| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Gatdäck som fungerar hyfsat på banan?
|
4237 besök totalt |
|
tänkte köpa ett par gat däck till min Porsche 964 turbo kommer köra en del gata med den i sommar så ett par R-däck känns fel men vill ändå kunna åka på lite träffar och ett besök på ringen är planerat vad rekomenderar ni för däck då? däck som jag funderat över är Continental SportContact 2 Michelin Pilot SPORT PS2 Yokohama Advan Sport / AVS SPORT nån som har erfarenheter? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
|
||||
|
En kamrat har åkt Continental Sport Contact 2, Porsche-godkända N2, på sin Boxster S som gat/bandäck och varit mycket nöjd med grepp och livslängd.
Ett mer banorienterat alternativ som ändå är vettigt gatdäck är Kumho Ecsta MX. (Har själv åkt sådana på min M3E30 och upplevede dem som ett bra alternativ för en hobbybil som huvudsakligen går gata men också kan hitta ut på bana.) Undrar om inte Klas med NSX har ett par bra beg 265/35-18 MX till salu här på forumet. //Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
|
|
||||
Det räcker med en kall sommarmorgon... Men vet man om det är det lugnt.
|
||||
|
på den här bilen vill jag ha bra gat däck för som sagt vill ha bra grepp även en kall och blöt dag
jag har en till bil som skall gå på bana så denna blir lite mer av en söndags bil. men man vill som sagt ha ett däck som funkar så bra som möjligt på banan när man gör lite små besök. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Re:
förtillfället ja men ja har hållt på med svänga nästan hela tiden i bakrunden
får se kanske får man nått återfall i framtiden och vill åka fort rakt fram men just nu är bana och gata som prioriteras _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Re:
För två år sedan försökte jag få spons av Nokian. Men det ville dom inte ställa upp på pga att deras däck inte var tillräckligt konkurranskraftigt. Vet dock inte hur mycket däcken har utvecklats sen dess. _________________ bmw bmwsson |
||||
|
Toyo Proxes T1-S borde väl nämnas i den här tråden... ska väl vara rätt OK på bana...
"råkade" köpa begagnade 16"-fälgar med sådana på till frugans bruksbil - en MB 190... SJUKT grepp i rondellerna, känns nästan som att köra miata!!
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
|
Re:
Jag har Nokian NRY på min 325 och har kört en hel del bana. Tycker de fungerar förvånansvärt bra. De har bra slitstyrka och greppar väldigt bra för att vara gatdäck. _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||
|
Har ingen personlig erfarenhet av dessa däcken men någon annan har kanske något att tillägga.
http://www.hankook.se/dack/z212.htm Mvh _________________ Mvh Niklas Wikander _________________________ Pontiac Firebird -68 Porsche 944 GP -85b Saab 9-3 TURBO -99 Saab 9000 TURBO -95 |
||||
|
Är också intresserad av att veta lite om vilka däck som kan funka bäst för både gatkörning och banåka. Har vart inne på att köpa slicks och skita varje gång man ska köra bana men då jag måste byta 2 av de vanliga däcken så tänkte att man kan ju köpa 4 nya som man kan både på gata och bana...
R-däck är väl uteslutet iomed att jag vill kunna köra även när det är blött och kallt ute. Så ös på med förslag på vad jag kan köpa för däck.... Dimensionen är 235/40-18" och bilen är en Renault Megane Sport -06. _________________ Mikael Rang Cupra Ateca -20 |
||||
|
MIna erfrenheter säger Michelin Pilot Sport PS2 vilken dag i veckan , även om jag nog aldrig mer kommer åka bana med gatdäck, då det överhettas på tok för fort.
Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||
|
Många verkar tycka att r däck är farligt på blöt gata, men min erfarenhet är inte så vad jag tycker, har kört RS4 med Dunlop Supersport Race och Dunlop Direzza utan några som hellst problem på blöt och reg väg, motorväg, etc. Jag kör inte i 200 kanske när det regnar men normal motorvägsfart inga som hellst problem någonsin.
Nu är det ju Cup däck som sitter på m3an, som kommer orginal med csl:en och om dessa skulle vara farliga på våt bana så är jag tveksam till att den skulle säljas med dom? Jag skulle ändå säga kör rdäck på gatan, ser inte några problem med det. Känns dessutom som dom kommer hålla längre än när du tar ut gatdäcken på banan några ggr per säsong. _________________ Henrik Troeng |
||||
|
antar att vikten på bilen är en avgörande faktor här.
när jag körde på mantorp park, så var min 1510 kilo tunga bil + michelin pilot sport däckena, ingen bra kombination. det höll i ca 6-8 varv, sen blev däcken för varma o man kände hur bilen gled sidledes. ska man ha några hårdare däck eventuellt ?.. _________________ Andreas Nyström |
||||
|
Re:
6-8 varv tycker jag är mer än väl godkännt för ett gatdäck på bana...... Dvs att du behöver ett R-däck för att komma längre ... Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
4237 besök totalt |