| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bocka rör.
|
6 besök senaste veckan (42444 totalt) |
|
Bocka rör.
Hur bockar man rör bäst? Har hört av många att dessa inte är bra http://www.verktygsboden.se/?id=5339 Att det blir veck osv på rören. Mvh Johan |
||||
|
Det bästa sättet att bocka ett rör är att dra det runt en matris.
Så gör vi när vi bockar hydraulrör. Vi pressar endast de absolut grövsta rören och då talar vi om häftiga dimensioner. http://www.shopoutfitters.com/WebPhotos/TubeBending/2b_editedRS.jpg _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Var hittar man ett sånt verktyg? och hur stort banklån kommer man behöva?
|
||||
|
Jag vet faktiskt inte var man får tag på en sådan bockmaskin.
Den lär väl inte kosta så mycket, kostar gör dom när dom har elektrohydrauliska momentomvandlare för själva bockningen. I det här fallet får du dra i spaken själv! Ring någon lämplig industrileverantör, Momentum exempelvis, och fråga om dom har eller var du kan hitta en sådan.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
har lånat en sådan här rätt smidig faktiskt ,går fint att bocka tunnväggigt CM 1.5-2mm om man är försiktig ,inte att blanda ihop med vanliga rörplattare
vet inte om det finns att köpa i sverige http://www.pro-tools.com/105.htm
_________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Re:
Hej! Hur menar du med att vara försiktig? Kan man inte bara göra på ett sätt, dvs dra så långt man behöver eller beror det på hastigheten också? Vad händer om man inte är försiktig? Dumma frågor kan tyckas men jag har funderat på att investera i en liknande och är lite nyfiken. _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||||
|
Re:
[/quote] Hej! Hur menar du med att vara försiktig? Kan man inte bara göra på ett sätt, dvs dra så långt man behöver eller beror det på hastigheten också? Vad händer om man inte är försiktig? Dumma frågor kan tyckas men jag har funderat på att investera i en liknande och är lite nyfiken.[/quote] tunnväggigt är känsligt lätt att få veck om man har en matris med tajt vinkel ,finns givetvis matriser med olika radier , dom jag lånade var rätt "skarpa" alltså inte bara att dra på , själva bocknings "maskinen" är inte så dyr det är matriserna som kostar _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Re:
Jag har sett någon tumregel som att minsta böjradien skall vara 3*rördiameter. Är det någon som provat som vet var begränsningarna rent praktiskt ligger? Kan det hjälpa om man värmer utsidan/ytterradien på röret när man bockar? Jag har hört något om att man kan dra med en stålkula innuti röret som är lika stor som innerdiametern när man bockar eller är detta endast på större bocknings maskiner? _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||||
|
Re: Bocka rör.
har en sån den knäcker rören istället för att bocka _________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||
|
Jag har aldrig provat men ska nog ge mig på det för att se vad det handlar om..
Hur mycket sand pratar vi om? Topp och absolut fullt? Att sanden är absolut jättetorr antar jag är en direkt nödvändighet för att inte få en otrevlig överraskning? EDIT: Eller svetsar man nästan tätt så eventuell vattenånga kan tränga ut utan onödig iver? _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Det ska vara hårt och välpackat för att ge effekt. Sen gäller det att värma rätt, inte på inner radien. då kommer röret att vecka sig. _________________ bmw bmwsson |
||||
|
Re:
Undra om jag inte såg en sån där när jag var på verktygsboden för ett tag sen. Ring å prata med en kille som heter Magnus på verktygsboden i Borås 033-15 72 75 finns det så vet han. _________________ Opeltok/Jonas Schiller Min älskade Polo, jag saknar dig så!! |
||||
|
Finns en tråd som är några veckor gammal om rörbockning. Där konstaterades att det inte går att bocka burrör med en rörbokare typ den verktygsboden säljer. I garaget har vi en rörknäckare av samma typ som verktygsboden säljer och en Pro-tools 105HD och rörknäckaren duger till att knäcka vattenledningsrör men inte till att knäcka burrör. Jag skulle aldrig böja rör som skall vara i bärande konstruktioner med en rörbock som knäcker rören eftersom rören kan få osynliga sprickor i sig. Sandfyllning är en dålig lösning i brist på riktiga verktyg.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
|
Tack för tipsen.
Ska nog byggas lotus seven replika med lite egna ideér. Vad tror ni om en sån här? http://www.blocket.se/vi/11226680.ht |
||||
|
Vad ska man ha för rörbock om man ska böka rör till en bur då?
Letat lite bland trådar men inte fått något klart svar
|
||||
|
Re:
En som drar rören. |
||||
|
Re:
Vad brukar normal radie vara bli på rören? 3x diametern eller? |
||||
![]() |