| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ytterligare en fråga om "diffbroms"
|
956 besök totalt |
|
Vilken "diffbroms" är att föredra av följande två alternativ :lamell-diff och quaife's atb diff? Jag har fords motorsport "diffbroms" det är nån lamellhistoria. Edit: det är till fords engelska bakaxel... _________________ Markus Hasselgren |
|
"Det beror på" och ATB vs massa annat har diskuterats rätt ingående faktiskt. Så en sökning ger nog mer kött på benen.
Generellt sett kan man nog kanske säga att ATB tenderar att vara snällare och därför åker man nog oftast fortare med den. Är bilen mest till för drifting och bus kanske lamelldiffen är bättre eftersom den kan verka mer konsekvent och "alltid" spinner med båda hjulen om man vill. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Hehe...eviga frågan.
Jag har blivit lärd att lamell (helst av ramptypen med två olika låsprocent vid gas/broms) är att föredra om man har bakhjulsdriven bil och jagar dom allra sista sekunddelar samt har djupa fickor. I övrigt är Quaife/Torsen mer tillförlitlig, håller längre och är billigare. I synnerhet på FWD-bilar. _________________ G o r a n A m c o f f |
![]() |
Skruva banåkabil
|
956 besök totalt |