| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSi 16V -85 (a.k.a. Astretten) - Avreggad...
|
8 besök senaste veckan (41809 totalt) |
|
Lite gamla nyheter, men måste ju visa att bilen fortfarande finns
För 2 veckor sen var jag och hälsade på bilen. Möttes av denna syn
Som tur var så visade det sig att bilen fanns därunder
Blank och fin stod hon och väntade på mig. Hoppade i och drog igång motorn, startade direkt och gick så fint så. 300 mil rullade den i somras såg jag på mätaren, inte alls mycket. Star Wars-instrumenten, 80-talets kultfigur i Opelvärlden
Så ut och låt motorn varva ur
Gick så fint så fint... fast nu börjar funderingarna komma över om man inte ska bygga om den i vinter. Frågan är bara hur i så fall... En bra början blir nog att högglanspolera kanten på fälgarna. Det kan nog bli snyggt! _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
Mer tidsödande arbete har jag nog aldrig provat, men det är nog lättare med denna storleken på hjul än mina 8x14" som jag filade på för hand. Efter 20h/fälg så började det ta sig...
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Ja just det, jag har en Kadett med
Den har fått alldeles för lite kärlek nu under vintern och våren, en hel del pga nyinköpet av cabbe (vilket man kan läsa om här: http://www.Opelsportclub.com/forums/
Skattat, besiktigad och försäkrad... samt en ny skruv mellan grenrör/kat för jag tappade en på Kinnekulle sist och jädrar va raggaraktigt det lät
En låda godis...bestående av nya frambromsbelägg
Gamla vs. nya
Inte suttit på alls länge, men de har slitits rätt fort ändå faktiskt. Mina gamla original höll faktiskt i 3 säsonger. Dock så ger mina Re540s däck mer jobb åt bromsbeläggen
Monterat beläggen samt även smort upp glidpinnarna så nu skall jag nog ha bromsar så det räcker för Sturup i maj
Ja, imorgon skall bilen ut och provköras, beläggen skall köras in och dylikt. Jag längtar! _________________ Fredrik Boivie
||||
|
Re:
Hoppas du kommer ner!
Nu efter att ha varit ute och kört in de nya bromsbeläggen så har jag bara en kommentar att säga: Fy f*n va de bettar! Problemet i sommar kommer vara att bromsa utan att låsa upp, oavsett hastighet. Dock så lär det väl bli lite skillnad med rdäck istället för Avon-gatdäck
Ett fel har hittats: Trasig vattentempgivare till instrumenthuset. Skall beställa en hos Opel Annars är det som vanligt, helt sjukt underbart roligt när man plockar fram bilen efter vintern, man har glömt hur rolig den är att köra, hur härligt den låter, hur skönt det är när det skramlar lite och det där goa insugsljudet när man kliver på fullt. Jag älskar detta
_________________ Fredrik Boivie
||||
|
Re:
Hehe, så är det, tackar. Alla bilarna står ute i solen nu och glänser här hemma Skall ta en vända till med Kadetten i eftermiddag för att känna på den rejält nu efter vinteravställningen. Cabben har gått ~60 mil nercabbat i veckan, helskön bil. Blir nog lite cabåkande i eftermiddag med. Glasskiosken i Lekeryd är att rekommendera! Härliga småvägar finns det dit med, perfekt för alla som är ute o glider bil eller hoj
||||
|
Re:
Härligt! Ja, runt Lekeryd finns det lite vägar. Har snurrat lite där med taxin. Får väl testa dem med compacten istället. Är nog roligare.
Kanske tar vägen förbi ert hus och ser om du är ute i eftermiddag. Det är ju inte jobbigt långt precis.
om inte så om du möter någon i en svart BMW Compact som vinkar som en galning så är det bara jag.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Kul att den gröna bilen är ute igen, på tiden.
Beläggsuppgraderingen verkade intressant tycker jag, är det fast road eller competition du bytte till, det verkade finnas två modeller? Vilken träff är tänkt att bli den första för året?
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Re:
Så det fanns två, skoj, nu har jag lärt mig det. Satte mig och googlade och kom in på reddotonline.co.uk och sökte runt lite där. Söker jag på de siffror och bokstäver som står på mina belägg så skall de vara Competitionbeläggen
Första träffen är tänkt att bli Sturup 6:e maj faktiskt, om allt funkar och går som det ska
||||
|
Så, årets banpremiär är avklarad, Sturup Raceway var målet för dagens aktivitet.
Det hela kan sammanfattas ganska enkelt... det gick riktigt bra fram tills dess att kylaren började läcka Nu var det visserligen inte så illa mer än att det läckte från höger gavel, men då jag hade 30 mil hem så ville jag inte chansa och köra för mycket där nere så jag nöjde mig med 2 pass av Golf-förnedring
En liten lista kan man göra iaf: +Bilen går bra som den, bra riv i motorn +Nya Red Dot-bromsarna tar något sjukt
+Att vänserbromsa in och ut ur hårnålarna var både smidigt och snyggt -En läckande kylare är en dålig kylare -Borde hänga upp avgassystemet med ytterligare nån upphängning Så nu gäller det att fixa iordning bilen inför nästa träff...Kadetten går iaf underbart! Samt på gentlemannamässigt manér så kördes bilen till och från träffen, ingen Trailerqueen här inte
Lite snodda bilder från dagens träff med: _________________ Fredrik Boivie
||||
|
Ja vill oxå åka
Den är riktigt fin kadetten din.. för att vara en Opel iaf
och golf förnedring, äh fanns de ingen som svara emot?
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
|
Re:
Tack desamma måste jag säga, kul att se dig ute på banan igen! Kylaren läckte visst mindre än jag trodde.. men den byts, så jag borde hinna till Superstage i juni
Hehe, tackar... Får väl sätta VW märken på till nästa träff annars
Ett gäng snabba golfar var det, men Calle Elwing var väl den som jag mest körde emot och vi hade härliga körpass där vi låg och kampade mot varandra, men jag kände mig snabbare
||||
|
Nu var säsongen 2007 över, på ett bra sätt
Bilen står nytvättad och fin i garaget efter en härlig dag på Kinnekulle Ring.
Lite konstateranden kan göras efter 2007 och helgen
Skall se om nån har lite bilder på min snabba framfart idag. Nu är jag iaf nere på riktiga tider på Kinnekulle, vi pratar 1.06 tider iaf!
||||
|
Tackar tackar! Alltid kul att se bilen utifrån med
När jag hade tvättat och sett över bilen lite efter dagen så upptäckte jag att gott om bromsbelägg var det ont om
Red Dot-beläggen har varit helt underbara i bromskraft, men hemskt vad de tog slut fort. Har sett att beläggen ofta har "kletat" igen hålen i skivorna. Vad beror detta "överslitage" på? _________________ Fredrik Boivie
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSi 16V -85 (a.k.a. Astretten) - Avreggad...
|
8 besök senaste veckan (41809 totalt) |