Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo S70 2,5T -98 | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (33550 totalt) |
Letat information och beställt prylar hela vintern.. snart har jag dem alla då blir det till att skruva ihop allt och börja åka bana.
Men nu ska bilen läggas ut och dela med mig av projektet som spårade ur (började med en växellåda ) Gjorde en budget på 40 som jag spräckte med 10 Motor: B5254T Volym: 2435 CC Komp: 9:1 Växellåda: M56H (bytt till en fräsch med lägre mil) Växellåda: Quaife diff Koppling: R-lameller Koppling: Tryckplatta, Sachs Performance 465NM Avgas: JT rostfri 3" vinklad downpipe, Sportkat 3" --> Rostfritt TME 2,5", TME 4" slutburk Effekt: 270-300 hk / 420-470 Nm Trim: TME Sweden steg1, Map på orginal box Turbo: 19T - Mitsubishi TD04 orginal hästar: 193hk VridRPM: 2100-5200 Acceleration 0-100: ingen aning men mindre än 6,28sek Vikt: 1509.5kg med 40lit i tanken Dämpare: Gula koni ställbar retur Fjädrar: Sänkningsfjädrar H&R 35mm Chassi: Fjäderbenstag Fälgar: 17" Canisto & 16" Persus Däck: 215/40-17 http://www.hankook.se/dack/z212.htm Bromsar: Slitsade fram&bak, Rolles org stl Bromsklossar: orginal Bromsvätska: Ate Super Blue Racing, kokpunkt 280grader olja: Castrol TWS 10-60 Inredning: Svart halvskinn, små blå prickar i det svarta tyget Extra: Laddtrycksmätare Utrustning: Alla paket (AC, färddator, farthållare m.m) + löstagbart drag, motorvärmare, el-antenn, snabbfärste för x-ljus = massa extra vikt Lack: Marinblå pärlemor Antal mil: 17800, diff, dämpare, skivor har gått från 13300mil Antal ägare: 2st Antal ägda år: 6 nöjda år Som ni ser så blir CrossCountry åkarna avundsjuk när dom ser mig Dags att fixa bilen lite närmare moderjord! och här har vi den i profil.. Lekte lite i Photoshop, sänkte bilen samt la på en ljus proffstoning Här har vi alltså lite prylar som är monterad på bilen! Närbilder på några av prylarna Ett tack till Maciek & lillen här på forumet som hjälpt mig med information till uppgraderingen! Många konstiga frågor har man som rookie, hehe _________________ Volvo S70 2,5t TME1 -98 // Krister Johansson |
||
hehe, just den frågan har jag blundat lite för än så länge, tänkte att det skulle bli en utmaning när vi sätter igång
Många ställen att fästa dem på finns ju inte, och fästet för domkraften sitter mitt på bilen Blev lite nyfiken att kolla upp det nu direkt,, eller möjligtvis lite orolig, haha! brb ..springer ner och lägger mig under bilen Pallbocken bak bör gå bra att fästa här.. lite klurigare fram.. men tänkte mig att man lägger en trä-skiva där först sen pallbocken under så att man fördelar kraften över den tunna plåten under bilen. Brukar hissa upp bilen där på GDS hallar där lyften har en bred platta, och det verkar hålla ihop tips är varmt välkomna!! _________________ Volvo S70 2,5t TME1 -98 // Krister Johansson |
||
okej.. tack för bekräftelsen Martin!
YES!! Dalhems ringde idag och meddelade att dom hade fått hem en Quafie Diff som dom ville skicka till mig.. Jag sa åt dem att det gick bara bra! _________________ Volvo S70 2,5t TME1 -98 // Krister Johansson |
||
Ser bra ut Krister
Äntligen har du lagt ut lite info om bilen Bara ett litet tips innan du river när lådan och ska i med ny koppling GLÖM inte att byta bakre vevaxeltätningen , surt att behöva riva när lådan igen bara för att det börjar läcka olja där ( ett standard fel på Volvo femmorna ) tror den kostar en 100 och tar 20min extra av din tid _________________ --VVTS-- |
||
hehe, ganska övertygad om att även dina fingrar kommer att bli smutsiga med tanke på att min växellåda ligger i ditt garage! _________________ Volvo S70 2,5t TME1 -98 // Krister Johansson |
||
Nu krister är det till att lägga på ett kol!
Eran TPC träff är ju den 13maj och den hinner du INTE Men vi måste ju få åka lite tillsammans snart! RING en vän angående din låda NU! Imorgon väntar Sturup! Film visas bäst efter måndag hemma i mitt kyffe _________________ Jocke Hellqvist. |
||
ja jo kunde inte sagt det bättre själv,, nu är det dags för Krister att lägga på ett kol.. legat hemma sjuk över en vecka nu, dum idé det där med att ligga ute på backen med T-shirt och skruva sent på kvällen när det är 2grader ute men har passat på att ladda gärnet nu när jag legat hemma så när jag väl får orken tillbaka kör jag dygnet runt, hehe ringer dig senare idag och berättar att jag lever igen! _________________ Volvo S70 2,5t TME1 -98 // Krister Johansson |
||
och här är den äntligen på mitt vardagsrumsgolv tack tack Dalhems!! hehe, massor me intyg å klistermärke m.m följde med. Och inte att glömma livstidsgaratin man får på den, dock begränsad till köparen men iaf. ger ett seriöst intryck! finns det någon service bok el papper till lådan.. eller något annat bra att veta innan jag plockar isär den? _________________ Volvo S70 2,5t TME1 -98 // Krister Johansson |
||
sådärja, nu sitter skivorna och fjädrarna på bilen bak iaf.. mina ok behöver dock en omgång med färgburken men det är inte det viktigaste just nu. dämparna fick vänta en liten stund.. tänkte inte på att det var andra gängor på nydämparna , men fixat nya muttrar nu! ha en bra dag! //Krister _________________ Volvo S70 2,5t TME1 -98 // Krister Johansson |
||
Ser bra ut , blir kalas detta Du kommer inte känna igen bilen efter att du får i diffen , sån skillnad är det Det är inget speciellt att tänka på när du ska skruva iser lådan förutom när du ska sätta tillbaka den andra halvan av kåpan , tänk på att få växelgaffeln rätt så att du får i växlarna , sätt på kåpan och i med en drivaxel och växla -snurra axeln samtidigt så att du känner så att växlarna är i och kör genom alla växlar. Tänk på att när du ska ta av lagrena från gammla diffen så att du inte spräcker dom för det finns inga nya att köpa på Volvo Allt som allt så tog det 2,5 tim för mig att ta isär och sätta ihop lådan så jobba på Kommer du till Rudskogen på söndag? _________________ --VVTS-- |
||
Går trögt för mig.. så mycket annat man ska hinna med samtidigt, men det går frammåt iaf!! Har förlite motor.. är snyggt men inte praktiskt, min bil blir så seg med mina 17" fälgar och dom däck jag har på så jag köpte mig ett par 16" att köra på bana med Däremot är jag helt utan däck behöver 8st däck just nu,, en uppsättning 17" så jag tar mig till banträffarna och en uppsättning 16" på bana.. mvh //Krister _________________ Volvo S70 2,5t TME1 -98 // Krister Johansson |
||
Gav mig på lådan för någon timma sedan.. ska ta med mig diffen så fort det blir ny dag och leta någon som vill pressa av och på lagrena. men har några frågor.. kan jag använda samma bultar till nya diffen utan problem? och vilken olja skall jag ha i lådan med Quaife diffen? vad för packning fungerar bäst när jag skruvar ihop lådan igen? sådärja, då var diffen fri att lyftas ut.. så nu ligger insidan av lådan på golvet i 7 delar och jag å jocke är nybliven expert på att plocka isär en volvo låda ..många bilder blev det men ville visa i detalj hur den ser ut innuti om någon är intresserad! ha en fortsatt bra dag! ska lägga mig nu och leta lager pressar imorgon mvh //Krister _________________ Volvo S70 2,5t TME1 -98 // Krister Johansson |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo S70 2,5T -98 | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (33550 totalt) |