| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket in respektive utfjädring på framvagn (A-arm)?
|
2307 besök totalt |
|
Hur mycket bör en framvagn ha i in resp utfjädring, är jag helt i det blå om jag påstår att bilen bör ha låt oss säga +/- 6cm och att vi då förutsätter att normalläget är 0. Eller om man säger som så att när bilen står parkerad är stötdämparens slaglängd ihoptryckt till hälften, vid infjädring trycks den ihop max och vid utfjädring dras den ut maximalt.
Rätta mig gärna och ge lite förslag
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
|
|
||||
|
Re:
"Gat" och banbil, ingen landsvägskryssare vikt ca 800kg
A-arm framvagn (Tror själv +/-6cm dvs 12cm fjädringsväg) svingarmbakvagn typ sierra och E30 (Tror själv +/-5cm dvs 10cm fjädringsväg sedan blir det lite väl mycket vinkel på drivaxlarna )
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
|
Re:
Det får du gärna göra
tackar _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
|
|
||||
|
Re:
Både fram och bak eller detta gäller väl fram bak borde den vara mindre?
/ Kristofer _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
|
Re:
Tänkte inte på att kolla bak .
Jag skall försöka ordna det imorgon, jobbar dock mellan 06.00 till 18.00 sedan skall jag tillbringa ett par timmar i en gympahall med lite handboll (dottern har cupspel). Men förhoppningsvis när jag kommer hem på kvällen. |
||||
|
Jag hann ut igaraget i morse innan jobbet, skulle hellre legat kvar dock
Måttet bak är 90-95mm. Då åker jag lite kortare (1") dämpare än vissa andra Westfield ägare.
|
||||
|
Tumme pekfinger
ca 30mm infjädring när man ställer bilen på hjulen. ca halva det när bilen kränger, om man har krängre förståss. Allså ca 15mm Nu har vi 30+15-->45mm Lägger vi nu på ca 30mm till för ett rälit gupp 45+30-->75mm Jag skull åka med ett bumpstop i form av en gummmoj på kolvstången, säg 15-20mm ger 75+20-->95mm. Allså ca ca 100mm totalt slag. OBS tänkt på hjulet. Detta är bara ett snabbt överslag av mig. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
om vi nu pratar banåka så är problemet att den hårdhet som fjädrarna får sätter gränsen för fjädringsvägen. Dessa ger inte utrymme att välja fjädringsväg innan de hänger lösa på dämparen. För egen del så blir det ca 30mm åt vardera hållet. annars är det bara att försöka använda så mycket fjädringsväg som arrangemanget tillåter. Finns ingen orsak att sätta hinder för detta. Ok, de finns de som anser detta... Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Varav 70 mm är infjädringen från bilens viloläge om jag fattat det rätt. och det blir då behovet av markfrigång under frontspoilern och annat nedhängande samt behovet av plats uppåt i hjulhusen och då behövs 70-krängningen (15) = 55mm oppanpå den eventuella stela bakaxeln. Verkar vettigt. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Jag resonerar lite annorlunda än fuling, men kommer ändå fram till samma resultat: 100 mm. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Vad bra, var rädd att jag var helt ute i det blå och att ca100-120mm skulle bli aldeles för lite men då borde det fungera
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2307 besök totalt |