Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6412 besök totalt |
Db nivå på Anderstorp
Ljudnivån vet jag att man är väldigt petig på vad gäller Anderstorp. Men om man hyr banan för ett helt enskilt evenemang där bara två bilar under dagen kör är man lika stenhård på ljudnivån då? Vi ligger nog tyvärr något i överkant på db nivån även fast vi har en stor extra påhängsdämpare monterad bakom bilen - förutom dubbla dämpare innanför karossen - och det känns lite osäkert att åka så långt och kanske sedan inte få köra hur som helst. Är det en fast monterad mikrofon kan man ju alltid släppa av en smula där elr köra på en högre växel men smygs det med grejor i buskarna är det ju värre. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
De gånger jag varit där har det "smugits i buskarna". Eller i alla fall har man stått med en handhållen enhet på väg ut på startrakan. Tveksamma bilar har sen tagits in på specialkoll.
Hur det funkar nu, med de nya ägarna, vågar jag inte uttala mig om. Men det borde ju bara vara att ringa och fråga. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
De gånger jag varit där så har de väl mätt kanske 30% av gångerna, och de är ganska nitiska. Du plockas av banan eller så stänger de arrangemanget. Så det gäller nog att se till att bilarna inte låter mer än de ska eller boka och hoppas på det bästa.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Tyvärr så handlar det mest om att dom är i sin tur så övervakade av grannar och länstyrelse, och om dom skrider över gränserna för många gånger så risker dom först vite på 200.000:- och sen i slutändan brukandeförbud av banan.
så ljudnivågränserna är viktigt att vi alla hjälper till att hålla så vi inte får samma situation på A-torp som Falkenberg, dvs banan där är enbart tillåten att utnyttja 12 dagar om året och i övrig tid är den tom. |
||||||
LÄnstyrelsen ha en fast monterad mick mitt på banan också. Sitter där man svänger av om man inte kör hela rakan.
Den mäter ju på 1hertz (hur de nu stavas) Så ett mörkt ljud få låta högre för örat än ett ljust. Två takt är exempelvis helt kört. ![]() ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Re:
dB(A) kanske ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Det är ju decibell du menar. Man mäter på en viss våglängd. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Ingen aning om jag kan bidra med något, men det hindrar inte mig från att lägga mig i.
![]() dB(A) ska motsvara den frekvensgång som örat hör. Vill man även kolla nivån på de låga frekvenserna så använder man dB(C). Eftersom det är frekvenserna man hör som man vill mäta så använder man dB(A). Tvåtaktare mullrar ju inte direkt, så kan jag tänka mig att hela deras ljudbild hamnar i dB(A)-skalans ofiltrerade del. Som exempel så hade vi 50 dB(A) i en lokal på jobbet och med dB(C) inställt så hade vi istället 80 dB. Väldigt mycket låga frekvenser alltså, vilka berodde på stomljud från en fläktanläggning. Det blev inget kontor på det stället. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Re:
Jag tycker att man borde tänka lite längre... Det är ju vi själva som åker dit om man gör på det sättet. Grannarna hör ju lik förb-t ljudet från din bil, klagar hos kommunen/länsstyrelsen och så blir det slut på allt åkande i framtiden... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Re:
En bana där man inte kan köra två-takt är ignen bana. Det är plats med asfalt utan nytta! Synd på alla fina depågarage ... ![]() Allvalrigt talat, var ju bra att få veta. Hade hoppats på lite hsitorisk racing där såsmåningom, men det kan jag glömma i så fall, liksom resten av gänget i1000cc Cupen, synd ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Mäts det dygnet runt på raksträckan? Så original Porsche och Ferraris kan inte åka där? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Finns det ingen funktion för att låsa avgasspjällen på dessa vackert ylande bilar?
om jag fattat det rätt så öppnas det spjäll som leder ljudet förbi ljuddämparna över 4500rpm (eller nåt varvtal som ligger över EU's bullernorm). Hade det varit BMW så hade det väl gått i nån inställning i iDriven (64 menysteg ner i nåt hörn). ![]() Bullerhantering är ett problem, och att lyfta av vid mätpunkten eller hänvisa till dum mätmetod räcker inte längre än näsan (och knappt det). Fick frågan idag på Falkenberg från förare som blivit svartflaggad för hög ljudnivå om det inte gick bra att köra ändå eftersom den som mätt åkt hem och "jag lovar ligga under 5000rpm"... Alternativursäkten "det var ingen som gnällde förra helgen på Kinnekulle" är ju lika tom. VV har ju listat kreativa fortkörningsursäkter... Falkenberg vill man ju hjälpa så gott man kan, 10 bullerdagar (5 tävlingshelger) och en träningskväll i veckan, thats it. Alla annan aktivitet sker med standardbilar alternativt som pressaktiviteter (Motorjounalens tester mm). BMW hade M3skola idag och jisses vad tyst de går, det gick att prata i normal samtalston i bandepån... |
||||||
Re:
Finns det verkligen ingen möjlighet att använda ljuddämpare på trimmade tvåtakt? Förlorar man mycket effekt när man dämpar ljudet? Klart att en stor del av upplevelsen är att lyssna på motorsång på hög volym, men är altenativet att inte lyssna alls, så borde det vara ett lätt val..... _________________ /Anders C |
||||||
Re:
Var det inte nån 12-åring som klara att hantera den utan problem när den introducerades? Man kanske börjar bli gammal! ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||||
Då jag bor i A-torp kan jag berätta att de är stenhårda på bullernivåerna om det inte är speciella dagar!
alla som överskrider ljudnivån åker av banan utan ngt snack pga att de haft så mycket problem med "folk" (gamla kärringar) som gnäller! _________________ Daniel Modig |
||||||
Re:
Kan och kan, de låter för mycket iaf och det är konstaterat för en vecka sedan. En lösning är väl att slå av vid mätpunkten. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re:
Hur många 12-åringar har körkort då?
Står gnällkärringen vid bankanten med en brödkavel eller hur menar du? Var inte just det den lösningen som inte var speciellt smart om vi vill kunna fortsätta köra på banan? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
orginaldämperi som ger "raka rör" vid vissa varvtal finns det säkert tystare eftermarknadsprylar till (eller det kanske borde göra det). Det finns ju eftermarknadsdämperi som låter mera... om det är insugljudet som behöver dämpas är det mycket svårare. Har det skett presskörningar av dessa ylande bilar på nån av de ljudkänsligare banorna i sverige? I vissa fall finns det Press/foto evenemang som ligger utanför bullerdagarna och där kanske man inte mäter lika noga (eftersom det antas vara standardbilar, och inte så många som matar varv efter varv). |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6412 besök totalt |