| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kräng hämnar problem bak
|
1667 besök totalt |
|
kräng hämnar problem bak
har byggt ett par nya stag till min bakvagn av samma typ som jag sätt på några bmw race bakvagnar men kom på ett problem som jag inte tänkt på
kränghämnaren sitter ju monterad i övre länkarmen nån som har nått tips lr får jag montera tillbaka dom övre stagen till original
dom nya länkarmana
den gammla med ett hål i för kränghämnaren
det jag har funderat på är om ja kan bygga ett nytt stag för kränghämnaren som jag kan fästa i det övre röret med nått fäste. men jag tycker det känns som den boxade original armen kändes starkare att ta imot kraft på det sättet _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
om jag va i dina kläder skulle jag bygga ny krängre då den befintliga sitter mitt på staget.
Kommer ge böj krafter + att MR för krängran blir pissliten. Eller hur har de gjort på racebilarna du sätt med krängaren????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
har inte tänkt på hur krängaren satt och minns nu inte var jag såg bilder på de.
kan du beskriva lite hur du tycker att en ny krängare skulle se ut och var den skulle vara monterad på bakvagnen _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Hmm jag har lite svårat att sia om hur en krängre skulle kunna se ut då jag inte har en klar bild hur hela bakvagnen ser ut.
Men tex sätt kängaren i samma fäste som stötdämaren. Gissar att du tänkr sätta en coilover i det gamla stötdämparfästet, eller??? Ännu mer hmmmmmmmmmmmmm, om nu det fäste jag ser presi åvanför yttre mutter på det undre staget. Är jag ute och seglar????
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Trisst att höra att det strulade
Hur har dessa löst det?? http://www.uucmotorwerks.com/CHROMOL PS: Tack för hjälpen i tisdags. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re:
dessa är bara dom undre stagen jag har bytt dom övre oxå då jag först inte såg någon funktion av dom efter som det blev coilovers bak. men nu lutar det åt att montera tillbaka dom övre stagen till original då jag ska till gotland den 27de och detta inte är det ända som inte är klart. klart man hjälper till
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Re:
ALL IN!!! Bygg ställbara krängare med "knivar" det hinner du LÄTT till den 27:e. Du vet att du vill
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
det känns ju lite konstigt men hur skulle det fungera med ett fäste mitt på röret?
främsta frågan är väll skulle röret hålla lr skulle det böjas jag har svårt att få mig en uppfatning om hur stora krafter det blir på det fästet.
"MR för krängran blir pissliten" angående MR för krängaren så är den ju en eftermaknads del till denna bil så den bör väll vara dimitionerad för det MR förhållandet som det är lr? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Iof helt rätt som du tänker att krängarn är anpassad till det pisslilla MR:er.
Ge mig måtten på krängran skall vi försöka göra ett överlag på kraftena.
Mått ab=? Mått bb=? Som set er ut så är aa=bb, eller? EDIT: Glömde diametern på stången i kränarn diameter=???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Du skulle nästan passa på att förstärka infästningsöronen i bakramen då E36 brukar spricka där med grövre krängare än original.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
ab 270mm det finns ett hål längre in på 250mm bb 760mm dia 24mm _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Re:
rör sömlöst 28mm utvändigt och 2,5mm i gods längd total 530mm staget sitter mätt inifrån bilen 240mm _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Ett överslag är det det borde funka att sätt trängarstaget i länkarmstaget, men tvär 100 är jag inte.
Jag gillar inte att sätt krängran i steget
Det är en nödlösing i mina ögon. Under 3grd kränging ligger böjspänningran i staget på en vättig nivå. Böjspänningran hamnar vid 3grd på 175N/mm Vad kan ett sömlöst stålrör ha för tilllåten böjspänning???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
tack för dina beräkningar fuling och det vore intresant om man få reda på Vad ett sömlöst stålrör ha för tilllåten böjspänning.
men den bästa lösningen just nu kanske är att byta tillbaka till original övre stag som sagt rätt skulle vara att bygga en ny krängare men det finns det inte tid till just nu _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
kräng hämnar problem bak
|
1667 besök totalt |