| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Slicks 24/61-17 på 7,5" fälg, är det möjligt
|
868 besök totalt |
|
Har fått tag på en "trave" (6st) däck av den dimensionen. Verkar vara lagom på mina 7,5*17".Passar det? Vad är det som indikerar om dom är slut, är det hålen i slitbanan som indikerar detta? Eller vad tror ni om dessa, borde väll räcka för att träna slut på
_________________ Per Wahlqvist |
||||
|
Michelin rekomenderar 8,5-9,5" så det blir nog lite för brett för 7,5:or
http://www.michelinsport.com/sport/f _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Så det är för brett med andra ord
, ska nog prova montera och se hur det verkar men det kanske inte är någon ide, eller?
Men hur ser man om dom är slut? Hålen i slitbanan är nog ca 4-5 mm djupa, är det så man ser det? _________________ Per Wahlqvist |
||||
|
Re:
Man ser inte när slicks är 'slut' fästet försvinner (inte allting men jämnfört med nya) långt innan du mekaniskt kan lyckas slita ner gummit. Men groparna är mekanisk indikator hur mycket du kan köra sen. Körde några gamla dunlopslicks på Sciroccon på en banträff och vid en paus tittade jag på ett bakdäck och såg att korden hade kommit fram. Hmm, var det ända jag hade med mig så de fick ta ett pass till tänkte jag. Efter det passet tittade jag om mer kord hade kommit fram eller om man skulle kunna köra något mer pass. Förvånad kunde jag konstatera att däcket hade självlagat, gick ytterligare någon banträff innan de såldes och nästa ägare körde några träffar innan... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
ok Bara att testa med andra ord Tack för svaren
_________________ Per Wahlqvist |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
868 besök totalt |