| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
245/40-17 på 8,5 tums fälg (e30)
|
1199 besök totalt |
|
hej blir det för brett med 245/40-17 på 8,5 tums fälg. fram tänkte ja ha 225/45-17 på 7,5 tums fälg. kommer bilen bli under styrd, för och nackdelar??
däcken ja funderar på att köpa är Dunlop Direzza 02G bilen är en bmw e30 med ca 300 hk på bakhjulen |
||
|
Bak kommer det säkert funka, speciellt med tanke på att din bil är ganska lätt. Fram tycker jag att du skulle haft en fälg som var en halv tum bredare för att undvika att däcket viker sig i kurvorna.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Jag har kört en omgång Direzza 225/45-17 på 7,5" fälg utan problem med att däcksidan vill vika sig, däremot ville dom RE540 som jag hade tidigare vika sig lite. Däcksdimensionerna är lämpade till lite mer vikt bak och E30 är väl däremot ganska lätt på rumpan så det kan nog bli lite understyrt om du inte viktar upp den bak.
Enligt Dunlop så är 8,5" optimalt till 245/40-17. Har du fått däcken ännu Matthias? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
Jo
Dom kom till Huddinge i onsdags men du hann väl inte få avin igår. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1199 besök totalt |