Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Accord type-r för banåka?
2085 besök totalt
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Accord type-r för banåka?

Hej!

försöker att påverka min bättre hälft till att köpa en ny bil eftersom jag insett att jag inte har råd att ha en bil till

det är ju då ett plus om man har fyra dörrar som är väldigt tacksamt i vardagskörning. har då tänkt på

accord type-r är ju inte så vanliga heller (hittade inte ens en här inne)

någon som vet hur dessa är som banåka bilar?

däck och belägg nåt mer man kan behöva fixa för att det ska gå hyffsat för en glad amatör?

_________________
Tobias Eriksson
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Har aldrig kört en sån men dem är ju välkända för att ha väldigt bra chassie och rolig och varvvillig motor med mycket karaktär.
Sen sitter det ju diff starndard och det är ju bra att ha.
Vill du ha mer experttips så gå in på www.hondaklubben.com/forum och sök efter atr så kommer där nog upp en del och undrar något mer utöver det så är det bara att ställa en fråga i forumet, finns många som kan mycket där inne och även ett par som äger modellen.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Fungerar säkerligen alldelles ypperligt för dina ändamål.

En annan konkurrent är annars Impreza GT som nog är en lite ungdomligare med sin råare framtoning.
En lite gubbigare och lite mer slacker variant är annars Peugeot 406 V6. Provkör och bestäm dig sen för vilken som funkar bäst för dig

Puggen ligger dessutom rätt så bra till i pris i jämförelse och finns många fler ex att välja emellan.

Ådi, Bmw, mfl mfl har sina varianter också men då börjar det kosta..

_________________
Rachid Rachid
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jag har testat Accord R på provbana och den funkar utmärkt. Dubbla länkar fram ger lite bättre bett i styrningen än de flesta FWD bilar som har McPherson. Den var inte olidlig på väg heller, som jag minns den var den mer förfinad än Civic Type R.

Skall du bruksa den är det väl tillrådligt med extra underredsbehandling då de flesta japsbilar är lite si-så på den fronten. Byt chassikomponenterna först bara så det inte blir så grisigt!

"Alla" std bilar brukar behöva ny bromsvätska, extra bromskylning, större skivor osv...

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Re:

Kristoffer R skrev:

"Alla" std bilar brukar behöva ny bromsvätska, extra bromskylning, större skivor osv...


Bromskylning, större skivor m.m. är nog kanske lite overkill om man bara ska köra med den på bana lite då och då. Bromsvätska däremot alltid viktigt att byta.

_________________
Rachid Rachid
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
ok låter ju bra! tack för svaren...gäller det bara att hitta en fint ex med verkar inte vara det lättaste..men men jag har ingen brådska...

fyll gärna på med fler erfarenheter ni som sitter inne med det...

_________________
Tobias Eriksson
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 418



För tung.

_________________
Johannes Ericson
///M, Type R & R/T
Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag har haft Accord type R.

- Först och främst. På bana var den helt enkelt kalasbra. Snabb och mycket lätt att balansera på gränsen.

- Inspirerad körning på vanlig väg fungerade också mycket bra så länge vägen var jämn. På ojämn väg fungerade den inte p.g.a. mycket returdämpning (tror jag), hjulen var helt enkelt i luften emellanåt. På vintern hade den mycket dåligt grepp men var åtminstånde mycket välbalanserad. Dubb anbefalls.

- Några kända småfel: Ryggstöden till stolarna ville hela tiden trilla tillbaka när man hade dem upplyfta för bankörning. I torr, varm luft var den spikningsbenägen. Efter sådär fem tusen mil var stötdämparna tydligt sämre.

Slutsats: Ska man ha en bil som är riktigt bra på bana och som fortfarande duger som familjebil så är det ett klart alternativ. Jag kan fortfarande ligga vaken och drömma mej tillbaka...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197




_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Re:

GT3 CS skrev:
För tung.


Så säger man om min RS4 oxå...
/J

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Y-Maleky skrev:
Den bilen förnedrade allt i sin prisklass när den kom.

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1999/9907/990709b.html

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1999/9907/990709honda.html


Dessutom mycket snyggare än den nuvarande modellen...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 418



Re:

Särås skrev:
GT3 CS skrev:
För tung.


Så säger man om min RS4 oxå...
/J


Just det

_________________
Johannes Ericson
///M, Type R & R/T
Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad är tunkt och vad är lätt???

runt 1000kg är vättigt
500kg är SKI... lätt
upp till 1200kg är väll axeptabelt
1300 hmm nu börjar blyslädesklassen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



Re:

Rash skrev:



En lite gubbigare och lite mer slacker variant är annars Peugeot 406 V6.


Hörru Rash! Kallar du Drj för gubbe?

_________________
Emil Jönsson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11959



Re:

fuling skrev:
Vad är tunkt och vad är lätt???

runt 1000kg är vättigt
500kg är SKI... lätt
upp till 1200kg är väll axeptabelt
1300 hmm nu börjar blyslädesklassen



Är det inte mer intressant att titta på vikt/effekt förhållande? 1000 kilo och 60hk ger ju inga drömbilsprestanda, även om 1000 kg är rätt lätt!

Det jag menar är att det är klart att en RS4 är tung, men å andra sidan om man har rätt mycket effekt kan den ju ändå vara väldigt snabb, fast det var kanske inte det diskussionen gick ut på

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nja jag tänkte inte på raktfram prestanda utan mer på kurvhasighet.
Behövs fa... så mycker mer däck att släppa runt 1800kg kontra 1000kg bil.

Som svängvänlig bruksbil på bana tror jag Hondan är bra för att vara std bil.
Iof har jag inte kört en men med ärfarenheten av andra Hondor säg mig det att den borde funka bra.

60hk och 1000kg bil är lite trött men man få ge fa... i att bromsa så mycket så går det tämligen fort på bana. Om man bortser från rakorna förståss.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
Accord type-r för banåka?
2085 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande