Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 6192 besök totalt |
När det gäller ytan mot marken kontra dimension och lufttryck och belastning så har jag några bilder i min bok samt kurvor som visar vad som sker. De är baserade på verkliga experiment och samma typ av däk är använt för att få någolunda jämförbarhet. I övrigt så gäller att man vill bibehålla friktionskoefficienten för gummit genom att få en jämn belastning över den däcksyta som är i kontakt med vägen. Alltså, i proportion mot bilens viktfördelning. Man bör inte labba med däckstryket för mycket för att ändra kontaktytan då kontaktytan då får internt ojämn belastning, därför är däcksdimesionen vägen att gå.
Givetvis kommer aero även in i bilden som belastning. mvh Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Göran,
du har också olika diametrar bak och fram, och du verkar ju räkna på det du gör också. Varför valde du inte bara olika däckbredd utan just dina hjuldiametrar, eller snarare skillnad i diameter fram och bak? _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
Re:
Det är flera faktorer som spelar in när jag väljer däck. Först, jag har 15 tums fälgar, och det begränsar däcksvalet en hel del. Numera gäller 17-18-19 eller 20 tum. Då kan man undra varför jag inte byter fälgar? Mina är orginal Gr4 De Tomaso tillverkade av Campagnolo i magnesium, och väger 17 kg med däck 335-35-15. P-zero på alufälg väger 26 kg.... Vikten på fälgar och däck tycker jag är viktigt. Sedan är det rätt mysigt med lite gammal racingorginal när de hör till bilen. Sedan vill jag inte gå över 600mm i diameter fram, för då får jag höja bilen. Helst ca 570mm diameter för just fjädringsväg. Men jag skulle gärna ha 11" slitbana fram, men nu är de har fälgarna 10 tum fram så det sätter liksom stopp för framfarten. Bak har jag 620 mm i diameter så det är inte så stor skillnad. Fälgarna är 13" breda så det blir ändå lägre profil än fram. Sedan kräver motoreffekten en del däck för att komma til sin rätt. De enda gatdäck som finns till dessa fälgar bak numera är just 345-25/15 så det är inte mycket att välja på. Racingdä som Avon har även de samma mått. Fram finns det ingenting i gatdäck att välja på. Tja, om man kunde välja allt helt fritt så blev det 12" breda fälgar fram och 14" bak, kraftigt inoffsettade specialbyggen i magnesium som de jag har. !7" fram och kanske 18-19" bak och för dessa specialgjorda däck eftersom de inte finns. Då kan jag dessutom bygga de A-armar jag vill. Drömmar ![]() Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 6192 besök totalt |