Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-Däck, Opel Speedster??
2349 besök totalt
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
R-Däck, Opel Speedster??

Sitter kollar i djungeln ang r-däck. Har läst r-däck länken här på rejsa men känner inte att jag blir direkt klokare fördet

Jag har en Speedster och skall ha på r-däck i dimensionerna 215/45-17 fram och 245/40-17 bak (vet att det igenkligen är lite mycket för bilen men nu blev det såhär ändå ).

Frågan är bara om inte det är ännu viktigare när däcken är för breda att de är "rätt" däck.

Jag vill inte ha däck som blir för aggressiva, de skall funka även på vägen (till rimmliga gränser). Pris är inte det viktigaste men därimot så är det inte fel om de håller hyffsat och inte är superkännsliga för inställningar, däcktryck mm.

Kanske lite höga ambitioner men det är iaf vad jag vill sedan så får jag väl "pruta" allt efter som.

sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

har också lite funderingar kring detta.
På min sitter det nu Kumho Ecsta MX som endel kallar "nästan r-däck"
vilket inte alls är fallet när dom sitter på en speedster iallafall, hala som tusan >
då är orginal bridgestone re040 f#n så mycket bättre.

men vad ska man då ha för R-däck på en speedster ? (lätt bil med tung r*v)
205-40-17 och 235-40-17 (evetuellt en snäpp bredare om det går)
vad tror expertisen om dessa förslag?

Bridgestone Potenza RE540
Yokohama A048
Dunlop Direzza
Toyo Proxes R888
Kumho Ecsta V70A

Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005

Jag gick på Kuhmo alternativet av olika anledningar. De ligger vettigt i pris och ger definitivt bra grepp/hållbarhet för de pengarna. De finns i tre hårdheter, jag valde medium. Jag köpte 205/235 men jag vet att de finns i 245 också, 215 vet jag ej. Jag har läst en recension om ett antal r-däck bla Michelins som oftast anses som det vassaste r-däcket, där delade Kuhmo och Michelin första platsen. Nu kommer jag inte ihåg om det stod vilket hårdhet det var på däcket och om slitage utvärderades. I Tyskland är Kuhmo däcket troligtvis det vanligaste för Speedstern och vanligast är att de använder soft eller medium.
Jag köpte mina hos Martin på Wheelbase, han har jobabt en hel del med Kuhmo r-däck i motorsport och har bra koll på dem.

Bridgestone RE540 har jag använt inom långloppsracing och det funkar mycket bra på en 1100 kg tung bil med 300 hk. Mycket bra grepp och livslängd jämfört med de Toyo r-däck vi provade innan, ej R888.

Ingen erfarenhet av övriga däck men Yokohama lär väl fungera alldeles utmärkt med tanke på vad Lotus använder på sina bilar.

sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Jag mailade Martin på Wheelbase och frågade lite om Kumho ecsta V70A
bla, om de är bredare än ecsta MX (245or MX får plats i hjulhuset bak)
och fick detta svar:

Jo, nog är 245/40-17 V70A lite bredare än MX... Totalbredden på ett 245/40-17 V70A är 252 mm, medan 235/40-17 är 240 mm
(båda mätt monterat på en 8,5-tum bred fälg).
Jag vet att Jalle, Johan Jarl, som jag såg svarat på dina tankar om R-däck på rejsa.nu-forumet
valde bort 245:orna just för att de troligen kräver lite modifiering för att få plats.
Så min rekommendation är att åka kombinationen 205/40-17 och 235/40-17 i medium runt om.
Jag vet att det finns en del modifierade Speedster i Tyskland som åker soft fram/medium bak
men då är det mest för att sätta ett snabbt varv vid tävling, typ "Tuner GP",
där man inte har möjlighet att få upp tempen i däcken innan man skall attackera fullt.
Träffade ifjol en tysk kille som jobbade mycket med modifierade Speedsters, främst chassi-setup (tror han jobbade åt Öhlins i Tyskland),
som varmt rekommenderade V70A till alla han kom i kontakt med. Enligt honom var V70A de klart bästa däcken de testat på just Speedster.
också de Speedster-ägare vi sålt till har varit positiva, ett par har också kommit tillbaka och köpt sin andra omgång.
(Dock ofta kombinationen 205/40-17 och 225/45-17, antar att de inte har tillräckligt breda bakfälgar för 235/40-17.)

Jag ska mäta bredden på mina ecsta MX så kan jag säja om det går att ha V70A 245or bak
Men det är riktigt tajt redan nu,

Hoppas inte du tycker att jag kapat tråden Bebbe, Vi är ju ute efter samma sak skulle jag tro.

RoteEddie
Norge
Här sen Jul 2006

Hei!

Jeg har nettopp fått på R888 i 205/40-17 - 235/45-17. Mycket bra styrefolelse og kontroll på når bilen slipper. Har 245 hk og Exige fjærer/dempere Dette + R888 er veldig bra kombinasjon på vanlige veier. Bane får jeg ikke provd for senere i år.

I fjor provde jeg Continental SC2 da jeg ikke onsket kompromisset som r-dekk gir. Disse fungerte ikke. Bilen var mye bedre på originaldekkene, Re040. Dekkene var aldeles for myke i sidene.

Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Sliparn skrev:
Jag mailade Martin på Wheelbase och frågade lite om Kumho ecsta V70A
bla, om de är bredare än ecsta MX (245or MX får plats i hjulhuset bak)
och fick detta svar:

Jo, nog är 245/40-17 V70A lite bredare än MX... Totalbredden på ett 245/40-17 V70A är 252 mm, medan 235/40-17 är 240 mm
(båda mätt monterat på en 8,5-tum bred fälg).
Jag vet att Jalle, Johan Jarl, som jag såg svarat på dina tankar om R-däck på rejsa.nu-forumet
valde bort 245:orna just för att de troligen kräver lite modifiering för att få plats.
Så min rekommendation är att åka kombinationen 205/40-17 och 235/40-17 i medium runt om.
Jag vet att det finns en del modifierade Speedster i Tyskland som åker soft fram/medium bak
men då är det mest för att sätta ett snabbt varv vid tävling, typ "Tuner GP",
där man inte har möjlighet att få upp tempen i däcken innan man skall attackera fullt.
Träffade ifjol en tysk kille som jobbade mycket med modifierade Speedsters, främst chassi-setup (tror han jobbade åt Öhlins i Tyskland),
som varmt rekommenderade V70A till alla han kom i kontakt med. Enligt honom var V70A de klart bästa däcken de testat på just Speedster.
också de Speedster-ägare vi sålt till har varit positiva, ett par har också kommit tillbaka och köpt sin andra omgång.
(Dock ofta kombinationen 205/40-17 och 225/45-17, antar att de inte har tillräckligt breda bakfälgar för 235/40-17.)

Jag ska mäta bredden på mina ecsta MX så kan jag säja om det går att ha V70A 245or bak
Men det är riktigt tajt redan nu,

Hoppas inte du tycker att jag kapat tråden Bebbe, Vi är ju ute efter samma sak skulle jag tro.

Nope, mycket bra info som jag som lite novis kan andvända mig av!

sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Re:

RoteEddie skrev:
Hei!

Jeg har nettopp fått på R888 i 205/40-17 - 235/45-17. Mycket bra styrefolelse og kontroll på når bilen slipper. Har 245 hk og Exige fjærer/dempere Dette + R888 er veldig bra kombinasjon på vanlige veier. Bane får jeg ikke provd for senere i år.

I fjor provde jeg Continental SC2 da jeg ikke onsket kompromisset som r-dekk gir. Disse fungerte ikke. Bilen var mye bedre på originaldekkene, Re040. Dekkene var aldeles for myke i sidene.

jag gjorde samma fel som du, och satte en gång på ett par Gislaved 225-45-17 med mjuka sidor bak,
bilen blev helt okörbar, rent livsfarlig jag vågade faktiskt inte köra fortare än 80 km/h !
Så vad lärde jag mej av detta? jo: SÄTT ALDRIG PÅ SVENSSONDÄCK PÅ EN SPEEDSTER!

Jag vet flera som är nöjda med sina r888, så de verkar ju vara bra thumbs up
men för min del blir det nog kumho V70A (blev väl övertygad efter ha läst wheelbase-Martins mail)

Jag hade väl inte direkt tänkt att köpa R-däck från början, tyckte att det var lite överkurs.
men efter att ha kasat omkring runt banor med dåligt grepp så börjar jag förstå meningen med R-däck.
Erik

Däck för banåka
R-Däck, Opel Speedster??
2349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande