstänger med kort rattutslag. Fungerar hur bra somhelst!

Nånstans i garaget står det vad firman hette...

om du är intresserad kan jag försöka kolla. Men den är inte så bred av naturliga skäl....

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Magnus S skrev:
Jag har en sån i min Seven, från en engelsk Minileverantör som hade eftermarknadskuggstänger med kort rattutslag. Fungerar hur bra somhelst!

Nånstans i garaget står det vad firman hette...

om du är intresserad kan jag försöka kolla. Men den är inte så bred av naturliga skäl....
Jag tror för tillfället att jag har den kuggstång jag behöver, men för allmänintressets skull och för ev. framtida bruk så är det välkommet att du publicerar data. Smala/korta kuggstänger är det väl en del som har behov av, antar jag.

Det råkar inte vara så att den t o m har "pinjongen", eller vad det nu heter, i mitten?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Re:

Pär Hansson skrev:

Det råkar inte vara så att den t o m har "pinjongen", eller vad det nu heter, i mitten?

Nej inte den jag har. Återkommer med data.. Undrar om det inte var Cooperkillen som tipsade mig om den från början...

Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (1112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande