| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Riga motormuseum
|
2350 besök totalt |
|
Riga motormuseum
Hej! Förra helgen var jag på motormuseet i Riga, och några rejsiga bilar hittade jag
En Auto Union racer från 30-talet, något av museets stolthet skulle jag tro.
Auto unionen igen; stora trumbromsar och uttag för extern startmotor.
En Simplex, kedjedriven racerbil från början av sekelskiftet.
En sovjetisk landsvägsracer från 50-talet som påminde en del om samtida Ferrari Testarossa (fastän med mer grovhugget detalarbete).
Samma bil igen...
En McLaren från 80-talet.
Samma McLaren.
En Svensk Husqvarna racermotorcykel (kan inte finnas många av utomlands?).
och sist ett inte lika rejsigt fordon. Det är Brejsnevs Rolls Royce, komplett med vaxdocka och i samma skick som när han krockade med den i Moskva. Det fanns fler av hans bilar, och även en del andra sovjetiska kändisars bilar som t.ex. Majakovskijs Packard. Det fanns också några rekordbilar, några rallybilar och såklart en del (för mig) exotiska öststatsbilar och -motorcyklar. Helt klart värt ett besök! /Rikard _________________ Rikard Lundberg |
||
|
Re: Riga motormuseum
Auto Unionen var bara
Men om det var en äkta M6 GT så är det en riktig raritet det också. Föregångaren till F1: http://www.mathewscollection.com/mcl
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
|
Re: Riga motormuseum
Jag vet inte riktigt vad det var för en slags Mclaren, men det har var vad som stod om den (verkar ju vara från 1991 och med Rover V8, en replica/kit-car?). Någon som kan lettiska?
En bild till på bilen. Den var gatreggad.
_________________ Rikard Lundberg |
||
|
Jo, det är nog en replika. Men det ser ju också ut som det står att den är tillverkad av Mclaren i England, så lite förvirrad blir man.
Jag hittade en annan replika till salu: http://www.madabout-kitcars.com/kitc Inte precis billig, men jag tycker den är svårt häftig I klass med en Ford GT40 eller Lola T70, men ovanligare.
_________________ Rikard Lundberg |
||
![]() |
Bilder o videos
Riga motormuseum
|
2350 besök totalt |