Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1802 -74 | 7491 besök totalt |
Nytt projekt.
Inkaorange, Bilstein sprint bak, gula Koni fram, Jss fjädrar, turbons krängningshämmare, tarox skivor och belägg, slålomspunna slangar runt om, registrerad med fullbur och 5 passagerare inkl. förare. Momo stol och ratt. Torrvikt: 1000 kg. Rensade dörrar och glasfiberhuv ska monteras innan våren, likaså mera väghållning. Bilen ska luftas på banträffar och 02 arrangemang, men ska dock vara körbar på långsträckor, därför får det mesta av inredningen sitta kvar i bilen. Motor: o-ringat och toppdeckat M10B20 block, std. komp (orörd E21 2.0 topp) megasquirt v2.2, t03 för respons/hållbarhet. DCD insug, spjällhus med uttag för TPS. Mer info ommer. _________________ Henric Gustavsson |
||||
|
||||
|
||||
Har gjort en lista över vad som är kvar i dagsläget, koppla förpump, montera elfläkt på kylaren, skaffa anslutning till bränslefiltret på trycksidan och dra sladdar till kretskortet från alla givare. Detta kommer att göras klart under påsklovet.
_________________ Henric Gustavsson |
||||
Bra motivation att läsa om andra som bygger likadant Har en m10b18, v2.2ms, standardkomp och det lutar åt en saabturbo för min del med. Har du några bilder på oljeuttaget? Funderar på om man ska bygga ett fördelningsblock eller bara köpa ett par y/t-kors på vvs-butik... gärna bilder på returen också.
Senare är jag sugen på din tändningsmapp också _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
Niclas.
Helrenoverad, balanserad och viktjusterad botten. o-ringat och toppdeckat block. Flata kolvar, E21 2,0 topp 10:5 i komp. 100% E85, hittills utan IC då E85 har bra kylegenskaper, IC kommer dock framöver. Standard kam, orörda kanaler. Grenrör med alla rör lika långa, Garrett tb03. 2,5" downpipe o avgass. en simonsdämpare. Megasquirt v2.2, Volvos 465cc spridare. Insug från 520 med ombyggt spjäll för lägesgivare, spridarsäten svetsade i insugningsrören. Bränslesystemet består av två st. std. volvopumpar, förpump och catchtank, legris 8mm polyamidslang fram till fuelrail. Special triggerskiva monterad på remskivan, hallgivare från volvo. Sachs race engineering 618 tryckplatta + 325 lamell. 4-växlad std låda. oljetillförseln är gjord i 6mm inv. kopparrör med banjokoppling. Lödd i flänsen. Returen är gjord i tryckkärlsrör de första 25 cm av värmeskäl, därefter pressad hydraulslang som går in i sumpen med en 90* böj. (original turbosump med uttag). Planer på större/modernare turbo finns, men detta blir aktuellt när allting har avstämts och visat sig fungera. _________________ Henric Gustavsson |
||||
Hmm 10,5 i komp? menar du 10,5:1?
Det verkar lite mkt eller? Räknar du med att Etanolen motverkar spikningarna tillfullo? Var siktar du på att hamna i effekt? Hur mkt räknar du med att ladda? Varför kör du utan Bypass ventil (dump)? ser jävligt bra ut iaf. //Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
Med bra motorstyrning och etanol kan man ladda upp mot 1.5 på originalkomp : _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
Jo men originalkomp på denna borde vara 8 eller möjligvis 8,5:1 inte 10,5:1. Svenska Tii hade som mest 10:1 och de var klassade som högkompade. En del frågor kvarstår, Mvh Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
Toppen är planad 0,5mm, så 10,4 är ganska rättvisande.
E85 tillåter högt komp, hade velat kompa mer. Har ju ett programmerbart styrsystem och o-ringat. Den höga syrehalten i etanolen är ju kylande + att ca 30% mer-bränsle sprutas in. Miljövänligt, kallare förbränningsrum, möjligheter för högre tändning. Bypassventilen sitter under tryckröret, precis där det konar upp till 2,5". I dagens läge så är det turbon som begränsar effekten, strax över 200hk ska nog vara möjligt. _________________ Henric Gustavsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1802 -74 | 7491 besök totalt |