Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Kameraförbud fortfarande?
1, 2   >>
4992 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Har inte varit nere på ett tag nu, men ska åka ner i maj. Är det så att det fortfarande är förbjudet att filma sina varv med videokamera, eller har dom släppt på det?

Täby
Här sen Apr 2006

Det är fortfarande förbjudet, däremot inget problem att filma så länge du inte visar kameran för tydligt vid bommen
Dessutom har jag sett en hel del som har kameran fäst inuti bilen utan att de säger nåt, så jag tror inte de som står vid bommarna bryr sig alltför mycket... thumbs up

robber
08
Här sen Mar 2003

Vad baseras detta kameraförbud på?

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

robber skrev:
Vad baseras detta kameraförbud på?

Vill poängtera att detta är ingenting som jag VET, utan bara hört/funderat över själv:

Filmning leder lätt till tidtagning, folk börjar jämföra sig med andra. En person har kört si och så fort med den bilen (har man det på film kan ju ingen ifrågasätta det hela) vilket leder till att någon annan känner att hornen börjar växa ut och vill gärna slå den tiden osv. Detta leder ju i slutändan till en enda sak, fler olyckor thumbs down Folk börjar tänja gränserna mer och mer och vill bevisa att man minsann är snabbare än någon annan och vips så är olyckan där.

Ju fler olyckor (i synnerhet de allvarliga) som inträffar desto mer liv blir det ju om denna turistkörning, vilket då enklare kan leda till att de inte kan ha den kvar! >

SnAjDaRen
Göteborg
Här sen Jun 2005

Kameraförbud: JA.

Var nere och körde nu i helgen... min första resa på Ringen... måste bara säga att det var nog det bästa jag varit med om! :-)

och jo det verkar vara kameraförbud... jag hade kameran sittandes på ett stativ mellan sätena i bilen och första varvet såg dom den inte.

När jag kört igenom bommarna och skulle ut på 2'a varvet kom en springande och sa att jag inte fick filma och inte ens fick ha kameran inne i bilen utan var tvungen att lägga den i bagaget.

Lät sedan bli att filma mer på ringen under denna resan då jag ändå fått en tillsägning.

Men sätter man upp den först när man kommit ut på rakan och tar ner den innan man kommer tillbaks är det ju ingen som vet nåt ;-)

Freude am fahren!

/Magnus

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

De har ögon och öron runt HELA banan. Storebror ser dig, men ibland mellan fingrarna....

Citera
SnAjDaRen
Göteborg
Här sen Jun 2005

Hehe... kan nog vara så... det var lite så jag kände och lät dörför bli efter jag blivit tillsagd. Men man kan ju försöka tills man blir tillsagd om man gärna vill ha en film från ringen (som jag ville) :-)

/Magnus

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Det bästa (dock kvalitetsmässigt sämre såklart) är ju att inte ha något stativ i bilen. Under mina besök förra året det väldigt mycket filmande. Då alltid av en snäll passagerare som håller i kameran. Har man åkt med några varv och är lite stadig på hand blir det faktiskt riktigt bra! thumbs up

Inrapportering från banan gäller nog mest omkörning på fel sida etc. Har svårt att se att de rapporterar in att någon satt å höll i en filmkamera och sedan säger till vid utfarten, men det är klart säker kan man aldrig vara

Neider
Västerås
Här sen Jan 2004

Tänkte också på anledningen när brorsan i pasagerarsätet vid utfarten fick lägga den i baklukan (med applåder till följd efter lite strul ) ,
I detta fallet var det en stor systemkamera och vid en kraftig undanmanöver eller liknande skulle det ej vart så skönt att få den i huvudet och då svimma eller tappa koncentrationen och orsaka skador på mig och andra.

Audi a3 sedan Limousine 2.0. Tdi-14
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Neider skrev:
Tänkte också på anledningen när brorsan i pasagerarsätet vid utfarten fick lägga den i baklukan (med applåder till följd efter lite strul ) ,
I detta fallet var det en stor systemkamera och vid en kraftig undanmanöver eller liknande skulle det ej vart så skönt att få den i huvudet och då svimma eller tappa koncentrationen och orsaka skador på mig och andra.

Det blev ett dyrt varv? En systemkamera i bagaget låter som trasiga delar...
Eller hade ni en bra väska som höll fast den påett bra sätt?

BMW 330i -05
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Är det filmningen i sig som är förbjuden eller får man filma "säkert" med ex bulletcam som kanske inte anses kunna skada någon förare/passagerare ?

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
SnAjDaRen
Göteborg
Här sen Jun 2005

Min satt ju rätt stabilt monterat på stativ mellan sätena och hade nog inte lossat i första taget så jag tror det är filmning i sig som är förbjudet men är inte säker... jag skulle ju liksom inte kunnat intyga att kameran suttit kvar om vi åkt sidled in i ett räcke eller så.

/Magnus

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Troligtvis ser dom väl det som en produkt, man kan väl köpa filmningsrätt som jag föstår det?

Antagligen vill dom ha lite koll på vilka kameror som finns i rörelse där ute, dom kanske inte vill ha nån plötslig joker vid rättegång eller liknande? Rimligtvis borde det ju då iof vara filmförbud även vid sidan av banan iof...

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Libell skrev:
Är det filmningen i sig som är förbjuden eller får man filma "säkert" med ex bulletcam som kanske inte anses kunna skada någon förare/passagerare ?

Filmningen som sådan.

Jag hade en spionkamera väl gömd och den såg de efter några varv. Följande konversation (med reservation för tyska som jag inte talar alls) utspann sig:

...knackning på rutan

- "Ah, kamera?
- "Jah, nicht anköplungt. Nür in swedische rennstrecke!"
- "Hmm...nicht overlaupt an der Nordschleife!"
- "Jah, ich weiss. Nür in swedische rennstrecke."
- "Jah, ok!"

...och så fick jag köra vidare.

(Det hela finns på film. )

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

BTG skrev:

Jag tror jag talar för oss alla när jag säger "Lägg upp för bövelen!"

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

RS 1800 skrev:
BTG skrev:

Jag skall se vad jag kan göra. Jag är en it-diot så jag vet inte hur mn editerar det hela till datorn och sedan i nedladdningslämplig volym...
Men jag känner en kille som är duktig på elektriska saker som har en kopia av filmen, kanske han kan?

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

RS 1800 skrev:
BTG skrev:

Håller med, tror aldrig att jag har sett herr Regnell svarslös i någon situation...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Neider
Västerås
Här sen Jan 2004

Re:

MaZ skrev:
Neider skrev:

Det blev ett dyrt varv? En systemkamera i bagaget låter som trasiga delar...
Eller hade ni en bra väska som höll fast den påett bra sätt?

Vi hadde en bra väska så det var lungt fast nu när jag tänker tillbax hadde vi hyrt en stor kombi med fullt med väskor m.m därbak och det brydde dom sig ej om, alltså verkar lösa troligen flyggande farliga föremål i bilen ej vara någe dom bryr sig om.

Audi a3 sedan Limousine 2.0. Tdi-14
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

BTG skrev:
[
Jag hade en spionkamera väl gömd och den såg de efter några varv. Följande konversation (med reservation för tyska som jag inte talar alls) utspann sig:

...knackning på rutan

- "Ah, kamera?
- "Jah, nicht anköplungt. Nür in swedische rennstrecke!"
- "Hmm...nicht overlaupt an der Nordschleife!"
- "Jah, ich weiss. Nür in swedische rennstrecke."
- "Jah, ok!"

...och så fick jag köra vidare.

Detta låter verkligen som skolboksexempel på hur man hanterar denna situation! Helt rätt

Micke, tyskan e inte alls så pjåkig i synnerhet för en som påstår sig inte ens tala tyska!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

bmw130 skrev:
Micke, tyskan e inte alls så pjåkig i synnerhet för en som påstår sig inte ens tala tyska!

Tack, även en blind höna...

bmw130 skrev:
Detta låter verkligen som skolboksexempel på hur man hanterar denna situation! Helt rätt

Nja, både och kanske...
För å ena sidan så vill jag inte ljuga (egentligen) men å andra sidan är ett filmförbud så jävla dumt.
Ang. filmen så var ju vakten jäkligt schysst, så jag vill inte hänga ut honom... Lägger men upp något finns det väl ute på u-tub sedan med rabiat nolltolerans från vakternas sida som följd?

1, 2   >>
4992 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande