Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
AVIS i HHN
2090 besök totalt
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
AVIS i HHN

På biluthyrningen i Hahn så har det kommit upp en ny skylt.
Ser ut som om ni får hyra nån annanstans om ni skall till Ringen!

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Men Nürburgring är ju ingen Rennstrecke, det är allmän väg (under turistkörningen)!

Lidköping
Här sen Nov 2002

Nu skulle man kunna börja att klyva hår, för på turistkörningen så är det ju ingen racerbana.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Fråga dom över disk!

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag lovar!!! Jag såg inte ditt inlägg Christian! thumbs up

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Nils Classon skrev:
Jag lovar!!! Jag såg inte ditt inlägg Christian! thumbs up

Alles klar!

OT: Lite intressant att notera att "problemet" blivit så stort att AVIS ser sig tvingade till dylika skyltar. Vad blir kontringen, att folk tar flygbussen till Köln och hyr en bil där?

Lidköping
Här sen Apr 2004

Där var det minsan klara besked...
Finns det någon "vanlig" hyrfirma som tillåter körning tillåterkörning på ringen?

GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004

Med den skylten hade Avis aldrig vunnit i rätten om det var frågan om körning på nordslingan under turist körningen.

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Men hur kommer det där att kollas, får man skriva på ett papper att man inte ska använda bilen på Ringen, för dom kan ju inte neka en att åka till Ringen i en av deras hyrbilar,

Jag hade hyrbil från dom 3 gånger förra året och jag åkte inte ett varv med hyrbilen, tycker det är för lätt att råka ut för en olycka.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

GT3 CS skrev:
Med den skylten hade Avis aldrig vunnit i rätten om det var frågan om körning på nordslingan under turist körningen.

Det är mycket möjligt att de inte vinner i rätten, men min gissning är att en privatperson från Sverige inte direkt har så jättestor lust att driva en rättsprocess i Tyskland. Kostnaderna riskerar ju att vida överstiga den ev. skada man orsakat bilen. Det kommer nog räcka med några byråkratiska brev ifrån Avis för att de allra flesta lägger sig platt och betalar...

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Lennart Jarmyr skrev:
Men hur kommer det där att kollas, får man skriva på ett papper att man inte ska använda bilen på Ringen, för dom kan ju inte neka en att åka till Ringen i en av deras hyrbilar,

Jag hade hyrbil från dom 3 gånger förra året och jag åkte inte ett varv med hyrbilen, tycker det är för lätt att råka ut för en olycka.

Lennart,
så länge du inte har tänkt att köra PÅ ringen med hyrbilen så behöver du inte oroa dig ett dugg. Jag hyrde också bil ifrån Avis flera gånger förra året och det var den sista gången i november som den skylten hade kommit upp, dock stod den ej där när vi hämtade ut bilen på lördag morgon men väl på söndag kväll när vi lämnade tillbaka bilen (15 turistvarv senare )

Förmodligen hade väl de haft någon incident just då, och insett att det faktiskt kommer folk och hyr bilar för att köra med på nordslingan. Därför satte de upp denna skylt för att de helt enkelt inte vill att folk ska köra på nordslingan med deras bilar, inte så konstigt egentligen om man tänker på risken för att någonting händer/slitage på bilen
På vissa hyrbilsfirmor står det i kontraktet uttryckligen att du inte får köra på Nürburgring under turistkörning, då är det ju inte så mycket att fundera över. Om de firmor som inte har det inskrivit i sina kontrakt ersätter skador uppkomna vid turistkörning är ju ingenting man med 100% vet före det inträffar, och ev. då även efter en rättsprocess.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag vill minnas att jag sett ett kontrakt där det i begränsningarna (tex att man inte får föra bilen utomlands) även stått att körning på Nürburgring Nordschleife inte är tillåten. En sådan ö.k. är fullt möjlig att ingå och rättsligt hållbar. Typ du får köra den här bilen överallt i hela Sverige men inte på Kungsportsavenyn i Göteborg.

Skanör
Här sen Jun 2004

Re:

BTG skrev:
Jag vill minnas att jag sett ett kontrakt där det i begränsningarna (tex att man inte får föra bilen utomlands) även stått att körning på Nürburgring Nordschleife inte är tillåten. En sådan ö.k. är fullt möjlig att ingå och rättsligt hållbar. Typ du får köra den här bilen överallt i hela Sverige men inte på Kungsportsavenyn i Göteborg.

Ja men skylten i fråga satt ju inte i ett kontrakt.

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Vid en av mina resor förra året hade jag på mig min Nürburgring-keps när jag kom för att lämna tillbaka hyrbilen. Mannen från Hertz som tog emot bilen, blängde på min keps, och sedan undrade han om jag hade varit vid Ringen och om jag hade kört med bilen på banan, jag sa att jag hade varit vid Ringen men inte hade kört med bilen banan.
Han såg ut som om han inte trodde mig, han muttrade om att det var förbjudet att använda deras hyrbilar på Ringen.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

GT3 CS skrev:
BTG skrev:

Ja men skylten i fråga satt ju inte i ett kontrakt.

Nej, har jag skrivit att den gjorde det?

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Lennart Jarmyr skrev:
Vid en av mina resor förra året hade jag på mig min Nürburgring-keps när jag kom för att lämna tillbaka hyrbilen. Mannen från Hertz som tog emot bilen, blängde på min keps, och sedan undrade han om jag hade varit vid Ringen och om jag hade kört med bilen på banan, jag sa att jag hade varit vid Ringen men inte hade kört med bilen banan.
Han såg ut som om han inte trodde mig, han muttrade om att det var förbjudet att använda deras hyrbilar på Ringen.

Klassisk tysk grinighet

Nürburgring
AVIS i HHN
2090 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande