| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Dahlbäckracings grymma lilla VW Polo :-)
|
12707 besök totalt |
|
Bilen är väl framtagen för marknadsföring och främst i vårt grannland. Gatebil-treffen är show för just gatbilar inte racing.....
Hans säljer finfina volymer av dyrt godis i Norge! Bilen är skitläcker och går som få. Jag kan bara gratulera till en lyckad satsning!!!!!
_________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||||
|
Re:
Absolut inte, vore bara kul att se dom tävla på "riktigt" men förstår att det inte lär hända eftersom det är så mycket svårare att bygga en snabb och tillförlitlig bil än bara en "showstopper" |
||||||
|
Re:
Men målgruppen för de dyra tillbehören kanske nöjjer sig med prestanda efter rykten, inte beprövad i deras egen applikation? Installerade 4vägs Öhlinare jämfört med rejält tunade 4vägs Öhlinare (dvs så de ger mervärde)? Saker som sitter på tävlingsbilar behöver ju inte uppfattas som lika häftigt fastän det går fort och länge. När man måste förklara val av lösning pga nåt reglemente så brukar de flesta börja titta åt nåt annat håll... Men uppmärksamhet är trevligt, inte bara för sponsorer utan även rent personligt...
|
||||||
|
Polon är en kundbil till någon kund i 08-området.
Tror den kan bli rejält snabb med rätt inställningar och en duktig chaufför. Denna typ av fordon är troligen betydligt mer svårkörd än en effektsvagare tävlingsbil och kräver således mer av sin chaufför. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Re:
varför då? och vad är svårkört? att klara att hålla bilen på banan eller att åka fort? |
||||||
|
Re:
Kombinationen. En bil med (för) mycket effekt blir ju betydligt giftigare att köra på bana, lätt att få tidödande sladdar exempelvis och torde således ställa högre krav på sin förare och dennes rutin. Om man nu har varvtid som enda mål (isf borde man kanske syssla med supercart). Sätt en duktig racingchaufför i ett dylikt fordon så är det troligtvis mycket kompetent. edit: däremed inte sagt att jag tror att den är optimal på något vis. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
På Gatebils-evenemangen tävlas det "på riktigt" bla i klassen Gatebil-Extreme, där dom värsta byggena blandas med dyra sportbilar å riktiga tävlingsbilar. Riktigt kul å se Förra året körde bla Svenne Isachsen i sin div1 Rallycross-Focus, Dahlbäck i Polon, VS-Motor M5:an (1000+hk), Kai Bakken UrQuattron 900hk, en GT40 mm mm Riktigt kul å se bilar som tex Ferrari Maranello,Viper mm få pisk av bla en Volvo 360 !!! _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||||
|
Ja inte är den väl optimerad för långkörning på bana, men om alla tänkte så så skulle varenda kotte åka se7en och hur kul skulle det va å titta på. Tycker iaf det där är fränare än stroboscoplampor och lcd-skärmar.
Har en liten episod om just detta. Var på kinnekulle för några år sedan och kikade på Renault5:orna o Fyndbörsenbilarna. När R5:orna brummade runt banan likt ett gäng 7åringar på gräsklippartraktorer så skrattade alla. När sedan en viss "audi" med stora dekaler från ett dalarnaföretag åkte å sprutade gummi och eld som en drake stog "okunnigt" folk och apploderade... Att sedan tiderna (som jag klockade) ca 1.10s var helt jämförbara tog de ingen notis om
Dessutom kostade säkert audin som hela fyndbörsens startfält..... _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
||||||
|
Re:
Har en liten episod om just detta. Var på kinnekulle för några år sedan och kikade på Renault5:orna o Fyndbörsenbilarna. När R5:orna brummade runt banan likt ett gäng 7åringar på gräsklippartraktorer så skrattade alla. När sedan en viss "audi" med stora dekaler från ett dalarnaföretag åkte å sprutade gummi och eld som en drake stog "okunnigt" folk och apploderade... Att sedan tiderna (som jag klockade) ca 1.10s var helt jämförbara tog de ingen notis om
Dessutom kostade säkert audin som hela fyndbörsens startfält.....[/quote] Ja men hur fort det än går så är de t väl mkt roligar att titta på en bil som sprutar gummi å eld än flera små gräsklippare som du kallar dom=) _________________ Tobias Jansson |
||||||
|
Re:
Medan man håller på och spinner på det här med "svårkörd bil som kräver mycket av sin förare för att åka fort på bana", så kan man väll likväl hinka ned en Ferrari V12 i en Reliant Robin och konvertera den till framhjulsdrift. Där kan vi snacka om något som förmodligen blir svårt att få runt banan snabbt! Hursomhaver så tycker jag Polon är en blänkig liten gullig grejj, och personligen uppskattar den typen av fordon. Speciellt när de framförs på bana. Ens egen framfart känns som en bedrift helt plötsligt med ynka 100hk och helt kasst chassi
|
||||||
|
_________________ Henrik Andersson |
||||||
|
Lite OT...
men ljudet i dessa Audi maskiner....
http://www.youtube.com/watch?v=UsMQRRVPmDw IMSA GTo.... _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||||
|
Vet vem ägaren till polon är och just denna "grabb" ville ha en kul bil att sladda med på banor.. verkar som Dalbäck klarar biffen galant.. sen är väl jag en sån kille som hellre ser VS M5an går på varvstoppet på helta trean med allt vad det innebör på rudskogen rakan är sitter och dreglar inför en helt perfekt chassi triangulering.. alla är vi olika men jag gillar inte hur många folk ser ner på oss som kör för att ha kul och inte jagar tider.
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
|
Re:
Det var väl iofs inte riktigt vad detta handlade om. Alla tycker väl att det är häftigt med effektstinna bilar men problemet ligger snarare i att om man bygger allt från början så kan man lika gärna göra det rätt...
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
|
Re:
Det är klart att ingen ska se ner på någon som bara vill ha kul å inte jaga tider! Känns som en självklarhet
Saken är val bara den att om man lägger så otroligt mycket pengar på att trimma en bil, kanske det inte skulle krävas så väldigt mycket för att få den att vara väldigt snabb på en bana och inte bara rakt fram!
Personligen skulle jag tycka det vara ganska tråkigt om jag hade 800hk och bilen bakom 160hk och vara lika snabb, känns lite fel på nåt sätt...
|
||||||
|
Re:
[quote="bmw130"]
Ja det känns som en självklarhet men ändå så är just detta väldigt typiskt för just rejsa.nu och denna rejsa-dryghet visar sig med tydlighet även i denna tråd. Känslan av att det måste hackas på dom 15% som inte är optimalt utfört istället för att glädjas åt de 85% som är rätt gjort gör sig påmind så fort det diskuteras något annat än en rensad bmw 318 med 110hk och 14" hjul. Varför raljera över prestandan på Damhäcks bilar när vi egentligen inte vet ett jota om hur dom presterar? Mig veterligen har det inte gjorts några seriösa tidtagningsförsök (?) och att dra några slutsatser kring hur fort det går att åka utan att veta vem som kört och förarens ambitionsnivå vid tillfället funkar ju inte... Tänk vad mycket trevligare det skulle bli här om ni skulle fokusera på det som är bra istället för det som är dåligt. Och nej, det går inte att skylla på att vilja ha allt optimalt. Det går att kombinera dessa två parametrar.... _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Dahlbäckracings grymma lilla VW Polo :-)
|
12707 besök totalt |

