| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
F1 kolv foder och stake
|
2386 besök totalt |
|
F1 kolv foder och stake
Jag var på mässan och pratade med folk i Ferrarimontern. Tog några bilder på dessa delar. Kollade in deras A-armar som dom hade lösa, lätta saker. Kändes som ett halvkilo. Dom hade även en bakre uppright, tjusigt svetsjobb får jag säga, man blir lätt imponerad.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
|
||||
|
Re:
Synd det. |
||||
|
Den där vevstaken är nog av äldre modell, ser ut som den kommer ifrån en 90-talare. Dagens F1 vevstakar är I-profiler med en längd kring 10 cm (centrum-centrum).
Hur stor är borrningen? Idag ligger nog de flesta på 98 mm borr vilket är max tillåtet. Med tanke på att det är ett löst foder så skulle jag gissa på att det härstammar från en motor från kring år 2000. Dessa är från en Ferrari från 2000 (notera att veven har skurit):
Den bakre upright, var den i stål eller titan? Förr brukade man nämligen svetsa samman dessa i höghållfast stål. Numer kör nog alla med dessa i titan, vanligen tillverkat från ett stycke. På tal om snygga svetsar så körde Ferrari tidigare med en växellåda som hade ett hus av titan. Huset var dock inte gjutet utan ihop svetsat från flera olika bearbetade titanplattor. |
||||
|
Cosworth hade H-profil på sina stakar 2006 vet jag (V10) samt att dom knappt svänger in mellan stor och lillände, så det är nog som Expressen eller Aftonbladet vad som anses som bäst.
OT; Johan Edlund, vad jobbar du med egenteligen? Du verkar ju ha koll på det mesta om motorer.
|
||||
|
Re:
Då lär de nog vara ganska ensamma om att ha de vevstakarna. Finns ett SAE papper som numer väl har några år på nacken där dåvarande motorchefen hos McLaren-Mercedes påpekade detta. Motorchefen hos Honda (eller var det Toyota? japanskt va're i varje fall) nämnde också att de körde med I-profiler i någon intervju för inte alltför länge sedan. Tydligen så ska de vara billigare att tillverka. Den V10'an har väl mer eller mindre inte utvecklats något de senaste åren. Cosworth har för övrigt även testat rullager för vevaxeln från SKF. Ett tag så höll de också på och experimentera med en vevaxel som svetsats ihop från flera (ihåliga) delar. |
||||
|
Re:
Jag ka inte tänka mig annat än at dessa grejor är Ferrari, då det var deras monter. Det var Shell som stod för galoscherna men jag talade med en man som hade hand om Ferraris utställningstour, och han plockade fram dessa grejor ur sin väska. Han var inte ingenjör så han uttalade sig inte om vad han höll i, men berättade lite andra allmäna historier om sitt liv hos Ferrari. Jag fick ingen klarhet i hur upprightsen var tillverkad man den såg ut som sig bör även nu för tiden, och titan. Stakarna var säkerligen från 90 talet, men det är strikt min bedömning. Men det var kul att hålla i dem ändå och kolla detaljarbetet. Jag kolade även en styrväxel i detalj, i och för sig såg den ut som en växlel i allmänhet, men det är ändå den maximala byggmetoden som jag imponeras av. Ingenting ser ut at ha blivit till av en tillfällighet. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Hej,
om ni gillar "Formel 1 pornografi" som jag kallar det, och det gör väl de som gluttar på denna sida, kolla då in Race Engine tidningen. Jag har nu prenumererat på den ett tag och det är kul Proffsiga fakta och härliga bilder med kvalitet. Billigt, näe men mycket kul för pengarna. ---------------------------- Min kontakt är: Chris Perry Race Engine Technology E: chris@highpowermedia.com _________________ Fredrik Reichel |
||||
![]() |
Bilder o videos
F1 kolv foder och stake
|
2386 besök totalt |
