Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1293 besök totalt |
Pratsam gubbe på däcksverkstaden...
Som jag skrivit i en annan tråd var jag och bytte däck på MR2:an idag. När jag klivit ur bilen och dom börjat skruva på hjulen kom en äldre herre fram och frågade lite om bilen. Typ "Kul, dom här.","Är motorn bak?" Lite prat fram och tillbaka. Däcksgubben kommenterar skicket på däcken och jag klämmer ur mej att jag "brukar köra på bana." Den äldre herren undrar vilken bana. "Jo, det var Kinnekulle senast." Lite mer prat och efterhand kröp det fram att han kört "lite rally" en gång i världen. Det var mellen -58 och -67 med SAAB tvåtakt, de senaste åren internationellt! "Samtidigt som Karlsson på taket och Bosse Ljungfeldt då?" undrade jag. Jo, dom kände han. Han hade tagit banlicens också, på Karlskoga, med Joachim Bonnier som lärare! Här blev jag vederbörligen imponerad och sa det också. På den tiden var det ofta någon fartsträcka i rallyna som gick på racerbana, så han hade kört på Nurburgring, Spa (gamla Spa!), Sandvoort, Silverstone och så Monaco när det var Monte Carlo rallyt! Värst i Monaco var Bosse Ljungfelt, han hade en Ford Falcon (jag har läst om det tidigare, den hade Nascar trimmad V8 som varvade 9000. Den motorn körde de med en hel säsong!) och körde runt Monaco på samma tid som dåtida F1 bilar! Han var 20-30 sekunder snabbare än nästa bil som var en Hundkoja. Jag frågade om han hade varit med i Liege-Sofia-Liege, det hade han inte, men nån liknande dårtävling på bara alpvägar. I början hade de inte ens hjälm, det var besvärligt att ha, för då hörde man inte var kartläsaren sa (vadå intercom?). De brukade tydligen skrika sej hesa! När det pratades om Karlskoga frågade jag lite försiktigt "om velodromen fortfarande var kvar då?" "Jaså, är den borta?" fick jag till svar! Han gjorde min dag ![]() ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
|
||
Som svensk kommer man sej inte för att fråga sånt... Ska kolla vid tillfälle med några ur samma generation i Jönköpings Sportvagnsklubb som också sysslade med rally. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Sådan herre vill jag också bli när jag blir gammal.
![]() Alltid roligt med äldre människor som har intressanta saker att berätta och speciellt, äldre "mickel"gubbar som kan bygga något vettigt av en cykelslang och en trasig bensindunk (typ). Älskar sådana människor. ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1293 besök totalt |