Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Nybörjare med beslutsångest
1352 besök totalt
gnilrub
Nyköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8


Trådstartare
Nybörjare med beslutsångest

Hej! Jag ska åka på bana för första gången nu i veckan. Det blir en heldagskurs på Sviestad. Nu grubblar jag på vilka däck jag ska ha, mina sprillans nya yokohama avs sport eller mina gamla "good year nånting" som fortfarande är lagliga men börjar närma sig gränsen.

Frågan är hur mycket gatdäck slits på ca 20-25 mils bankörning? Som sagt nybörjare och ca 200hk på 1300-1400 kg tung bil.

Jag förstår att det inte går att ge något exakt svar men kanske någonstans mellan tummen och pekfingret?

Helst vill jag ju köra med de nya däcken men jag tycker det känns lite synd om de skulle slitas väldigt mycket när den här dagen mest kommer att handla om att öva och inte att pressa några tider eller tävla eller nåt sånt. Så som sagt går det att på ett ungefär höfta till hur många mils normal vägkörning 25 mils bankörning motsvarar?

_________________
Linus Burling
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



om det inte regnar och däcken är bra förutom mönsterdjupet är det bättre för plånboken att använda de begnagade.

Det kommer nog att slita mindre än vad du tror.

_________________
Anders Hansson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Jag skulle helt klart valt de gamla däcken. thumbs up Eftersom det är ändå är första gången du kör plus att det är utbildning kommer du ha fullt sjå med att hålla koll på allt annat, och precis som du säger handlar det inte om att köra så snabbt som möjligt utan istället ha så kul som möjligt. Det är roligare att ha nya däck när du kommer därifrån än innan...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Jag hade också kört på de gamla däcken.

Däcken brukar ändå ha som bäst fäste när de är nere på bärgummit

En uppmaning är dock att hålla koll som en falk på slitaget. Det blir en hel del belastningar på däcken och man vill helst inte tappa corden nånstans ute på banan. Även om du lyckas hålla dig på det svarta om det skulle hända så kan den slå sönder ganska mycket när den lossnar.

Det första du kommer att se är att däcket kommer att få små "hål" och så småningom ser det ut som en "karta" (jaaa.. jag hade ingen bättre beskrivning ) Då är du på väg ner på bärgummit... sen har du någon mm kvar till corden.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
gnilrub
Nyköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8


Trådstartare
okej tackar och bockar för svaren! thumbs up
Det avgör saken jag kommer att köra på de gamla däcken. Eventuellt tar jag med de nya i skuffen för säkerhets skull, de sitter på nya fälgar.

_________________
Linus Burling
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Har du ca:2mm kvar borde det räcka men det beror på vilken typ av förare du är med så tung bil och 200hk. Kolla så det inte fins torrsprickor eller andra yttre skador för då skulle inte jag åka på dem.

Tillägg: Se till att ha frisk bromsolja och klossar!
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Blås på med rejält tryck ca 2.5 till 3 bar också om de är standarddäck så överlever kanterna/sidorna lite bättre och du bygger mindre värme.

Börjar det bli halkigt värre så kan du snabbt döda däcken med "abuse" så checka slitage och ge dem en avsvalning genom att ta det lite vackert sista varvet på väg in i depån. thumbs up

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag tycker att du skall köra med de nya däcken.

Första gången man kör bana; 'håller man inte ett sådant tempo att däcken får värmeslag.

Dessutom är nya däck mer lättkörda (mjukare övergång mellan fäste och sladd).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

ice skrev:
Jag tycker att du skall köra med de nya däcken.

Första gången man kör bana; 'håller man inte ett sådant tempo att däcken får värmeslag.

Dessutom är nya däck mer lättkörda (mjukare övergång mellan fäste och sladd).



Nackdelen är att man kanske sliter däcken på ett felaktigt sätt, exempelvis det klassiska nybörjarfelet att man kör för fort in i svängen och understyr genom hela svängen och får lägre utgångshastighet än om man kör långsammare in och gasar sig ut. Detta kan ju exempelvis leda till att däcken slits mycket i ytterkanterna. Eftersom dagen inte gick ut på att köra så fort direkt, kanske det inte spelar lika stor roll att nya däck är mer lättkörda eftersom gränserna inte kommer att utforskas på det sättet... thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
gnilrub
Nyköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8


Trådstartare
Jaha nu kom det lite andra synpunkter som ju också låter vettiga. jag skulle kanske ha skrivit det från början men det är så att det är bara framdäcken som är slitna, bakdäcken på den gammla uppsättningen är riktigt skapliga, dom är dock för stora för att ha fram. Det får nog bli så iallafall att jag kör med gamla däck men tar med två nya ifall framdäcken skulle ta slut helt och hållet. Då skulle jag ju eventuellt också kunna slänga på de nya framhjulen på slutet av dagen bara för att få känna på skillnaden (nya däcken sitter på nya fälgar 18tum gamla på 17tum)

_________________
Linus Burling
Citera
Däck för banåka
Nybörjare med beslutsångest
1352 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande