Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Separata tändspolar + tändkabel?
2688 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Är det dumt att montera sina tändspolar brevid motorn och sedan dra tändkablar till stiften. Det är tändspolar som från VAG som är gjorda för att sitta rakt på stiftet som jag använder mig av, Men pga. storleken på dem är det svårt att få till det bra när de sitter rakt på stiftet. Så jag tänkte montera dem brevid motorn och dra en kabel.

Förlorar man något på att ha tändkablar imellan stift och spole?

mvh staffan

Umeå
Här sen Nov 2002

Har du redan köpt tändspolarna?
Annars så har Saab ganska små spolar på ny 93-SS

Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
okej, jag har redan köpt, kört en sesång med dem monterade på stift. Funkade men var inte så fint när de stack upp tändspolar genom tändstiftskåpan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Separata tändspolar + tändkabel?

Birdy_sx skrev:
Är det dumt att montera sina tändspolar brevid motorn och sedan dra tändkablar till stiften. Det är tändspolar som från VAG som är gjorda för att sitta rakt på stiftet som jag använder mig av, Men pga. storleken på dem är det svårt att få till det bra när de sitter rakt på stiftet. Så jag tänkte montera dem brevid motorn och dra en kabel.

mvh staffan

Låter som en mycket vettig ide. Du kanske förlorar något hundratal volt (utav tiotusentals tillgängliga) men med lite list monterar du spolarna så de inte utsätts för massiv värme av motorn och de får ett längre liv.

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re: Separata tändspolar + tändkabel?

Rolle Scirocco skrev:
Birdy_sx skrev:

mvh staffan

Låter som en mycket vettig ide. Du kanske förlorar något hundratal volt (utav tiotusentals tillgängliga) men med lite list monterar du spolarna så de inte utsätts för massiv värme av motorn och de får ett längre liv.

Det är ju sant, blir att montera dem brevid motorn

mvh staffan

2688 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande