Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Göra rent K&N luftfilter???
2096 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Hmmm... borde göra rent luftfiltret såg jag. Någon som kan tipsa var jag får tag i sånt där rengörings/inoljningsgrejs från K&N??? Nu... på lördagen...

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Rengöra filtret är inget svårt det kan du göra nu. När jag köpte mitt filter (som jag redan har blivit av med) fick jag instruktionena att stoppa ner det i ett bad med ljummet såpa/vatten och låta det stå över natten. Det var Jan på Jan o Lisa Motorsport som tipsade mig om detta. Sedan kommer vi till din svåra bit, att olja in fitret. Jag köpte K&Ns filterolja samtidigt med filtret. Du kan låna min olja men jag har den i Lund så det blir väl inte aktuellt?! Det borde väl finnas någon i dina trakter som har lite fiterolja liggandes. Annars har jag hört att filterolja som anvädns till Cross MC funkar lika bra (skall väl finnas hos välsorterade biltilbehörsbutiker). Men då får du räkna med att filtret inte blir rött igen. K&Ns olja är röd vilket underlättar apliceringen (och ger filtret sin karräktäristiska färg).

Lycka till!

P.S. Alltid lika kul med panik mek, det hör liksom till...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Miljöavfettning funkar också, då får man dock tvätta igen med tvål+vatten för att få bort avfettningen.

MC filterolja låter lurigt, du menar sån till skumfilter? Sån har jag aldrig sett på spray och på annat sätt blir det nog för mycket olja...
Jag har en burk stående här hemma Göteborg om du vill låna Magnus..?

BMW 330i -05
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Njae... Det där med MC filterolja har jag kanske missupfattat, jag har läst det på något forum att det skulle funka (jag har varken kört cross eller provat någon annan olja). Det är nog rätt som du skriver, eftersom K&N är bomullsfilter och bör ha en olja som sprejas på.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Först: Nope, sorry! Ingen aning. De jag vet om i Linköpingstrakten (Nordic i Norrköping, Österlunds Motorsport i Lkpg, GA:s bil o motor i Lkpg) har nog tyvärr stängt idag... Och även om du hittar rengöringskitet nu idag, hinner filtret torka tills imorgon då?

Kontroversiellt inlägg:
om K&N-filtret är så igen-geggat så att det inte går att köra med, köp ett vanligt pappersfilter istället... Enligt gurus på STCS-forumet så är flödesskillnaden närmast försumbar och reningsgraden är bättre i pappersvarianten. Nu kanske detta gäller främst turbo-matade motorer, sugmotorer kanske är mer känsliga?

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Jag har filterspray till min cross som jag även använder till skumfiltret på porschen. Det blir inte oljigt utan bara en klibbig yta som all skit ska fastna på. Är inte kn-filtret ett pappfilter?

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Nix, K&N-filtret är ett bomullsfilter... Det brukar varnas för att använda vanliga avfettning och "5-56"-olja på dom, det funkar liksom inte som tillverkarn tänkt sig då?

Jonas Petersson

Här sen Jun 2003

Jag har ett KN 57i Recharger kit liggandes. Har endast använt det en gång än så länge så det borde finnas att ta av. Jag vet ju inte om detta är aktuellt längre men kasta iväg ett mail isf. Själv köpte jag mitt på Mantorp när det var bilsport action meet förra året.

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack thumbs up Men det löste sig!

2096 besök totalt