Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Varvtid runt Ringen?
1, 2   >>
4837 besök totalt
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Varvtid runt Ringen?

Det här ämnet har säkert diskuterats många gånger här , men bara för att stilla min nyfikenhet så undrar jag ? Vilken tid eller tider har ni runt ringen? Vilken tid borde man få med en vanlig bil? Nu kommer ni säkert fråga , vilken bil ,vad för slags chassi ,däck? Men utgå ifrån era bilar ,skriv gärna vilka modifieringar ni har gjort på chassit .däck ect.

--VVTS--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

9.15 BTG
BMW 328 E46 med 1 passagerare och AC samt Fulda Std-däck.
Standard i alla avseenden förutom Gula ställbara Koni och EBC Greenstuff

Mvh / Micke

P.S.
I September hoppas jag på ett rent varv och då skall jag sub 9 min. med R-däck.
D.S.

Trollhättan
Här sen Feb 2003

BTG 9:58 efter bara 3 varv på

Polo G40
Vikt utan förare: under 870kg
Effekt: 150hk+
Chassi: Ställbaka KW
Däck: Hankook Ventus K102/ Conti Eco Contakt
Bromsar:Golf G60 bromsar med standard belägg.
Inredning: Baksätet ligger på vinden hemma.

Bara föraren i bilen.

Här sen Jul 2003

slettet

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Cirka 10:50 BTG med först BMW 318is -93 och senare med en Opel Signum 2,2 diesel -03. Opeln hade garanterat varit 20s snabbare om den inte haft antisladdsystem som slog av fullständigt ett par gånger.

Stockholm
Här sen Mar 2003

Fullt varv 9.05 med M5 -91 i originalskick. Det var 1996 (tror jag ) och efter det har jag inte tagit några tider. Längtar efter att få tag på några 19" R-däck till min M3 -02 så jag kan sticka ner och tampas med Johan N... Det är dock inte riktigt rättvist eftersom han ju är där så mycket att de snart kallar upp en kurva, eller kanske en pub efter honom..

/Peter

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peter Gutniak skrev:
Fullt varv 9.05 med M5 -91 i originalskick. Det var 1996 (tror jag ) och efter det har jag inte tagit några tider. Längtar efter att få tag på några 19" R-däck till min M3 -02 så jag kan sticka ner och tampas med Johan N... Det är dock inte riktigt rättvist eftersom han ju är där så mycket att de snart kallar upp en kurva, eller kanske en pub efter honom..

/Peter

Kom med ner nu i helgen!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

9.50 omräknat till fullvarv med Honda Accord Type R. Gick nog lite fortare senast med Civicen, men jag glömde att slå på mätningen när Ringminin stod framför mej i kön och sen stannade efter konerna och väntade. På mej!

JohanR

Horda
Här sen Nov 2002

Jag körde 8.45 första och enda gången jag va där. Det va med min porsche 996 C2 ganska original förutom chip och avgassystem samt S03 gatdäck. Tyvärr fick jag bara 3 torra varv den gången jag va nere Dessutom va det avstängt vid T13 så det gick lite saktare där än det förmodligen gör annars.

Nästa gång jag åker ner vet i tusan om jag ska mäta tiden.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Nästa gång jag åker ner vet i tusan om jag ska mäta tiden.

Med tanke på resultatet så är väl tidtagning inte nödvändigt.

Mycket imponerande tid måste jag säga, stängt vid T13 och på bara tre torra varv!
Det är ju inte heller enbart lättare att köra fort bara för att man har mycket pulver och goa bromsar, det höjer ju svårighetsribban på ett bakvänt sätt. Ju mer man har desto mer kompetens måste man ha för att kunna utnyttja det. Mao: det är lättare att göra bort sig.
Gott jobbat. thumbs up

Mvh / Micke

Småland
Här sen Nov 2002

Körde med precis samma förutsättningar som Samuel på 9.00 BTG
M3 GT med passagerare, original förutom fjädrar, dämpare o bromsbelägg.
Skulle va kul att testa med r-däcken.

Lotus Samuel skrev:
Tyvärr fick jag bara 3 torra varv den gången jag va nere Dessutom va det avstängt vid T13 så det gick lite saktare där än det förmodligen gör annars.

Låg efter varje varv cirkus 15 sek efter.
Som alltid så är och förblir den andra Samuel snabbast thumbs up

Men särkilt nyttigt att hålla på och pressa tider på ringen tror jag inte att det är. Nån gång gör man ett misstag, ett dyrt misstag.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Varvtid runt Ringen?

Efter 6 varv i våras tog jag mig ner till 9:33BTG med 205x16x55 michelin premacy däck och Ferodo DS2500 bromsar fram. tror att gränsen går där för mig innan man kan banan i sömnen och 17"45-profil finns på bilen...

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Som jag sagt tidigare, vilken tid jag kört på Ringen har jag ingen aning om. Jag är där för att ha skoj och kunna ta mig hem med hel bil, så tider är helt ointressant. (Nu dödade jag den här tråden...? )

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Sörpan skrev:
Som jag sagt tidigare, vilken tid jag kört på Ringen har jag ingen aning om. Jag är där för att ha skoj och kunna ta mig hem med hel bil, så tider är helt ointressant. (Nu dödade jag den här tråden...? )

Döda tråden gjorde du väll inte utan du sa bara din tanke.

När jag tog tiden tidigare i somras så pressa jag inte extra hårt utan försökte köra lagom runt bana.
Tänkte inte ens att på att jag tog tid när jag körde.
Hade ju fult upp att tänka på bana och köra.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
(Nu dödade jag den här tråden...? )

Förmodligen.

Som många sagt innan - man bör inte jaga en bra tid på Ringen. Det är kanske till och med onödigt och farligt.

Men att bara ta tid, dvs utan att jaga en bra tid, är en annan femma tycker jag. Jag har varit där några ggr och det som faktiskt kännts som snabbt har inte varit det och tvärtom - som det ofta är....
(Jag skall inte till varje pris sub 9 BTG men det vore kul att veta om så blev fallet när jag väl kört så fort som jag vågar. )

Att köra mot klockan är farligt.
Att köra med en klocka är bara fartligt!

Mvh /Micke

Täby
Här sen Nov 2002

Innan jag åkte ner till Ringen så läste jag mycket om det här med att ta tid, speciellt det som Ben Lovejoy skrev om att han sett ett samband mellan "kraschbenägehet" och att "alltid snacka om sina tider".
och det är väl säkert så, om man fokuserar på att komma ner i tid så ökar säkert sannolikheten för att man smäller.

Så som en förståndig människa åkte jag ner till Ringen och hade besämt mig för att det här med tid inte var så viktigt. Och i början var det inte ett dugg viktigt, man blev ju typ omkörd av både mopeder och traktorer.

Men efter 30-40 varv så började det att gå bättre och man "hängde-ju-nästan-med" dom riktigt snabba grabbarna, då kunde jag inte lura mig själv längre utan fick erkänna att jag var j**ligt intresserad av vad jag hade för BTG.

Tänker inte avslöja min tid, men jag vet att ingen slår mig på den banan bara jag kör med R-däck, byter till nya stötdämpare, ökar turbotrycket, slänger ut inredningen, och , och , och .....

Vilken bra sport det här är, man har alltid något att skylla på

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003

slettet

Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Tor Helge skrev:
Sörpan skrev:

Enig med deg. En ting er å komme hjem med hel bil, en annen ting er sikkerheten ved at man ikke pusher og ligger for närma sykler osv som veldig mange gjör. Det finnes ALLTID ett nytt varv...
Självklart ska man köra med förstånd och komma hem med en hel bil, men som jag skrev så är jag bara nyfiken vad ni fick för tider runt ringen, sen så erkänner jag själv att när jag kör på bana så tittar jag på klockan ibland , men kul ska man ju ha på bana , det är ju det ,det går ut på.

--VVTS--
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Innan man känner att man verkligen hittar runt ringen och känner sig säker på spårvalet,
så finns det ju i mitt tycke ingen anledning att jaga tider!
Visst kan det vara kul att någon gång stämma av ungefär hur lång tid ett varv tar.
om inte annat för att senare kunna jämföra om man lärt sig banan bättre eller för att jämföra olika bilar man kört.
Det bästa sättet att göra det på är ju att klocka i efterhand från t ex en videoinspelning.
Då kan man ju koncentrera sig på körningen och jämföra tiderna för olika bansektioner var för sig i lugn och ro efteråt.
Tyvärr är det ju numer förbjudet att filma på nordslingan under vanlig "turisttrafik".
Under mina första 12 besök på ringen, så klockade jag nästan aldrig några tider.
Men under de senaste två besöken har jag dock fallit för frestelsen.
Senast blev det t ex 9:24 BTG med Polon i originalskick(1,4 16v -97 100 hk, 124 Nm) på gatdäck i dim 185/55/14.

Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003

.....

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Mattias Bratt skrev:
Mäkta imponerad av din tid Peeter Pahv!!!!! thumbs up
Någon chans att man kan få ett passengerlap med dej???
Själv fick jag en kass tid på 10.04 BTG, med mkt trafik och avstängt vid T13.
Bil: En hyrd Ford Focus 1,8 ....

om du kommer ner till ringen 12-15 sept, så får du gärna åka med mig.
Med passagerare tar varvet ganska exakt 10 sek längre tid.
Å andra sidan har jag sedan senast monterat ett Ferrita sportavgassystem, H&R cup-kit(stötdämpare och fjädrar som bl a sänkt bilen 6 cm fram och 4 cm bak),
och kör förhoppningsvis på R-däck.
Det skall bli intressant att se hur mycket dessa förändringar gör på varvtiderna!

Nürburgring
Varvtid runt Ringen?
1, 2   >>
4837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande