| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fråga om kolvar, frigång och komp, bilder!
|
2222 besök totalt |
|
Hej! Nu har jag fått tillbaka en kolv från svarvaren, han har tagit lite på ena sidan av kolven, för att den inte ska ta i toppen. I Nuläget ser det ut såhär med höjder osv. Detta med den 1.8mm packning vi ska åka med.
Rent spontant tycker jag att 5.46mm mellan ventil och kolv är ganska mkt samt att 1.6mm på squish-ytan är i högsta laget också. Men på andra sidan mot vattenmanteln så är det iof bara 1.5mm, vi kom iaf överens om att ta av ca 0.5mm på toppen samt att justera lite mer på toppen här för att kompensera för mer planing:
Jag tycker att domen på kolven är ovanligt låg för att vara en högkompare, samt att 5.46mm mellan ventil och kolv också är mkt. Domen är 3.44mm hög, det ska jämförars med en annan "standard" högkompare som har en ca 5.5mm hög dome. Självklart ska förbrännsingsrummet mätas osv men jag är lite orolig för att kompet ska blir för lågt! Tankar och funderingar tackar vi för
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re: Fråga om kolvar, frigång och komp, bilder!
Hur mycket lyft är det på kammen vid ÖD? Sen så är det inte säkert att det är mest kristiskt vid ÖD, det kan vara vid maxlyft på kammen också...
Ett ca värde vid ÖD är 2-3 mm frigång mellan kolv och ventil. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Risken för möte är störst nära, inte vid, övre dödpunkt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Jepp, rätt kam och ventiler, med roterande kam. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Blocket är planat 0.2mm, 11.7 lyfter kammen, ganska moderat alltså. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
hej sverige du skal have 0.1 mm luft pr 1000omr du skal kore så ca 0.9mm luft imellem kovlar og topblock lufte imellem kolvar og ventil skal min være 2mm i overlap( der hvor begge ventiler er oppen) det gore du ved af juster/spænde ventilen 2mm ned og så dreje en omgang på motor. der efter kan du måle modelervoksen tykkelse. hvis du har nogle sporgsmål er du velkommen til at ringe til mig +45 20987172 har kort rally i 10år i Opel manta 200i
hilsen sogaard _________________ Henning Sogaard Madsen |
||||
|
Re:
Nu ska jag vara ärlig, ingen aning faktist, kan nada om det egentligen. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2222 besök totalt |