Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (88760 totalt) |
Ah inte så mycket jobb alltså låter bra _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Bilder på några av helgens aktiviteter:
Glasblästring av insug och lite andra aluminiumdelar, samt att jag slipade fram texten på ventilkåpan efter att jag hade målat den med krympack. Jag är jättenöjd med ventilkåpan, den kommer att bli pricken över i! Sista rentvättningen av motorn. Nu är blicket klart för montering och målning Motorrum utan motor. Lite lackskav finns men på det hela är det i bra skick. Som synes gott om plats. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
_________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
För tillfället har han bara svart och grå men han brukar även ha röd. Tackar för era glada tillrop och kommentarer! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Har tyvärr inte tagit några nya bilder men tänkte bara ge en kort uppdatering om vad som hänt på sistone.
-Motorblocket befinner sig hos Elleman för att få nya kamaxellager -Alla motordelar i aluminium är glasblästrade och "alla" lösta delar är lackade -Nästa "slitdelar" till motorn har levererats, väntar på ARP-skruv till stakarna, renoverade vippor samt cromemolly stötstänger Nästa steg blir att skruva ihop motorn. Ett Girling bromsservo har setts över och monterats. I original har bilen inget servo alls men bromspedalen är ganska tungtrampad. Jag håller på att montera säkerhetsbälten. Lite svårt, det finns inga fästpunkter alls och bilen är mestadels tilverkad i glasfiberarmerad plast. Var f-n skruvar man fast dem? Det blir inte lättare av att jag jobbar med just bilsäkerhet på Sveriges största billtillverkare. Man har ju lite krav... Lite ljuddämpmattor har också smugit sig in. De väger bly men jag hoppas att den ökade komforten gör att det kommer att bli roligare att använda bilen. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Gubbvarning, en sportbil ska inte vara bekväm! > Du får montera dunka dunka och biosystem också;) Njurbälte och öronproppar och glasögon, då kör man sportbil. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Nu är äntligen (nästan) alla motordelar hemma. Hämtade blocket igår, tvättade rent och lackade det. Nya ARP vevstaksbultar, renoverade vippor, crommolly stötstänger kommer med posten på torsdag eller fredag. Sen ska motorn kunna skruvas ihop och installeras i bilen. Äntligen!
Givetvis ska jag dokumentera händelsen i bilder och presentera här. Monteringen av bilbälten fick jag ge upp för tillfället. Tänkte använda en uppsättning fyrpunktsbälten som följde med bilen men det gick inte. Va!! utropar ni nu. Ska han ha 4-punktsbälten? Han som alltid tjatar om att de kan vara farliga och att man ska ha 6-punkt. Nåväl, så här är det. Jag har inte hunnit fixa moderna "sportstolar" med hål i stolarna för 6-punktsbälten utan detta år kör jag med originalstolarna. Att klippa upp dem för bältet är uteslutet. Således är 4-punkt ett alternativ som är "bättre än inget bälte alls". Bilen har ju trots allt inte ens vanligt 3-punkt bälte. Problemet bestod i att det är så trångt på bägge sidor om stolarna att längdjusteringen av remmarna inte får plats. Alternativt så får man sätta fästena så långt bak att justeringen hamnar helt bakom stolarna där man inte kan komma åt dem... Suck!. Jag har dock en plan att lösa det genom att köpa 3-punktsbälten med rulle från mekonomen och installera dem med ovänd geometri. Det kommer att samma bagageutrymmet lite men det spelar ingen roll bara det funkar. Köra utan bälte känns inte som ett bra alternativ. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Idag var det äntligen dags för att börja montera ihop motorn. Hög tid med tanke på vädret utanför garaget.
Nya fina kolvar som legat och väntat på att monteras sen 70-talet. Gamla lager, betongborr, tvättsvamp och vevstakbultar ligger ju bra på arbetsbänken... Vevaxeln har kommit på plats i blocket. Färgen ser väldigt orange ut på bilden men det är faktiskt rött. Nu har oljepump och vevstakar med kolvar hittat ner. Som synes gott om ARPs smörja på vevstaksbultarna. Dags att vända på motorn! Här sitter ståldreven som är anledningen till att blocket hamnade i mitt garage från början. Blocket skulle kasseras då jag saknade kolvar. Sen fick jag nya kolvar gratis av Lennart Persson i Halmstad och nu sitter ståldreven på plats igen. Motorn har inte varit körd sen 1983 så det är hög tid nu! Kamaxeln är en ENEM K23. Efter denna bil var det tänkt att jag skulle montera frontkåpan och bakre vevaxeltätningen. Det visade sig dock inte gå så bra, de ingår tydligen inte i packningssatsen. Mycket irriterande, jag ville ju se hur min bling-bling motor skulle se ut. Efter att ha funderat i några minuter beslöt jag mig för att skruva ihop provisoriskt utan packbox bara för att få se hur det skulle bli. Bilderna nedan är alltså fusk... Packboxar får jag väl handla på Mekonomen eller Micro imorgon tydligen. Nymålat, nyzinkat och glasblästrat. SPR (SPM) insug som ska prydas med Weber eller Dellorto 45or Jag tycker det blir ganska snyggt! Toppvy av setg 3 toppen komplett med gjuten ventilkåpa och insug. Nu återstår alltså att shoppa lite packboxar samt skruvar till vipparmsaxeln och pinnbult till insugen. Dessutom insåg jag imorse att jag inte har någon fräsch koppling så det får också inhandlas en ny innan hela härligheten kan slinka ner under huven. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||
Blir för j:::a bra!
På M modellerna sitter bältesrullen i hjulhusen. Då sitter det ett böjt ganska stadigt plattjärn från ramen, bultat nästan där coilovern sitter, upp till sidan i hjulhuset. Och i det bultar man bältesrullen genom karossen. Det kanske skulle kunna gå att smida ihop något i den stilen här också? _________________ Måns Puur |
||||
Hjulhuset hade ju varit bästa platsen helt klart. "Hyllan" som blir inne i coupén är som gjord för att placera en rulle på. Jag får nog kika på om det går att göra en sån lösning med plattjärn. Bara hjulet går fritt så måste det ju vara möjligt. Kanske behöver plasta upp lite extra förstärkning i själva hjulhuset också för det känns ganska tunt. Tack alla för era glada tillrop! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Karossen på M är ganska stadig runt hjulhuset. Det ska också tilläggas att det bockade plattjärnet är grovt också. Ska se om jag hittar det i garagets djupaste gömmor, så kan jag lägga upp en bild på det. _________________ Måns Puur |
||||
Måns,
Hittar du järnet och kan ta en bild så är jag tacksam, men leta inte ihjäl dig.... Kvällens arbete resulterade i detta. Som synes är blocket helt ihopskruvat nu. Den nya kopplingen är på plats och så även växellådan. Den som är kunnig på B18/20 ser naturligtvis att motorfästena är helt olika de som normalt sitter där. I TVRen hänger motorn i ramen på ett helt annat sätt än i en Volvo och dessa fästen är gjorda på enklaste sätt av bockade plattjärn. Nu är allt klart för att motorn ska få komma på plats, toppen monterar jag senare. Anledningen till det är enkel men lite löjlig, avgasgrenröret är lättast att montera när toppen är lös. Så kan det bli när man byter motor i en bil... Att installera maskinen bör gå ganska lätt, flippfronten går ju att ta loss helt så man kommer åt bra. Förhoppningsvis hinner jag göra det innan veckan är slut. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Nu är blocket monterat i bilen. Jag lyckades lura min gode vän Sebastian att hjälpa till. Är man två personer så är det gjort på några minuter visade det sig. Trots att Seb enbart "mekat" med segelbåtar tidigare.
Jag glömde kameran men tog några bilder med mobiltelefonen. Tyvärr vägrar den dock att släppa ifrån sig bilderna... Suck! Får komma senare. Nåväl, nu återstår att montera toppen, avgassystem, kylare, el osv. En del småpill men inget besvärligt. Dessutom ska troligen stötstängerna kortas något men hur mycket märks först när allt sitter ihop. Dock inget som är svårt om man bara har en svarv (vilket jag inte har men kan låna). Eftersom de Dellorto 45 som skulle ha använts har "försvunnit" (orkar inte gå in på det) så får jag börja med att köra med en Weber 36/36a. Ger väl inte direkt toppeffekt men den får duga tills vidare. Dock kommer helgen att ägnas åt att få båten klar för sjösättning så uppstart lär ske tidigast i nästa vecka.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
En Honda V-Tec motor skulle vara gött i bilen...
Men jag antar att volvo är både enklare och billigare att hålla på med! Ska blir kul att höra dig efter första åkturen _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||
Nu sitter ganska mycket på plats. Ännu återstår generator, elkoppling, påfyllning av vätskor osv.
Under ventilkåpan så saknas också stötsänger och vipparmsaxel. Stötstängerna ska kapas 2-3 mm. Man måste tyvärr sätta ihop allt för att kolla detta när man plockat ihop en massa prylar på detta sätt. Stötsängerna är bara att sätta upp i en svarv och kapa, sen pressas de ihop. Ska försöka övertyga en kompis om att han vill göra det så jag slipper. Snart så bör det dock vara klart... Högervy av motorn. Weber 36/36an är inte rengjord för den ska ändå bytas ut så snabbt som möjligt. Vänstervy. Splirrans ny 123-fördelare med transistortändning. Ser snyggt ut också. Vipparmsaxel med viktjusterade vippor, ARP-justerskruvar och hemmaförstärkt vipparmsaxel. Dvs axeln har fått överfall... Har som synes inte bytt ut fjädrarna mot hylsor som många gör. Kanske kommer senare. Behöver nya skruv till vipparmsaxeln som är lite längre än original. Var köper man UNF gängade 12.9 skruvar i Göteborg? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
[/quote]Nej, det där har du missförstått. Marcos hade Volvo B18 monterad redan 1964 och på 70-talet hade de t o m B30. TVR var tyvärr lite efter och försökte med MGB motor men min bil har nu kommit ikapp Marcos efter drygt 40 år [/quote]
Aha, då tar jag tibax mao, jag gör en pudel... (f..n va dåligt påläst jag är ) Men skönt ändå att man alltid kan lära sig något nytt!!! Mvh Richard. _________________ Richard W F |
||||
Våra race- och banåkarbilar TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (88760 totalt) |