Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 11181 besök totalt |
|
||||
Det är lite segt med uppdateringar här! Jag har spenderat alldeles för lite tid i garaget på sistone och våren börjar närma sig allt för snabbt! Det är skönt att det blev ett riktigt snöoväder idag så det igen känns som det är långt kvar till våren
![]() Just nu plockar jag isär bilen för turbobyte samt något avgasbygge av något slag. Vilket jäkla meck det är att få bort turbon! Känns som jag plockar bilen i smådelar bara för att komma åt grejerna.. Jag försöker också förbereda mig på att jag kommer dra av muttrarna som fäster turbon i motorn... isåfall lär jag väl mista oskulden på torxskruvande!! ![]() Bilen ser väl inte sådär jättefin ut som den står nu i garaget ![]() ![]() PS. Visst lyckades jag bra med kylarvattenbytet förresten!? Det mesta kom på golvet ![]() För att undanvärja forumpoliserna kan jag också meddela att jag 5-56:at en hel del muttrar för att försöka få bort bärarmar och lite konidämpare för möjlig renovering eller något... |
||||
Nu var det ett tag sedan jag skrev något här.. Alla prylar jag ska byta ut är isärplockade - nu väntar jag bara på en leverans ifrån amerikat med en massa prylar jag inte tänkt på att jag behöver för installationen av allt
![]() ![]() ![]() Jag klurar just nu lite på installationen av min wastegate.. Det rekommenderas att man använder "safety wire" när man skruvar fast wastegaten på adapterplattorna som behövs för att få på den på avgassystemet. Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av det och kan guida mig lite? Bilden här nedan visar hur det ska bli.. ![]() Det känns lite jobbigt att borra i såna där runda bultar.. Samt känns det rätt knöligt att få bra tvinn på tråden.. Ska man använda något specialverktyg eller liknande? |
||||
Hehe japp det är jänkarna som tjatar om safety wire ![]() |
||||
loctiten brinner nog bra upp.. blir ju rätt varmt där. bultarna rostar fast snabbt =) _________________ Magnus Åkerqvist Vobblo |
||||
Tjohooo.. Idag hade jag tänkt få ihop det mesta på bilen då jag efter många veckors väntan äntligen fått ett härligt paket levererat till mig med avgasprylar m.m.! Meeeen så hade självklart nissarna i usa missat att packa ner en kopparpackning mellan turbon och downpipen vilket gör att jag står strandad med bilmekandet igen... Bäst att avboka banmötena jag hade planerat att åka på nu på försommaren..... Någon som vill köpa en halvfärdig porsche ståendes på ett par pallar?
![]() ![]() ![]() om någon har tips på vart jag kan hitta en kopparbit som passar som packning på ett avgassystem så skulle jag bli mycket tacksam! Har en kompis som jobbar som laserskärare som jag kanske kan utnyttja till att skära ut plåten i rätt form.. hade ju vart aningens härligare att få alla prylar jag beställt i paketet så jag kunnat utnyttja den här långledigheten till mekande... |
||||
Nu börjar det äntligen gå lite snabbare i garaget!
![]() Jag plockade upp och kikade lite på avgassystemet som ska på bilen.. Sportkat och magnaflowdämpare på det här 3"röret blir nog fina fisken! Det kommer bli intressant att höra hur det låter.... Där ligger även det stackars röret som jag lyckades kapa i men som jag sedan kom på att jag behöver använda i det nya systemet. Suck! Jäkligt svårt att komma i kontakt med folk på svetsverkstäder har jag märkt! Under nästa vecka ska jag ringa samtliga svetsverkstäder i sthlm-området och se om någon kan hjälpa mig svetsa igen skåran. ![]() Nu i dagarna har jag lyckats klämma ner nya stora o fina turbon i virvarret under motorhuven (tack för hjälpen Åke!) så nu känns det som det bara är en nedförsbacke att få in resten av prylarna.. ![]() Det som är kvar att göra nu innan jag (förhoppningsvis) får bilen startad och rullande är; Skruva tillbaks alla delar på motorn Klura ut hur jag ska koppla bort gamla vattenkylningen till gamla turbon som inte används längre Få på MAF-kitet Få ihop avgassystemet och tial wastegaten Koppla in gReddy boost controllern Zeitronix bredbandslambdan Byta vätskor Byta bussningar på bärarmarna Byta bromsbelägg Det var (typ) allt!Jag kanske hinner köra något med bilen nu i sommar ändå! ![]() |
||||
Dags för en uppdatering! Det blir en lång historia eftersom det var längesen jag uppdaterade här
![]() Det har pendlat ordentligt mellan hopp och förtvivlan med min bil på sistone! Det hela började när jag ÄNTLIGEN hade plockat ihop bilen och det var dags att få ordning på luft/bränslemängden. ![]() Det färdiga motorrumet Eftersom jag bland annat har bytt spridare, bränsletrycksregulator och installerat MAF var det såklart inte bara att tuta och köra eftersom luftbränsleblandningen måste justeras. Och jäklar vilket strul jag fick med A/F:en! MAFkitet använder en piggyback för att justera Volten från luftmängdsmätaren till databoxen. Men hur mycket jag än försökte med att ställa in piggybacken fick jag det aldrig att bli som jag ville och bilen gick riktigt illa. Efter konsulterande på rennlist fick jag tips om att jag borde byta ut mina sandén chip till något som var mer inställt för mina större spridare och MAF:en. Med en grundmapp skulle det bli mycket enklare att ställa in värdena. Jag kontaktade gurra på Revlineracing och självklart kunde de hjälpa mig! Glad i hågen åkte jag ut till bilen med de nya chippen; installerade dem och startade bilen. Tjoho! Perfekt tomgångs A/F direkt!! Nu skulle det bara vara att tuta och köra och bara behöva finjustera med piggybacken... Jag varvade lite med bilen stillastående.. SKRAMMEL SKRAMMEL SKRAMMEL! Över 3000 varv skramlade det ORDENTLIGT om motorn och jag stängde av motorn i fasa. Efter allt strul jag haft med bilen på sistone orkade jag inte med mer och jag var påväg att antingen låsa in bilen enda till vintern eller bara köra ner bilen i ett dike och fjutta eld på skiten. Räddaren för mitt svikande hopp blev revlineracing ![]() ![]() Igår bar det äntligen av för lite skruvande på piggybacken på E18 ![]() ![]() ![]() Bra A/F gör Henric på bra humör Vi fick bättre och bättre pli på bilen och succesivt kände jag mig mer och mer säker på att gasa mer och mer... Vilket jäkla inferno det blir när turbon börjar vina! Skillnaden mellan originalturbon och original luftboxen känns enorm!! Men jag hade inte vågat att ge fullt ut ännu... Sen så kom vi till stavabacken i åkersberga och bestämmde oss för att dra på ordentligt för att se så A/Fen fortfarande såg bra ut vid full boost och last.... Motorvarvet rusade upp till dryga 6000 sen hörde vi ett högt POFF från motorrummet!!!! Motorn slöddrade till och la av.. Mitt hjärta var i halsgropen. Vi gick ut och kollade i motorrummet för att förhoppningsvis se vad som hade hänt... ![]() Henric funderar på varför bilen stannade Puh! Boven i dramat var en slang som gick från BOV:en till MAFröret som jag minns att jag inte lyckades skruva på så bra. Den hade helt enkelt ploppat av! Jag skruvade fast den igen och åkte sakta hemmåt ![]() ![]() Boven i dramat Jag måste försöka få fast den slangen lite bättre innan vi åker ut igen på ännu en A/Fjustering! Igår körde jag bara på max 0.8-9 bar någonting så det kommer bli intressant att se hur bilen går (och vad som händer) när jag kör närmare 1.2! Först måste jag bara lista ut hur den där jäkla boost controllern egentligen fungerar! ![]() Jag vill passa på att sända ett stort TACK till killarna på Revline Racing för all hjälp och alla råd under den här svåra tiden!! ![]() |
||||
Det var längesen jag uppdaterade här nu. Bilen har fått ett nytt, härligt garage i närheten av där jag bor.
![]() Det finns mycket att göra för att få det lite hemtrevligare i garaget; måla om väggarna, få upp fler hyllor och verktygstavlor, hänga upp porscheflaggor osv. Men det får vänta eftersom all tid just nu går åt att fixa till bilen! Förra säsongen var helt klart ett fiasko: Jag hade mycket slit med att få bilen klar till sommaren och när jag till slut var klar var det första som hände att slavcylindern till kopplingen gav upp! Jag blev riktigt less och bilen har fått stå och samla damm sen dess.. Men nu har jag börjat ta tag i att fixa iordning den igen och inspirationen är tillbaks! Ett utdrag av min att-göra-lista för den här meksäsongen: * Byta slav och mastercylinder till kopplingen * Nya bromsklossar fram * Felsöka ABS-systemet * R-däck * + Allmänt småfix och service |
||||
Idag hade jag en lyckad dag i garaget!
Jag har fått hem krimskramset jag beställt från usa; huvudcylinder, slavcylinder, dämpare till huven, ny plastbit till bromspedalen och nya stopp till handskfacket: ![]() Huvudcylindern installerad! Det var extremt trångt att skruva i de där &%¤"& muttrarna.. ![]() Slavcylindern installerad! ![]() Pagid blå klossarna på plats! ![]() Finns det någon här som har tips på bra värmeskydd för de två svarta bränsleslangarna man kan se på bilden nedan? Jag funderar på om kanske lite extra skydd behövs då grenröret går ut en bit nedanför.. På originalslangarna finns det en lite tjockare plast runt slangarna som jag antar skyddar lite.. ![]() Nu återstår bara att byta bromsvätska och lufta slav och huvudcylindern så är förhoppningsvis mina problem med kopplingspedalen lösta! Motulbromsvätska är beställd och nu behöver jag bara åka iväg och köpa en sån där slang man kopplar mellan ett däck och bromsvätskebehållaren för att trycksätta systemet. Ni som använt en sådan - blir inte trycket från de vanliga däcken för högt för systemet? Ska man pysa ut en del av luften från däcken innan man kopplar på mojängen eller finns det något vettigare sätt? om någon har tips på däckkrängare i sthlmområdet som kan byta däck på två stycken fälgar för ett bra pris får ni gärna hojta till! ![]() |
||||
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Re:
Ja nu börjar det sakta men säkert närma sig att jag kan köra med bilen igen.. förhoppningsvis! Efter att kört med bilen max en vecka förra sommaren är suget hyffsat kraftigt just nu ![]() Är det inte god tid att du uppdaterar din biltråd Anders?? ![]() Golf666: Tack! Jag tycker nästan att fälgarna är snyggare än bilen självt ![]() |
||||
Tjoho! Idag gick bilen godkänd hos besiktningen!
Det var mitt andra försök hos bilprovningen; mitt första försök slutade i anmärkning på vänster spindelled (lärdom: Var inte naiv och lita på skrotar som säger att bärarmarna de säljer har finfina spindelleder) och för höga Covärden vid förhöjt varv. Spindelleden fixades med ett renoveringskit från www.rennbay.com och att jag klarade Covärdet har jag att tacka Gurra på www.revlineracing.com för! Efter att ha gått halva sommaren bestämd på att sälja den här bilen och köpa mig en höfläkt turbo har jag nu istället tvärvänt och bestämt mig för att fortsätta satsa och få iordning den här. Så nu ska det lättas på lädret och många nya punkter läggs på på priolistan för bilen ![]() ![]() |
||||
Re:
Åhåå intressant! Jag måste gräva lite mer i kopplingsträsket för att veta vad jag ska ha, men jag antar att du valt det bästa du kunnat hitta som vanligt? ![]() ![]() ![]() |
||||
Re:
Ja, jag har the rubb and stubb vad gäller bolt-on grejer liggande väntande på att skruvas på en bil. men det vet du ju redan. ![]() Ta listpriset på SFR och översätt till svenska kronor. Jag postade även gruppköpspriser från SFR på 944sverige.com för några månader sedan. Samma priser på detta men utan frakt och moms. _________________ Anders Hansson |
||||
Se nu bara till att sälja din cupbil i originalskick så får du en önskelista av mig
![]() |
||||
ursäkta OT Jim men
ska du sälja cupen orginal anders så är jag sugen på din vitesse turbo ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 11181 besök totalt |