Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjädring Opel Speedster?
1126 besök totalt
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Fjädring Opel Speedster?

Har funderat lite på hur jag skall göra? Både Öhlins och Nitros verkar ju intressant men jag stränger på min budget lite just nu (har tyvärr lite fler saker att lägga pengar på än bilen > ). Saken är den att jag tycker att bilen kommer se lite förhög ut med originalfjädringen och nya fälgarna. Funderar på att fixa mig enbart nya fjädrar (vet att jag har set det någonstans men kommer inte ihåg var?). Frågan är bara hur det kommer bli med väghållningen? Kommer bilen påverkas negativt utav kortare fjädrar eller kommer det inte märkas någon skillnad? Någon som har erfarenhet av att bara byta till andra fjädrar?

Kommer antagligen bli så att jag köper mig nitros eller liknande senare men för tillfället så vill jag bara ha bilen lite mer i "nivå".

Så vad sägs. Vilka säljer fjädrar som passar och hur tror ni bilen kommer att påverkas?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Kapa befintliga fjädrar.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har gjort en test att sänka genom att svarva ett nytt ringsspår för den undre fjädertallriken.
Det gick bra thumbs up

Innerdiametern på stdfjädern är unik för Eibach.

Anders Bisting
Citera
Patrik_F
Skåne
Här sen Sep 2006

Körde Speedster förra säsongen och bytte då till ett av Spax- kiten (det finns två olika). Helt OK för de pengarna, dvs typ halva priset mot Nitron och 1/3 av priset för Öhlinarna. Men om huvudskälet trots allt är att sänka bilen för att matcha fälgarna/däcken (samtidigt som lite "fastare" sättning erhålls), så skulle jag satsa på Eibach egna sänkningskit till orginal dämparna. C:a 3000 SEK hos OCL/Brorsson och lätt att byta.

Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Tackar thumbs up

Har fått erbjudande om protech stötar. Någon som har erfarenhet om dessa?

Sedan så låter ju det med Spax lite intressant. Var det hela dämpare för priset? och vilken firma kan man köpa dessa hos?

Patrik_F
Skåne
Här sen Sep 2006

Spax kiten är kompletta coilover kit. Bästa priset på den "enklare" varianten utan hjälpfjäder (den jag hade) hittade jag hos potn.co.uk. Kolla in länken !

http://www.potn.co.uk/-_c1473_3203_7636_7637_7655_p1321752.htm

Fjädring Opel Speedster?
1126 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande