Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2085 besök totalt |
Accord type-r för banåka?
Hej! försöker att påverka min bättre hälft till att köpa en ny bil eftersom jag insett att jag inte har råd att ha en bil till ![]() det är ju då ett plus om man har fyra dörrar som är väldigt tacksamt i vardagskörning. har då tänkt på accord type-r är ju inte så vanliga heller (hittade inte ens en här inne) någon som vet hur dessa är som banåka bilar? däck och belägg nåt mer man kan behöva fixa för att det ska gå hyffsat för en glad amatör? _________________ Tobias Eriksson |
||
Har aldrig kört en sån men dem är ju välkända för att ha väldigt bra chassie och rolig och varvvillig motor med mycket karaktär.
Sen sitter det ju diff starndard och det är ju bra att ha. Vill du ha mer experttips så gå in på www.hondaklubben.com/forum och sök efter atr så kommer där nog upp en del och undrar något mer utöver det så är det bara att ställa en fråga i forumet, finns många som kan mycket där inne och även ett par som äger modellen. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
Fungerar säkerligen alldelles ypperligt för dina ändamål.
En annan konkurrent är annars Impreza GT som nog är en lite ungdomligare med sin råare framtoning. En lite gubbigare och lite mer slacker variant är annars Peugeot 406 V6. Provkör och bestäm dig sen för vilken som funkar bäst för dig ![]() Puggen ligger dessutom rätt så bra till i pris i jämförelse och finns många fler ex att välja emellan. Ådi, Bmw, mfl mfl har sina varianter också men då börjar det kosta.. _________________ Rachid Rachid |
||
Jag har testat Accord R på provbana och den funkar utmärkt. Dubbla länkar fram ger lite bättre bett i styrningen än de flesta FWD bilar som har McPherson. Den var inte olidlig på väg heller, som jag minns den var den mer förfinad än Civic Type R.
Skall du bruksa den är det väl tillrådligt med extra underredsbehandling då de flesta japsbilar är lite si-så på den fronten. Byt chassikomponenterna först bara så det inte blir så grisigt! ![]() "Alla" std bilar brukar behöva ny bromsvätska, extra bromskylning, större skivor osv... ![]() |
||
Re:
Bromskylning, större skivor m.m. är nog kanske lite overkill om man bara ska köra med den på bana lite då och då. Bromsvätska däremot alltid viktigt att byta. _________________ Rachid Rachid |
||
ok låter ju bra! tack för svaren...gäller det bara att hitta en fint ex med verkar inte vara det lättaste..men men jag har ingen brådska...
fyll gärna på med fler erfarenheter ni som sitter inne med det... _________________ Tobias Eriksson |
||
Jag har haft Accord type R.
- Först och främst. På bana var den helt enkelt kalasbra. Snabb och mycket lätt att balansera på gränsen. - Inspirerad körning på vanlig väg fungerade också mycket bra så länge vägen var jämn. På ojämn väg fungerade den inte p.g.a. mycket returdämpning (tror jag), hjulen var helt enkelt i luften emellanåt. På vintern hade den mycket dåligt grepp men var åtminstånde mycket välbalanserad. Dubb anbefalls. - Några kända småfel: Ryggstöden till stolarna ville hela tiden trilla tillbaka när man hade dem upplyfta för bankörning. I torr, varm luft var den spikningsbenägen. Efter sådär fem tusen mil var stötdämparna tydligt sämre. Slutsats: Ska man ha en bil som är riktigt bra på bana och som fortfarande duger som familjebil så är det ett klart alternativ. Jag kan fortfarande ligga vaken och drömma mej tillbaka... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Den bilen förnedrade allt i sin prisklass när den kom.
http://www.aftonbladet.se/bil/biltes http://www.aftonbladet.se/bil/biltes _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Re:
Dessutom mycket snyggare än den nuvarande modellen... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Re:
Är det inte mer intressant att titta på vikt/effekt förhållande? 1000 kilo och 60hk ger ju inga drömbilsprestanda, även om 1000 kg är rätt lätt! Det jag menar är att det är klart att en RS4 är tung, men å andra sidan om man har rätt mycket effekt kan den ju ändå vara väldigt snabb, fast det var kanske inte det diskussionen gick ut på ![]() ![]() |
||
Nja jag tänkte inte på raktfram prestanda utan mer på kurvhasighet.
Behövs fa... så mycker mer däck att släppa runt 1800kg kontra 1000kg bil. Som svängvänlig bruksbil på bana tror jag Hondan är bra för att vara std bil. Iof har jag inte kört en men med ärfarenheten av andra Hondor säg mig det att den borde funka bra. 60hk och 1000kg bil är lite trött men man få ge fa... i att bromsa så mycket så går det tämligen fort på bana. Om man bortser från rakorna förståss. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2085 besök totalt |