Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1427 besök totalt |
Diskutera Porsche 964 rs (splittat från Sviestad eftersnack)
Kan du berätta lite mer om bilen? Vad skiljer den från en vanlig RS? Mvh TL _________________ Torbjörn Linderson |
||||||||
Re:
Samma här I mina ögon ser det ut som en vanlig RS med en fabriks bur samt urplockad, vad är det som är fabiks på den och vad är det K3 gjort på den.... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Ja det är en hel del! Som sagt byggdes den för att tävla i FIA GT grupp N 290 st, byggda min är nr:245. Bilen har helsvetsade kaross sömmar buren är svetsad från främre fjädertornen till de bakre. Inget rostskydd plåtren invändigt,annan kabelstam 100Kg lättare rejs ABS som går att stänga av i bilen. Inget styrservo tuffare chassie solida bussningar + massor av småprylar. Ang, K3 så var det Bertil som äger K3 som köpte bilen i Belgien där bilen faktiskt heter RSR! Rev ner hela bilen gick igenom allt mekaniskt ballanserade och viktade allt. Rolf Uhr gjorde finjustering av programvaran resultat 298 Hk på hjulen ![]() Tanken var att han skulle tävla i PCSR med den men synproblem gjorde att han fick lägga ner dessa planer. Finns massor av historia om dessa bilar lär mig nya saker varje dag! /Patrik En länk med mer detaljer. http://www.carreracupusa.org/articl. |
||||||||
_________________ Lexus is200 And GT4-R.ST205 www.GT4-R.com Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens |
||||||||
Re:
Se där, då ha rman lärt sig en del mer.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
En "vanlig" RS har förstås också svetsade karossömmar, inget rostskydd, ett helt annat bromssystem hydrauliskt istf vacum, uppdaterat ABS (dock inte avstängningsbart), inget styrservo, tunnare fönsterrutor etc etc. Men den har en tunn matta och ett innertak.
/Anders ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Barth skrev i annan tråd:
Du menar RS basic då antar jag? RS touring är som jag förstår det den vanliga RS:n eller har jag blandat ihop allt Mycket informaton och man har en hel del att lära som sagt. Detta är lite info som jag hittat Hydraulic jacks Installation of ABS defeat switch on dash as well as an ABS high pressure defeat switch on the master cylinder, this modification allows the driver to turn off the ABS manually at the dashboard or with very high brake pedal pressure. The M003 Competition option included the following modifications to the RS Basic: Deletion of interior carpeting, headliner and A/B pillar covering. Painting of interior to match exterior colour. Shortened knee padding on lower dashboard to clear roll bar installation if ordered. Driver's side sun visor only. Provision to unlock trunk and fuel door from drivers seat Engine compartment insulation deleted Six point seat belt for driver and passenger. DME Brain box moved behind drivers seat (standard location under seats in way of crotch belts mounts). Hand held fire extinguisher mounted on passenger floor. Cable activated master switch from inside of car Recaro SPG bucket seats for passenger and driver. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
RS Touring har ljuddämparmaterial och dörrsidor i std 964-utförande och samma stolar som Turbon. Chassi, bromsar, motor och diff är dock samma som en "vanlig" RS. Tillverkningsantalet på Touringen är inte högt, och inte efterfrågan heller nuförtiden, verkar det.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Re:
En RS blir ALLDRIG vanlig ![]() |
||||||||
Re:
![]() Dude. Det fanns fyra olika RS bilar, den vanligaste av dom ovanliga heter RS Lightweight en sån som min. Man gjorde en variant som hette Touring - Gunde Svahn hade en sådan - Denna hade normaltjocka rutor, ljudisolering, servostyrning, luftkonditionering, rostskydd normalt svänghjul etc.etc. Det gjordes en Cup som gick i Porsches egen serie, dessa kunde endast köpas om man tävlade i serien. Till sist gjordes det en N/GT som i mångt och mycket liknar Cup bilen. Cup och N/GT är väldigt lika, Leightweighten inte så väldigt långt därifrån om man tar ut matta och innertak. Touringen om man vil åka tyst och bekvämt och lyssna på radio i luftkonditionerad miljö. Själv har jag ingen radio i bilen och jag tror inte jag skulle höra den för allt som rasslar och rosslar i total avsaknad av ljudisolering och ändå har jag superombonat jämfört med en N/GT. /Anders Kika gärna in på min sida om min bil genom länken nedan. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1427 besök totalt |