| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med bakvagn, känns slemmig på vägen!
|
1219 besök totalt |
|
Hej! Jag har ett litet skumt "problem" med min bakvagn på min M535a. Fenomenet uppkommer när man byter fil kraftigt eller sicksackar med bilen. Bakvagnen känns riktigt mjukt upphängd och bilen vrider sig liksom runt sin egen axel. Däcken som sitter på är Nokian NRY 235/40 17 94XL runtom, helt nya och med ca 2.8 bar i. Nya dämpare och fjädrar runtom, nya limfyllda silentblockbussningar, nya powerflex i framvagnen, M5krängare runtom. Dem 5 bussningar som är obytta i bakvagnen är följande: Mittenbussning till diffen (tar väl inte upp ngn sidokraft) Nr 8 och 9. http://realoem.com/bmw/showparts.do? Har jag för lite ringtryck? Bör jag byta bussning 8 och 9? Några förslag? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Jag kan bara rekommendera dig att byta bakre länkarmsbussningarna till delrin.
om du skall ha den riktigt kontrollerad så byter du dina limfyllda bussningar mot två riktiga silentblock av delrin där med. Delrin i diffkåpan gör ju bara att istället för att bjuda bussningen på lite effekt så skickar du den till hjulen istället. Låter mer i bilen... men det e la bara gött eller!?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
Blir nog nya bussningar i armarna, dock inte silentblocksen =) Bilen tullar för mkt gata för det! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Är däcken helt nya så tar det ett tag innan de har "satt sig", de brukar kännas bättre efter 50-100 mil. Har du innan haft slitna däck på bilen så är ju mönstret djupare nu, men det rättar till sig efter inkörning av däcken. Prova även att sänka lufttrycket till 2,5 t ex. För högt lufttryck resulterar i att bilen känns som om den svävar.
|
||
|
Re:
OKok, jag ska testa en stund till! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Nu har jag lokaliserat problemet!
Det var fram som spökade, inte bak! Det är en original fästögla till styrsnäckan som lossnat från framvagnsbalken, svetsen har spruckit. Skitläbbigt, detta har jag åkt 1000 mil med! USCH! Ny bussningar blir det bak iaf! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1219 besök totalt |