Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
AKUT mekproblem!!
1308 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4769


Trådstartare
AKUT mekproblem!!

Jag har skruvat bort min bakbroms för bromsbeläggsbyte.

Problemet är att det inte går att skruva in kolven tillräckligt.

Den går att skruva ut men inte in, kolven går runt lätt med den verkar inte gå in.

Dessutom så har avståndet minskat med 1/3 så nu får jag inte ens i de gamla beläggen.

Måste dessutom få bort bilen ikväll.....

Hjäääälp vad göra????

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Jag är verkligen ingen mek....

Men när du skriver skruva menar du pressa va? (Med ex.vis en tving?)

Vild gissning:
Kan det vara så att kolven inte är rund och cylindrisk som en coca-colaburk i botten utan har någon slags fasning som gör att den bara går tillbaka i ett visst läge? Dvs att man måste vrida den någon "timme" med urs eller tvärt om så att den "ploppar" tillbaka?

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



>>BTG
Bromsok med handbroms är oftast så att man måste skruva på kolven för att den ska gå att få tillbaka.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4769


Trådstartare
Problemet löst!!!

En kille på Gtiklubben kom på vad som var felet.

Jag var tvungen att trycka så mycket jag orkade medans jag gängade tillbaka kolven.

Tack i allafall alla som försökte!!!!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tips iaf..

Jag sätter en vanlig skruvtning (runda delen på kolven) och spänner åt..

Sedan tar jag en "vinkelslipsskiveavdragare" och vrider kolven med (råkade passa perfekt och har ett urtag för tvingskruven)..

Sedan bara spänner jag åt tvingen nån gång i bland


_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4769


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Tips iaf..

Jag sätter en vanlig skruvtning (runda delen på kolven) och spänner åt..

Sedan tar jag en "vinkelslipsskiveavdragare" och vrider kolven med (råkade passa perfekt och har ett urtag för tvingskruven)..

Sedan bara spänner jag åt tvingen nån gång i bland



Ja det låter som om det borde funka.

Fyf*n vad det var bökigt det var precis så jag orkade skruva tillbaka kolven. Satt tom så hårt att jag var igång och svetsade ihop ett special verktyg, ett mothåll med en bult igenom sig och en bricka på bulten som skulle passa i kolvens spår. Tyvärr så ville det inte funka.....
Tog hela kvällen för att byta belägg bak....

Bums i säng nu för om 5 timmar ska jag vara på verkstaden för framvagnsinställning......

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ThomasT skrev:
Eric Josefsson skrev:
Tips iaf..

Jag sätter en vanlig skruvtning (runda delen på kolven) och spänner åt..

Sedan tar jag en "vinkelslipsskiveavdragare" och vrider kolven med (råkade passa perfekt och har ett urtag för tvingskruven)..

Sedan bara spänner jag åt tvingen nån gång i bland



Ja det låter som om det borde funka.

Fyf*n vad det var bökigt det var precis så jag orkade skruva tillbaka kolven. Satt tom så hårt att jag var igång och svetsade ihop ett special verktyg, ett mothåll med en bult igenom sig och en bricka på bulten som skulle passa i kolvens spår. Tyvärr så ville det inte funka.....
Tog hela kvällen för att byta belägg bak....

Bums i säng nu för om 5 timmar ska jag vara på verkstaden för framvagnsinställning......


Det finns ju givetvis ett specialverktyg för detta. Jag lånade ett sådant från audiklubben när jag behövde till min gamla S3:a, samma ok bak som du ha

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



DanneT16 skrev:
>>BTG
Bromsok med handbroms är oftast så att man måste skruva på kolven för att den ska gå att få tillbaka.


Ahhh...jag missade att det stod bakbroms...
Sorry.
Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



[quote="ThomasT"]
Eric Josefsson skrev:
Tips iaf..

Jag sätter en vanlig skruvtning (runda delen på kolven) och spänner åt..

Sedan tar jag en "vinkelslipsskiveavdragare" och vrider kolven med (råkade passa perfekt och har ett urtag för tvingskruven)..

Sedan bara spänner jag åt tvingen nån gång i bland



Ja det låter som om det borde funka.


Annars kan man ju läsa på FAQ/teknik sidorna hos märkesklubben för bilen, ofta står det lite tips och tricks på sådana sidor som gäller för det egna märket.
Exempelvis att man BÖR ha en speciell tving som trycker tillbaka kolven. Finns på bilbutteriks för inte många kronor alls...

_________________
Roland Johansson
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



Det är liknande ok bak på min bruks V40. När jag skulle byta belägg bak köpte jag denna grej från biltema på vinst och förlust. Passade helt klockrent. Något av det mest prisvärda jag köpt.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=21610

/Martin

_________________
Martin Sandberg
Citera
Allmänt banåkaforum
AKUT mekproblem!!
1308 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande