| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
höjd på bilen
|
1238 besök totalt |
|
höjd på bilen
hur vet jag vad en bra höjd på bilen bak är förhållande till fram alltså säg att jag har satt den på en lagom höjd fram hur känner jag i bilen på banan om jag behöver ha den högre lr lägre bak? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Re: höjd på bilen
om du sätter bilen högre bak, så genereras det groundeffect under bilen. Kan du sedan se till att få en slät skiva under bilen, så ökar det. Kjolar ökar effekten ännu mer. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
ja tänkte mera på balansen på bilen
alltså balansen mellan höjd fram och bak lr är det inte så viktigt? jag tycker man borde kunna flytta vikten lite med höjden men frågan är hur man ska känna skilnad på bilen och avgöra om jag behöver ha en lägre lr högre bak lr görs detta med en corner vägning isåfall strävar man efter att ha 50/50 förhållande detta är en bakhjulsdriven bil för det spelar väll en del roll en bmw E36 _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Det är svårt att säga något specifikt. Min alfa 75a bus/gat/banräser sänkte jag ca:5mm bak sista gången och då stämde det. Innan var den klart understyrd på banor som Kinnekulle.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Re: höjd på bilen
Det är för många faktorer som inverkar för att man ska kunna ge ett svar på frågan. Bilar har olika geometrier som påverkas av höjdförändringar. Sedan kan höjd ändras med t,ex andra hjuldimensioner eller omvinklade hjulupphängningar. Rent principiellt kan man säga att bilen (tyngdpunkten) bör vara låg. Att hjulupphängningarna måste ha en geometri passande den avsedda höjden. "Aero"-situationen bör komponeras efter dessa omständigheter, men det är en fråga för sig. om vi nu kan fastslå att bilen är lagom hög fram (vad detta nu innebär), hur mäter vi den bakre höjden? Vad jag menar är att det här är en knixig frågeställning som inte kan besvaras på ett enkelt sätt. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
höjd på bilen
|
1238 besök totalt |