Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ställa camber?
1930 besök totalt
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Ställa camber?

Hejsan!

Jag har idag en Toyota Mr2 -00.
Helt orginal förutom lite sportigare däck.
Ska göra en fyrhjulsinställning i veckan, löner de sig att ställa lite camber så man får ännu bättre väghållning än vad bilen redan har?

Eller måste man köpa fjädrar och riktiga prylar för att de ska märkas någon jätte skillnad?

Tips mottages tacksamt!

MVH Erik Börnstedt

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Ingen?

MHV Erik

Härnösand
Här sen Jun 2005

En vagninställning gör ofta stor skillnad.

Har du någon egenskap i väghållningen du vill förbättra eller någon olat du vill bli av med?

Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Är relativt nöjd redan nu, men lite mindre krängning hade inte skadat.
Kollat på sportfjädrar och krängningsstag ifrån TRD, men får se hur jag ska göra.

MVH Erik

Köping
Här sen Okt 2005

Går det att ställa camber på din?

Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Re:

Joel Pennerborn skrev:

Det går att ställa camber på alla (moderna) bilar, däremot är det inte alltid så lätt att göra ändringar som med ställbara topplagringar. Då får man skruva på länkarmarna/infästningarna istället.

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Tobbe... skrev:
Joel Pennerborn skrev:

Det går att ställa camber på alla (moderna) bilar, däremot är det inte alltid så lätt att göra ändringar som med ställbara topplagringar. Då får man skruva på länkarmarna/infästningarna istället.

Eftersom man själv är novis på såna här saker är min fråga om det verkligen går att ställa camber på alla moderna bilar som du skriver? Är det något som man gör med en 4-hjulsinställning, eller hur går man till väga? Jag utgår ifrån att justeringerna är relativt begränsade om bilen är i orginalskick, men att man kan justera litegrann?

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

bmw130 skrev:
Tobbe... skrev:
Joel Pennerborn skrev:

Eftersom man själv är novis på såna här saker är min fråga om det verkligen går att ställa camber på alla moderna bilar som du skriver? Är det något som man gör med en 4-hjulsinställning, eller hur går man till väga? Jag utgår ifrån att justeringerna är relativt begränsade om bilen är i orginalskick, men att man kan justera litegrann?
På en McPherson- eller 'multilink'-hjulupphängning brukar det vara omöjligt att ställa camber och caster i originalskick. Toe är då den enda glädjeknappen.

Borra nya fästhål, fila fästhål ovala och installera excentriska bussningar är inget som varje gummigubbe gör. Det mest "standard" jag kan tänka mig är några finurliga fästbultar mellan fjäderben och spindel som jag sett finns till, jag tror det var, VW Golf m fl.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Pär Hansson skrev:

Borra nya fästhål, fila fästhål ovala och installera excentriska bussningar är inget som varje gummigubbe gör. Det mest "standard" jag kan tänka mig är några finurliga fästbultar mellan fjäderben och spindel som jag sett finns till, jag tror det var, VW Golf m fl.

Det var något sånt jag misstänkte! thumbs down Mao gäller att byta ut en del grejer för att få justeringsmöjligheter!

Allmänt banåkaforum
Ställa camber?
1930 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande