Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Gr 2 1961 Historic Racing
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (22688 totalt)
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Har semestern tagit slut och rejstrubbnosbygget fart ännu?

Borås
Här sen Sep 2005

Hallå, Bosse, händer det något ???

Tvåtaktshälsningar från garaget på "tvären".

HorsePower is my Hobby
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004

Händer något?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nu händer det lite igen på tokprojektet...
Jobbet och SLC-rejsandet har gjort att renoverignen stått still för långa perioder.
Bestämde mig i höstas att trappa ned SLC-åkandet för att få mera tid och fokus på att få mina två-taktare åkbara igen.
I mellandagarna har vi slipat svetsar i bur och kaross inför lackeringen, stolsfäste och konsolen för rattstågen ska måttas in, någon enstaka tillkommande förstärkning (som vuxit fram i bakhuvudet under stilleståndstiden) ska dit på chassiet.
Sedan återstår det mangranna arbetet att leta efter alla försvunna och renoverade delar som lätt får fötter när projektet dels står still och dels av prkatiska skäl flyttas runt för att inte stå i vägen.
Har precis nyss också fått tag i Sportbromsok och tips på var jag kan hitta nya Bromstrummar 4-bult.
Sedan rinde en trevlig herre osm lsät om projektet i Calssic motor och erbjöd mig frächa original dörsidor i rätt färger.

Närmsta planerna är att få de sista plåtbitarna på plats och färg på karossen.
Samtidigt ska de sista chassibitarna fixas i ordning för att så snart bilen är lackad kunna få den på hjul
(lättare att hantera den då)
Ritar just nu också till och från på bränslesystemet; Med hjälp av alla goda tisp här på rejsa thumbs up så börjar jag komma underfund vilken väg jag ska gå där.

Så nu hoppas jag att det blir anledning att uppdatera tråden lite oftare....

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Hänt något mer på den här fronten?

mvh/Ragnar

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jae, eehh???
Jodå lite har det allt hänt , men tiden, den tiden...

Har äntlgien fått till allt svertsjobb på bilen.
På slutet med stor hjälp av en av mina mer svetskunniga kamrater i Racerhsitoriska klubben.
(som dessutom har den goda smaken att rejsa med en äkta Lotus cortina Mk1 thumbs up )
Blev lite "hackigt" då skolan som hjälpt mig med merparten av plåtrenoveringen, fått sina lokaler halverade och därmed svårt att både husera och jobbam ed karossen.
Blir lätt mera logistik mellan tillfälliga garage och verkstäder än konkret mekanande i sådan lägen...

Så här långt har vi kommit:
Alla förstärkningar är på plats, dessutom moddade vi några stag i buren för bättre finnish.
Tror den blir mycket bra och vridstyv i strukturen. Harn og det mesta man kan och får göra i den vägen inom Appendix K reglementet.

väntar på mina Powerflexbusningar för framvagnen, om de förvirrade engelsmännen nu får iväg dem någon gång. Hoppas deras produkter är bättre än deras kundservice.
Har försökt ta reda på vilket shoretal deras bussningar till 900 OG har, men deras enda svar är att man ine har bussnignar till min bil. Trots att jag uppgett deras egna artikelnummer för 900 OG bitarna.
Får i annat fall hitta en svensk leverantör av powerflex till Saaben, kanske Forza eller speedparts har?

Ragnar: kör du med dessa i din bil? Erafenhet av funktionen i så fall?

Nu väntar jag på min "slot" hos lackeraren som ska lacka bilen i pärlgrått och med en Toreadorröd rand över hela härligheten i tidstypisk stil.

Tills dess måste jag hitta en finlirande plåtslagare osm kan finrikta mina nyreboverande skärmar, dörrar och luckor, då de fått mindre transportskador i alla logistikövnignar
Vill ju inte ha så mycket spackel på en racerbil. Någo nsom har tips på någon, itne allt för långt från hufvudkommunen som för en vettig peng kan fixa finliret på dessa?
Till helgen ska jag lägga några timmar på lite finspackel och underarbete på karrosns insida.

När karossen står på lack ska de bortsprugna bussnignarna på plats, bakaxeln moddas med önskade geometri. De nya bromsdelarna och chassibiterna göras klara för montering när bilen kommer från lack.

Har som extra bonus fått tag i "minilite-styele" fälgar som ska tas ned till mina tillåtan 4" och sedan också lackar Toreadorröda.
Dessutom en Sport-instrumentgrupp, som jag funderar på att ha isntället för den mer nostalgiska "temometer" hastighetsmätargruppen. Dock itne bestämt mig riktigt där.

Ett nytt bekymmer i kategorin borstsprugna delar har dykt upp.
Stötfågnar bärjärnen/huvfästena frma har gett sig ut på vift.
Samma sak har kabelhärvan gjort!!!
Så detta msåte jag ut och leta på. Borde väl gå att hitta bara man ger sig tid att leta lite....

om tiden medger lägger ut jag några bilder på förstärkningar och dyligt här ganska snart hoppas jag.

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Re:

Kul det går framåt! Maklig takt är oändligt mkt snabbare än ingen takt alls... thumbs up

Bosse L skrev:
Ragnar: kör du med dessa i din bil? Erafenhet av funktionen i så fall?

Jag kör med XPs nylondito. Dock har jag bara monterat den främre av de övre bussningarna, då jag pga min castershimsning annars skulle bygga in bra mycket förspänning i den övre lagringen. Där nere kör jag med nylon både på främre och bakre överfallet då jag inte kunde uppfatta att jag byggde in någon märkbar förspänning där vid montaget.
Nu var det ett tag sedan jag bytte (2005? Hmm...), men vad jag kan minnas så var den spontana före-efter känslan att bilen upplevdes något krispare i framvagnen. Dock var inte effekten av natt-och-dag karaktär utan mer subtil. Bör väl då betänkas att det som satt där innan var nya bussningar med ett fåtal mil på sina samveten. Annars har jag inte märkt något speciellt än så länge... inget oljud e.d.

Bosse L skrev:
om tiden medger lägger ut jag några bilder på förstärkningar och dyligt här ganska snart hoppas jag.

Hade varit mycket trevligt! thumbs up Kortnosförstärkningar har lagts till mängden av privata intressen under senaste veckorna.

mvh/Ragnar

Uddeholm
Här sen Jun 2005

Bosse det är klart att du skall ha det gamla instrumentet och med lös varvis.
Har säkert stötfångar fästen åt dig.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Så här ser bygget ut just nu...

Här hade jag tänkt mig sitta och njuta av väghållningen.
(Men komforten ser rätt taskig ut.... )

Får nog bli en stol här trots viktökningen. En Recaro sitter ju aldrig fel!

Några av de förstärknignar vi gjort på bilen syns här.
För att hålla de lätt fladdrande hjulhusen på plats och därmed minska den dymaiska variationen på framvagnens geometri under hårdkörning, har vi förstärkt stagen som stabiliserar upp främre hjulhusen med extra stabil profil.

Främre kränghämmarfästen är också förstärkta för säkerhets skull.

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Tänker du stoppa dit en våldsammare krängare än standard?

För övrigt tycker jag att du ska behålla den gamla instrumenteringen. Sportgrejor imponerar inte på någon i depån, det finns nog med Sportar/Monte Carlosar ändå

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Härligt, idag blev det en heldag med lite slip och spackel inför lackeringen.
(sällan den tiden infinner sig numera...)
Hittade några ytterligare fästen som inte behövs i framtiden, så vinkelsipen fick göra nytta igen.
Säkert flera gram som sparades där, men ärligt talat var det nog för att jag vill det ska se så rent o cleant ut i bagage och kupé som det nu kan bli en en naken racerbil...
8 årige sonen skruvade mer än gärna ur reducerignsventilerna till bakbrosmarna och demotnerade handsbromsspaken som ska få lätthål och lackerad balnskvart igen.
Han har beställd denna bil som arvegods när han blir 18, så...
Kan konstatera att karossen blivit otroligt vridstyv, speciellt i den annars lite veka framändan.
Känns bra för utsorteringen av väghållningen i framtiden.

Det blir en hyfsat kraftig krängare bak, så troligen bör jag ha en lite rejälare fram än original, men jag börjar med en original för att se hur det känns. (inte så många som labbat med krängarna på dessa bilar ju)

Beträffande panelen tror jag nog det blir som Lollo och Jardstam föreslår.
Tanken med sportpanelen var att min bil i övrigt byggs med konceptet från monte calro rallyt 62-63 som grund. dvs enkelförgasarmotor, spec 1 7:38 och sportens bromsar. 63 så hade man ju sportpanelen i standard 96:an i detta rally. Dessutom går den hastighetsmätaren högre än termometerns 140 km/h.
Använder av gammal vana avläst toppfart i slutet av en raka för att kolla om jag fick optimal utgång ur kurvan innan. 140 byrkar jag som tur är överträffa rätt ofta (går ju att läsa på varvräknaren också, men gammal hund o det där... )
Dock så är nostaligkänslan i temometerna mera äkta., dessutom så sätter jag då varvräknaren på A-stolpen som man ofta hade på 60-70-tal. Blir mera tidstypiskt utan att vara stöpt i samma form som Saab sport hysterin förseksriver
Fudnerar på hur vattentemp in/ut, avgastemp ska monteras. På aluplåt på rattstågen framför orognalisntumentet, eller byta ut original ampere, vatten etc. Och försöka hitta (52 mm?) instrument som passar i orignalinstrument hus. Återstår hur man får instrumenthuset i plast med repor och flagad sliverdekor att bli som nytt igen

Lollo jag hör av mig om stötfångarjärnen, det låter toppen!

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Du gillar tydligen att ha många mätare. Avgastempen kan du nog placera bredvid varvräknaren utan att förstöra intrycket. Varför havänder du två vattentemp mätare? Är det något hemligt tuningtrick eller försöker du samla statistik över hur dåligt trubbnosens felplacerade kylare svalkar vattnet motorn hettat upp ?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Bra ide med avgastemp uppe vid A-stolpen, då har man ju det i ögonvrån i de kritiska ögonblicken.
Jo, farsan var ju i lflyget, så jag är indoktrinerad sedan barnsben att en Saab har många mätare. J35 eller J96 spealr ignen roll
Funderar på att byta upp mig till XP-Niklas seanste, med 3 i 1 lösning, så kan man sitta och vara orolig för alla cylindrarna på en o samma gång. nNär jag ltöde härsmälta på 3:am på Hämeenlinna varnade itne avgastempmätaren med sitt nsittvärde för att det stod sämre till med en av de tre cylindrarna.
Ett alternativ är ju annars mätaren nere på brädan elelr rattstågnen och en ews lampa i synfältet isntälld så att den varnar när avgastempen är på väg åt ohälsosamma nivåer.

Betr idé att köra separata mätare för in- och utgående vatten, så är det ju alltid trevligt att sitta o föra lite statistik över kylkapaciteten, man måste ju ha något att göta på rakorna, har ju itne så snabb bil direkt
Allvarlgit talat har jag labbat lite förr om åren och tror mig vara kortnoskylnigns proiblem på spåret, vill veta om jag är på rätt väg eller itne, ser jaglättast genom eventuell förändring i tempdiff mellan in/ut i kylaren.
Evakuering bakom kylet, mottryck i vissa delar av systemet, för snabbt snurrande vattenpump och felaktigt utformad impeller osm ger kaviterign är några av de områden jag gäran vill utvärdera, såsmåning om. Så jag täntke lay-outa instrumentuppsättningen för detta redan från början.
Är allergisk mot alla taffligt eftermonterade prylar i racerbilar.

Har konstaterat att det är lite svårt att hitta mätare idag, som känns stilriktiga i en gammelracer, men man får väl kompromissssa lite på the old-style...

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Kort garagerapport:

Återigen blev det tid för 1 1/2 dag igaraget, nu har jag nog lagt mer tid på 2 veckor på bilen, än på hela förra året Tänk vad tid man hittar ii kalendern när inspirationen återkommit

Nu hände väl inget jättespännande, mest finrikta, spackla, slipa, spackla och slipa igen....
Men ju mer tid och mindre fusk med undearbetet, desto roligare när bilen är klar.

Idag hade jag dessutom god hjälp i verkstan. Bägge grabbarna ryckte in och slet med bilen.
den yngste var riktigt flitig, som synes. Räds inte för att pröva på riktjobb eller att hantera den ocilliserande slipen. Som synes hittade han ett alternativt nyttjande av mothållet. Men förstärkningsprofileringen i golvet blev riktigt bra.

Dagen avslutades med lite påskgodis till grabbarna och en singel malt av god årgång till mig själv, då vi dök ned i soffan framför dumburken där videon laddades med lite unikt saab-historiskt material.
Lite läckert att se film från Skaprnäck 12-timmars och se bilen man liget och slitit med under dagen rejsa när det begav sig. Sämre raceinspiration kan jag tänka mig
Av någon anlendigm gick sambon och lade sig tidigt idag. Ja se brudar....

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Det ser ut som pojken vore ett utmärkt plåtslagarämne . Är det några misslyckade domkraftshissningar han rättar till tro?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

tvåtaktsmicke skrev:
Det ser ut som pojken vore ett utmärkt plåtslagarämne . Är det några misslyckade domkraftshissningar han rättar till tro?

Tror golvets form är en salig blandning av närkontakt med uppstickandeh under under tävling, lyftskador udner ivnekran av stress hos depåpersonal när det begav sig. Syns sannerligen att det är en gammal tävlignsbil i det avseendet....
Dessutom hittade jag nya bucklor i bagaremumsgolvet osm nog kan hänföras till transport och hanterignskador nu under renoveringen
om man inte uppskattat just det faktum att det är "äkta vara" hade jag nog aldrig lagt ned renoveringsarbetet på just denna karossen Det var lappat, krokigt och lappat igen....
Har försökt hitta en avvägning mellan bra finnish och spår efter bilens tidigare liv på banorna.
(Troligen efter en krock i depån strax efter målgång i Skaprnäck 12-timmars 1961 är den snyggt skarvad i govlet under baksäktet med en bakdel från en ishavsblå 62 - en kulör som då inte fanns på makrnadne ännu-)

Appropå mysslyckade lyft med domkraft, så har jag gjort debut som domkraftsfästeskonstruktör.
Erfarenehter från vart man lyfter Saaben snabbast och bäst skaffades redan med den tdiigare racebilen (röda 64:an i min avatar)
Har vägt in bilen nollpunkt i längsled och där monterat ett skräddarytt snabbfäste för racingdomakraften på vardera sidan. Konstatrade att med en invägd 96:a raceskick ligger 0-tungtpunktsläget ganska exakt under mitten av förarstolen. Verkar som dom visste vad dom höll på med i Trollhättan på 60-talet thumbs up

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Gr 2 1961 Historic Racing
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (22688 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande