Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diskutera Porsche 964 rs (splittat från Sviestad eftersnack)
1427 besök totalt
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006

Trådstartare

barth skrev:
Ang min 964 RS N-GT så är det en bil som Porsche byggde för att tävla med i FIA GT grupp N.
Så det är i princip så nära tävlingsbil man kan komma med en gatreggad bil.
Vikt utan bensin 1160KG tror att mycket sitter i den låga vikten och massor av race knep av Porsche!

Kan du berätta lite mer om bilen? Vad skiljer den från en vanlig RS?

Mvh

TL

Här sen Feb 2003

Re:

Torbjörn Linderson skrev:
barth skrev:
Ang min 964 RS N-GT så är det en bil som Porsche byggde för att tävla med i FIA GT grupp N.
Vikt utan bensin 1160KG tror att mycket sitter i den låga vikten och massor av race knep av Porsche!

Mvh

TL

Samma här

I mina ögon ser det ut som en vanlig RS med en fabriks bur samt urplockad, vad är det som är fabiks på den och vad är det K3 gjort på den....

barth
Gävle
Här sen Apr 2004

Re:

Supramannen skrev:
barth skrev:

Mvh

TL

Samma här

I mina ögon ser det ut som en vanlig RS med en fabriks bur samt urplockad, vad är det som är fabiks på den och vad är det K3 gjort på den....

Ja det är en hel del!
Som sagt byggdes den för att tävla i FIA GT grupp N 290 st, byggda min är nr:245.
Bilen har helsvetsade kaross sömmar buren är svetsad från främre fjädertornen till de bakre.
Inget rostskydd plåtren invändigt,annan kabelstam 100Kg lättare rejs ABS som går att stänga av i bilen.
Inget styrservo tuffare chassie solida bussningar + massor av småprylar.

Ang, K3 så var det Bertil som äger K3 som köpte bilen i Belgien där bilen faktiskt heter RSR!
Rev ner hela bilen gick igenom allt mekaniskt ballanserade och viktade allt.
Rolf Uhr gjorde finjustering av programvaran resultat 298 Hk på hjulen thumbs up
Tanken var att han skulle tävla i PCSR med den men synproblem gjorde att han fick lägga ner dessa planer.

Finns massor av historia om dessa bilar lär mig nya saker varje dag!

/Patrik

En länk med mer detaljer.

http://www.carreracupusa.org/articl...d%20Edition.pdf

BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
GT4-R
Gävle,Bergen
Här sen Sep 2004

Tjenis Patrik ,lyckas det bli nån värme i däcken?

www.GT4-R.com
Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

barth skrev:
Supramannen skrev:
barth skrev:

Mvh

TL

Samma här

Ja det är en hel del!
Som sagt byggdes den för att tävla i FIA GT grupp N 290 st, byggda min är nr:245.
Bilen har helsvetsade kaross sömmar buren är svetsad från främre fjädertornen till de bakre.
Inget rostskydd plåtren invändigt,annan kabelstam 100Kg lättare rejs ABS som går att stänga av i bilen.
Inget styrservo tuffare chassie solida bussningar + massor av småprylar.

Ang, K3 så var det Bertil som äger K3 som köpte bilen i Belgien där bilen faktiskt heter RSR!
Rev ner hela bilen gick igenom allt mekaniskt ballanserade och viktade allt.
Rolf Uhr gjorde finjustering av programvaran resultat 298 Hk på hjulen thumbs up
Tanken var att han skulle tävla i PCSR med den men synproblem gjorde att han fick lägga ner dessa planer.

Finns massor av historia om dessa bilar lär mig nya saker varje dag!

/Patrik

En länk med mer detaljer.

http://www.carreracupusa.org/articl...d%20Edition.pdf

Se där, då ha rman lärt sig en del mer..

Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

En "vanlig" RS har förstås också svetsade karossömmar, inget rostskydd, ett helt annat bromssystem hydrauliskt istf vacum, uppdaterat ABS (dock inte avstängningsbart), inget styrservo, tunnare fönsterrutor etc etc. Men den har en tunn matta och ett innertak.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Barth skrev i annan tråd:

Citat:

964RS skrev:
En "vanlig" RS har förstås också svetsade karossömmar, inget rostskydd, ett helt annat bromssystem hydrauliskt istf vacum, uppdaterat ABS (dock inte avstängningsbart), inget styrservo, tunnare fönsterrutor etc etc. Men den har en tunn matta och ett innertak.

/Anders

Du menar RS basic då antar jag?
RS touring är som jag förstår det den vanliga RS:n eller har jag blandat ihop allt
Mycket informaton och man har en hel del att lära som sagt.
Detta är lite info som jag hittat

Hydraulic jacks
Installation of ABS defeat switch on dash as well as an ABS high pressure defeat switch on the master cylinder, this modification allows the driver to turn off the ABS manually at the dashboard or with very high brake pedal pressure.

The M003 Competition option included the following modifications to the RS Basic:

Deletion of interior carpeting, headliner and A/B pillar covering.

Painting of interior to match exterior colour.

Shortened knee padding on lower dashboard to clear roll bar installation if ordered.

Driver's side sun visor only.

Provision to unlock trunk and fuel door from drivers seat

Engine compartment insulation deleted

Six point seat belt for driver and passenger.

DME Brain box moved behind drivers seat (standard location under seats in way of crotch belts mounts).

Hand held fire extinguisher mounted on passenger floor.

Cable activated master switch from inside of car

Recaro SPG bucket seats for passenger and driver.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

RS Touring har ljuddämparmaterial och dörrsidor i std 964-utförande och samma stolar som Turbon. Chassi, bromsar, motor och diff är dock samma som en "vanlig" RS. Tillverkningsantalet på Touringen är inte högt, och inte efterfrågan heller nuförtiden, verkar det.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004

Re:

964RS skrev:

/Anders

En RS blir ALLDRIG vanlig

BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

barth skrev:
964RS skrev:

/Anders

En RS blir ALLDRIG vanlig

Nej det har du minsann helt rätt i!

Dude. Det fanns fyra olika RS bilar, den vanligaste av dom ovanliga heter RS Lightweight en sån som min. Man gjorde en variant som hette Touring - Gunde Svahn hade en sådan - Denna hade normaltjocka rutor, ljudisolering, servostyrning, luftkonditionering, rostskydd normalt svänghjul etc.etc. Det gjordes en Cup som gick i Porsches egen serie, dessa kunde endast köpas om man tävlade i serien. Till sist gjordes det en N/GT som i mångt och mycket liknar Cup bilen.

Cup och N/GT är väldigt lika, Leightweighten inte så väldigt långt därifrån om man tar ut matta och innertak. Touringen om man vil åka tyst och bekvämt och lyssna på radio i luftkonditionerad miljö. Själv har jag ingen radio i bilen och jag tror inte jag skulle höra den för allt som rasslar och rosslar i total avsaknad av ljudisolering och ändå har jag superombonat jämfört med en N/GT.

/Anders

Kika gärna in på min sida om min bil genom länken nedan.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Allmänt banåkaforum
1427 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande