| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Liten fjäderspännare?
|
13 besök senaste veckan (7519 totalt) |
|
Liten fjäderspännare?
Hej Nån som vet var man hittar en liten fjäderspännare för att trycka ihop 60 mm fjädrar? Ska byta på mina bakre dämpare och då måste dom tryckas ihop för att kunna plockas bort.
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Skulle ett par såna här kunna funka ? www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76438
Dom större fjäderfpännarna från Biltem funkar inte, dom är för stora. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Re:
Dem borde funka, fast passa dig, efter några dragningar så går bultarna av. Smörj dem väl under processens gång. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
På marcosen är det omöjligt att få på fjäderspännare pga att det är så nära mellan varven. Så jag använder lastspännare... Lite läskigt när man skall släppa på spänningen
Ta det försiktigt, kan gå åt h-e då gäller det att ha fingrar ögon kroppsdelar långt borta _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re:
och sedan klipper man najtråden? Spännande kan det bli.....
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re:
Nej, man kapar benen på en stol och sätter den på fjädrarna (helst 2). Sedan sätter man sig på och klipper. Det gäller dock att klippa båda samtidigt och vara utomhus...
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
|
Massor med grova buntband och "åtdragningsmoj"? Behövs inte mkt kraft i varje om de är många, uppklippningen blir följaktligen inte heller så dramatisk.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Re:
Modellen http://www.biltema.se/products/produ Blir mycket smidigare att använda om man kompletterar med två muttar (en är för låsning) under den frigående klon. Då behöver man inte gänga upp skruven genom fjäderbenstornet längre.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Att trycka ihop fjädrarna brukar inte vara problemet (det kan man ju göra med en domkraft när dämparen är på plats), att lossa skrotet när det ligger på bänken är inte så skoj däremot.
Så att montera buntband/ståltråd när fjädern är komprimerad i hjulhuset kan fungera, men jag skulle nog fundera på att montera isär på plats (det är enklare att komprimera dämparen än fjädern om nu dämparstången inte går fritt). Vid montering brukar jag fuska och montera ihop på plats i hjulhuset (för att slippa komprimera med annat än domkraft). Det finns många sätt att leka med fjädrar, en del är "fel".
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Liten fjäderspännare?
|
13 besök senaste veckan (7519 totalt) |