Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1610 besök totalt |
Race 944:an provkörd
I går (4/8) tog vi ut race 944:an för första gången på Sturup Raceway. Sista meket gjordes på förmiddagen och det enda vi gjort var att provköra lite på en parkering med överhettning som resultat p.g.a att säkringen till elefläkte gick sönder. Bakvagnens hjulinställning fick vi inte till då det behövs specialverktyg. Efter lite bankande fick vi den åtminstonde att stå i toe-in (trevligare så). Cambern bak blev dock 4 grader på ena sidan och två på andra. Cornerweighten skall vi inte tala om. Resultat. + Det var halt som f-n på banan, mycket slicksgummi och skit. men 44:an höl tempo med min 911:a. 0:47 blankt på varvet (Banan var riktigt långsam idag). Schysst med 100 häst mindre och 205:or istället för 225/275:or - Den efter ca 12 mintuers körning, troligtvis p.g.a att sturup inte har ordentliga högfartspartier så att den inte fick kylluft tillräckligt - Den pissade olja i alla ändar, värst var det som droppade ner på avgasröret och gjorde bilen till en rullande rökmaskin (vi får åka till vår motorbyggare och prata lite......) - Växellänkaget tar i tanken när 2/4 läggs i , något måste ha flyttat sig, låda eller tank? Idag så skall vi meka lite till, ladda upp med olja, kylarvatten och testa på Knutstorp. Mer info+bilder+film kommer på vår hemsida som snart är uppe, jag återkommer. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() ![]() jag missar nog att köra den 18e på sturup ![]() ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
944 på Knutstorp?? Måste ha varit en röd skapelse som tankades i Svalöv på vägen hem? Låg bakom hela vägen från Knutan efter att själv haft banpremiär med min bil! Satt då och funderade på att det inte varit nåt "Rejsa-folk" där..
Vad skall bilen användas till? _________________ Rikard Ahlin |
||
Säg E Säg R Säg F ..vi ses... ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Vår bil rök mest enorma mängder oljerök=( Fast vi körde 944:an med de andra racebilarna så du var inte i samma grupp. Jag hade även med min midnatssblå 911:a som jag körde i gruppen för licensierade förare med gatbilar, så du var nog inte i den gruppen heller. Han av ovanstående orsaker inte kika så mycket på de andra grupperna men jag såg din bil i depån. Kul att du hade trevligt, det hade varit kul med mer rejsa folk på banmötena på Sturup så dra dit alla ni känner! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Knutstorp 5/9
Idag var 944:an lite snällare och överhettade inte, kanske tack vare lite tejpandfe kring kylaren. Dock tror jag det var mest p.g.a. att banan är lite snabbare=bättre kylning. Efter att mekat dit skyddsplåtar på eftermiddagen för att det inte skulle läcka olja på avgasrören missade vi klockan och upptäckte att hon var prick fem när vi låg under bilen. PÅ rekordsnabba 15 minuter kopplade vi släp, fixade iordning bilen, lastade bil och verktyg och begav oss till Knudan från Malmö. Tyvärr hjälpte skyddsplåtarna bara de första 5 varven sedan började bilen ryka som en tok. Min far tog första passet men fick pizzaflagg p.g.a. all röken. Andra passet tog jag. Bilen åkte runt på 1:17,50 vilket väl är OK för första gången och utan hjulinställning, etc, samt mycket trafik. Bilen har ju bara ca 170 Hk. Tyvärr fylldes kupen med ondskefull rök och i slutet på passet började det ryka jättemycket, pizzaflagg och in i maskindepån efter rakan. När jag släpper gasen och motorn går på tomgång börjar oljetryckslamporna lysa....h_e.... Tempen är helt i topp, vad f_n, har jag missat det. Av med huvudströmmen och rulla in. Sedan visar det sig att allt vatten saknas i bilen!!!!! Tempen drog iväg så mycket att oljan blev så varm att motorn tappade oljetrycket på tomgång. Helt klart risk för motorhaveri, tack o adjö.. Efter hemfärd (med inbyggd avkylning) rulla vi ner bilen i garaget. I med 6 (SEX) liter vatten, hålla tummarna...och den startade utan problem, puh... Verkar som det har varit ånglås efter kokningen på Sturup och vi glömde lufta när vi fyllde på mer, men sex liter???? avr tog de vägen??? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Hvilket team er du på? Red Devil Racing? Håper dere får fixet kjoleproblemene og rökmaskinen ![]() Vi jobber forovrig lange dager for å få ferdig vår egen 944.... neste gang tror jeg at vi kjoper ferdig racepreppet bil ![]() ![]() Vi sees på Falkenberg i September! mvh, orjan Sandland ERF #14 Reodor Racing _________________ Orjan Sandland |
||
Rökmaskineriet berer nog på otäta packboxar, bilen vi byggt på hade stått stilla ett tag innan vi satte igång, den kan ha torkat lite. Vi hälde i något slags gift i oljan efter körningen idag som förhoppningsvis skall få packningarna att svälla lite.
Kylproblemen skall vi fixa. Vi fix tips idag om att man skall vara _mycket_ noga med att lufta kylsystemet ordentligt. och det tar fantastiskt mycket tid att bygga recebil från början. Vi började i september med målsättning att vara klara till förta racet i mars, det gick inte riktigt som planerat. ![]() Jo vi är Red Devil och jag är också med och kör. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Kul att ni har fått ut bilen på banan
![]() Jag vet att det tar tid att bygga. Det värsta är att när man är "nästan klar", bara dom sista små skitsakerna som skall dit (som av nån anledning alltid är hemmagjorda special prylar) så tar det ändå ytterligare några månader. Jag tyckte att 924:an var i princip körbar i Maj -02 men av nån konstig anledning så blev det inget förrän i September. Sen är det tyvärr så med hemmabyggda räserbilar att dom blir aldrig klara....bara körbara byggen eller okörbara byggen. ![]() ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Jag kör också i nämnda jävligt röda bil
![]() Den finns här: http://hovang.zapto.org/rdr/ Fortfarande lite betastatus på den dock ![]() |
||
Betastaus på sidan eller bilen, Dan? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Man vet ju aldrig med besiktningsmän, de har sina ideer ibland. Dock är det mindre lucka än på många andra bilar som kör utan nät och med lucka (ca 15x20 cm) Placeringen är sådan att risken för att få ut en arm är minimal(man måste öppna/stänga med högerhanden, då når man precis) Dessutom säger reglementet att fönstret skall vara helt uppe eller helt nere. Enligt de jag pratat med som skall kunna sådant härräknas inte en lucka som "öppet fönster". Sedan är det ju alltid en tolkningsfråga... Luckan är gjord i PolyCarbonat med lister skruvade genom rutan. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Roligt att se nyvaknade byggen på banan. Var själv på sturup och kunde beskåda "rökmaskinen". Körde blå Honda Civic i gula gruppen.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1610 besök totalt |