| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Ovanlig SAAB
|
5194 besök totalt |
|
Ovanlig SAAB
Var ute och luftade E21:an en härlig vårkväll när jag stannade vid en bensinstation och sprang på en för mig väldigt ovanlig SAAB. Enligt min research skall den vara från 1972, vara 3900mm lång, utveckla 48kw och väga 1020 kilo. Svårt att visa på bilderna... men fy f*n vilket skick!
Inte världens bästa bilder dock.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Det ser väldigt mycket ut som min före detta kollegas bil. Om det nu är den så rullar den en hel del under sommarhalvåret, så den används som en bil bör göras. Den senapsgula kulören är underbar!
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Lite data, se
http://www.saabklubben.com/data/utvs Lite mer bilder: http://www.saabklubben.com/arkiv/son _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Kompisen var med i Nostalgia för något nummer sen med sin... Oh, han kommer strypa mig om jag sätter fel årgång... 73 eller 74 säger vi, så har jag helgarderat mig. Han har haft sin sen 77 tror jag, vilket nog är rätt unikt. De är en lite udda upplevelse att åka med, med V4-trummandet och frihjulet
De är tydligen intressanta att hittadelar till också. Massa saker ser ut som vanliga Saabprylar, men skiljer lite, lite i alla mått. Hur knepigt som helst. För att inte tala om fjädrarna. Kompisen behövde nya för några år sen, men det fanns inte att få tag på (sicken överraskning). Men han är rätt driftig och känner folk överallt, så han tog kontakt med en fjädertillverkare. Och visst, kunde han få tag på konstanter, materialspec osv så kunde de göra ett gäng. Men det gick inte att få reda på, för inte ens utvecklingsingenjörerna ifrån "back in the days" hade koll på materialen, de tog bara lite av vad som låg i hyllorna och måttade till det så att det passade. Koll på läget? Jajjemensan
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Hejsan på er!
o tack Niklas för att du skickade bilderna. Kul att se sin bil på nätet! Det är en -72:a, som jag köpte februari 2006 av en dam i Kungsängen, Stockholm. Hon hade då haft den sen 1975 och kört till o från golfbanan fram till 2003, då hon ställde den i varmgaraget för gott. Bilen är i ett mkt gott brukskick, har gått ca 16 000 mil. Den har varit med om en mindre olycka innan 1975 därav lite färgskiftningar på motorhuven. Bilden är tagen utanför Statoilmacken på Eriksberg. Killen som jobbar i verkstan där hjälper mig med lite service o så eftersom jag ännu inte fått tag i ett garage som jag kan meka i. Bilen syns i Sisjön ofta för det är där jag bor! Planer? Bilen ska hållas i mkt gott bruksskick och användas som sommarbil. Den är väldigt kul att köra men för att göra den ännu roligare så har jag tagit hjälp av några proffs. Bengt-Erik Ström håller på med en motor som kommer att bli på ca 1850 cm3 (1700 std), 110 hkr (65 std). FULING ska ta hand om växellådan. Har du fått slutväxeln? Den borde vara hos dig idag! Hälsningar Ingmar
_________________ Ingmar Rahm |
||||
Näääää men det är som en saab 95 typ
Nej det är inget skämt. Skilanden är att sonetten är lättare. tj vikt 845/1060 CGH lägre ca 350mm kortare axelavstånd. Fram och bakvagn lika. Motor och låda lika, hmm sonetten har en annan slutväxel. Men det är försumbart. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re: ovanlig SAAB
Anders Anders Anders... Sluta upp med tyskbilsfasonerna så du lär dig lite Svensk bilhistoria
Det stod en sådan röd hos vår hovlackerare ( i hobbyn ) i några år för några år sedan
FRÄNA kärror _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||||
|
Sonett på bana:
Var en kille som hette Rolf "Dumle" Kalrsson i Örebro som körde racing med både sonett II och III i sportvagnsserien msåte varit lsutet 80 början 90 tal. Minns när herrejössas porschar med fågelbad och mycket slicks och turbo i racetrim blev retsamt omåkta på yttern av Dumle med saaben. Gick rätt bra så att säga.... Han satt visst i styrelse I svenska Ferrariklubben och hade sån spaggetihögar också. Men i racing var han ju tvungen att ha en riktigt bil
I Staterna är det ett gäng som kör rejält moddade Sonett III i SCCA eller vad nu sportvagnsserien heter i hamburgerbabianernas förlovade land. Går rätt bra där med. För ett antal år sedan var det en kille som körde en sonett i one lap around Amerca, skrämde visst slag på de flesta på alla roadcources. Jänkarna devis om: Its no substitute for cubic inches höll visst itne hela vägen....
Så även om Hr Sjölinder jämställer dem med sin läckra 7-sits racer med spyfälla, så är dom itne sååå pjåkiga på banan.
Prövade en lätt racepreppad Sonett II en gång på Mantrop korta, betydligt mera racer än de inte så få racepreppade Saab 96:or jag rejsat på samma bana iaf. Sen är dom ju kult-snygga också. Skulle gärna ha en sådan -också- _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Var vi inte överens om att du skulle bygga klart iaf en av dina projekt innan det handlades mer bilar...
|
||||
|
Re:
Sorry, det sket sig. Ser ut som det blir en Opel av mer ovanlig modell i stallet också om ett visst tokprojekt går i lås.
så då kan man väl köpa en Sonett när man ändå är i farten?
Andra köper ju mopeder hej vilt har jag hört...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Kul med sonetter, Ingemars ser ut att vara väldigt lik min fars.
http://razer.mine.nu/andersw/Saabarn _________________
|
||||
|
Re:
Det är iaf tvåtakt trots alla moderna ideer om att det ska vara 4t även där...suck ja.
|
||||
![]() |
Bilder o videos
Ovanlig SAAB
|
5194 besök totalt |