Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Db nivå på Anderstorp
1, 2, 3   >>
6412 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Db nivå på Anderstorp

Ljudnivån vet jag att man är väldigt petig på vad gäller Anderstorp. Men om man hyr banan för ett helt enskilt evenemang där bara två bilar under dagen kör är man lika stenhård på ljudnivån då? Vi ligger nog tyvärr något i överkant på db nivån även fast vi har en stor extra påhängsdämpare monterad bakom bilen - förutom dubbla dämpare innanför karossen - och det känns lite osäkert att åka så långt och kanske sedan inte få köra hur som helst.

Är det en fast monterad mikrofon kan man ju alltid släppa av en smula där elr köra på en högre växel men smygs det med grejor i buskarna är det ju värre.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

De gånger jag varit där har det "smugits i buskarna". Eller i alla fall har man stått med en handhållen enhet på väg ut på startrakan. Tveksamma bilar har sen tagits in på specialkoll.

Hur det funkar nu, med de nya ägarna, vågar jag inte uttala mig om. Men det borde ju bara vara att ringa och fråga.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



De gånger jag varit där så har de väl mätt kanske 30% av gångerna, och de är ganska nitiska. Du plockas av banan eller så stänger de arrangemanget. Så det gäller nog att se till att bilarna inte låter mer än de ska eller boka och hoppas på det bästa.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Tyvärr så handlar det mest om att dom är i sin tur så övervakade av grannar och länstyrelse, och om dom skrider över gränserna för många gånger så risker dom först vite på 200.000:- och sen i slutändan brukandeförbud av banan.

så ljudnivågränserna är viktigt att vi alla hjälper till att hålla så vi inte får samma situation på A-torp som Falkenberg, dvs banan där är enbart tillåten att utnyttja 12 dagar om året och i övrig tid är den tom.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



LÄnstyrelsen ha en fast monterad mick mitt på banan också. Sitter där man svänger av om man inte kör hela rakan.
Den mäter ju på 1hertz (hur de nu stavas) Så ett mörkt ljud få låta högre för örat än ett ljust. Två takt är exempelvis helt kört. Jag ha själv fått min avläsning av förra chefen Sanell...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Re:

Superkart skrev:
LÄnstyrelsen ha en fast monterad mick mitt på banan också. Sitter där man svänger av om man inte kör hela rakan.
Den mäter ju på 1hertz (hur de nu stavas) Så ett mörkt ljud få låta högre för örat än ett ljust. Två takt är exempelvis helt kört. Jag ha själv fått min avläsning av förra chefen Sanell...


dB(A) kanske ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



Re:

Cédric skrev:
Superkart skrev:
LÄnstyrelsen ha en fast monterad mick mitt på banan också. Sitter där man svänger av om man inte kör hela rakan.
Den mäter ju på 1hertz (hur de nu stavas) Så ett mörkt ljud få låta högre för örat än ett ljust. Två takt är exempelvis helt kört. Jag ha själv fått min avläsning av förra chefen Sanell...


dB(A) kanske ?


Det är ju decibell du menar. Man mäter på en viss våglängd.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Ingen aning om jag kan bidra med något, men det hindrar inte mig från att lägga mig i.

dB(A) ska motsvara den frekvensgång som örat hör. Vill man även kolla nivån på de låga frekvenserna så använder man dB(C).
Eftersom det är frekvenserna man hör som man vill mäta så använder man dB(A). Tvåtaktare mullrar ju inte direkt, så kan jag tänka mig att hela deras ljudbild hamnar i dB(A)-skalans ofiltrerade del.

Som exempel så hade vi 50 dB(A) i en lokal på jobbet och med dB(C) inställt så hade vi istället 80 dB. Väldigt mycket låga frekvenser alltså, vilka berodde på stomljud från en fläktanläggning. Det blev inget kontor på det stället.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007
Inlägg: 38



He he, jag jag minns när jag körde där att jag fick lyfta av bara precis man passerade den där mätaren, ingen märkvärdig fartförlust tack o lov, så det funkade

_________________
Tomas Berg
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re:

Tomas_Boden skrev:
He he, jag jag minns när jag körde där att jag fick lyfta av bara precis man passerade den där mätaren, ingen märkvärdig fartförlust tack o lov, så det funkade


Jag tycker att man borde tänka lite längre... Det är ju vi själva som åker dit om man gör på det sättet. Grannarna hör ju lik förb-t ljudet från din bil, klagar hos kommunen/länsstyrelsen och så blir det slut på allt åkande i framtiden...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

De mäter DYGNET RUNT och det är hårt.

Nya GT3 RS och F430 ligger över 100dB på A-torp.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Superkart skrev:
LÄnstyrelsen ha en fast monterad mick mitt på banan också. Sitter där man svänger av om man inte kör hela rakan.
Den mäter ju på 1hertz (hur de nu stavas) Så ett mörkt ljud få låta högre för örat än ett ljust. Två takt är exempelvis helt kört. Jag ha själv fått min avläsning av förra chefen Sanell...


En bana där man inte kan köra två-takt är ignen bana.
Det är plats med asfalt utan nytta!
Synd på alla fina depågarage ...

Allvalrigt talat, var ju bra att få veta.
Hade hoppats på lite hsitorisk racing där såsmåningom, men det kan jag glömma i så fall, liksom resten av gänget i1000cc Cupen, synd

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Re:

Erik B skrev:
De mäter DYGNET RUNT och det är hårt.

Nya GT3 RS och F430 ligger över 100dB på A-torp.


Mäts det dygnet runt på raksträckan?

Så original Porsche och Ferraris kan inte åka där?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Finns det ingen funktion för att låsa avgasspjällen på dessa vackert ylande bilar?

om jag fattat det rätt så öppnas det spjäll som leder ljudet förbi ljuddämparna över 4500rpm (eller nåt varvtal som ligger över EU's bullernorm).

Hade det varit BMW så hade det väl gått i nån inställning i iDriven (64 menysteg ner i nåt hörn).

Bullerhantering är ett problem, och att lyfta av vid mätpunkten eller hänvisa till dum mätmetod räcker inte längre än näsan (och knappt det).
Fick frågan idag på Falkenberg från förare som blivit svartflaggad för hög ljudnivå om det inte gick bra att köra ändå eftersom den som mätt åkt hem och "jag lovar ligga under 5000rpm"...
Alternativursäkten "det var ingen som gnällde förra helgen på Kinnekulle" är ju lika tom.

VV har ju listat kreativa fortkörningsursäkter...

Falkenberg vill man ju hjälpa så gott man kan, 10 bullerdagar (5 tävlingshelger) och en träningskväll i veckan, thats it.
Alla annan aktivitet sker med standardbilar alternativt som pressaktiviteter (Motorjounalens tester mm).
BMW hade M3skola idag och jisses vad tyst de går, det gick att prata i normal samtalston i bandepån...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Re:

Bosse L skrev:
Superkart skrev:
LÄnstyrelsen ha en fast monterad mick mitt på banan också. Sitter där man svänger av om man inte kör hela rakan.
Den mäter ju på 1hertz (hur de nu stavas) Så ett mörkt ljud få låta högre för örat än ett ljust. Två takt är exempelvis helt kört. Jag ha själv fått min avläsning av förra chefen Sanell...


En bana där man inte kan köra två-takt är ignen bana.
Det är plats med asfalt utan nytta!
Synd på alla fina depågarage ...

Allvalrigt talat, var ju bra att få veta.
Hade hoppats på lite hsitorisk racing där såsmåningom, men det kan jag glömma i så fall, liksom resten av gänget i1000cc Cupen, synd


Finns det verkligen ingen möjlighet att använda ljuddämpare på trimmade tvåtakt? Förlorar man mycket effekt när man dämpar ljudet? Klart att en stor del av upplevelsen är att lyssna på motorsång på hög volym, men är altenativet att inte lyssna alls, så borde det vara ett lätt val.....

_________________
/Anders C
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Re:

Niklas Falk skrev:


Hade det varit BMW så hade det väl gått i nån inställning i iDriven (64 menysteg ner i nåt hörn).


Var det inte nån 12-åring som klara att hantera den utan problem när den introducerades? Man kanske börjar bli gammal!

_________________
bmw bmwsson
Citera
Modig
Anderstorp
Här sen Jul 2006
Inlägg: 45



Då jag bor i A-torp kan jag berätta att de är stenhårda på bullernivåerna om det inte är speciella dagar!

alla som överskrider ljudnivån åker av banan utan ngt snack pga att de haft så mycket problem med "folk" (gamla kärringar) som gnäller!

_________________
Daniel Modig
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

Qvarnis skrev:
Så original Porsche och Ferraris kan inte åka där?


Kan och kan, de låter för mycket iaf och det är konstaterat för en vecka sedan.

En lösning är väl att slå av vid mätpunkten.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Re:

Handlarn skrev:


Var det inte nån 12-åring som klara att hantera den utan problem när den introducerades? Man kanske börjar bli gammal!


Hur många 12-åringar har körkort då?



Erik B skrev:
Qvarnis skrev:
Så original Porsche och Ferraris kan inte åka där?


Kan och kan, de låter för mycket iaf och det är konstaterat för en vecka sedan.

En lösning är väl att slå av vid mätpunkten.


Står gnällkärringen vid bankanten med en brödkavel eller hur menar du? Var inte just det den lösningen som inte var speciellt smart om vi vill kunna fortsätta köra på banan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

MaZ skrev:
Var inte just det den lösningen som inte var speciellt smart om vi vill kunna fortsätta köra på banan?


Har du någon bättre när en originalbil inte klarar sig?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

Erik B skrev:
MaZ skrev:
Var inte just det den lösningen som inte var speciellt smart om vi vill kunna fortsätta köra på banan?


Har du någon bättre när en originalbil inte klarar sig?
Bygg om, bygg rätt (trots att det är en bil med färskt helbilsgodkännande).
orginaldämperi som ger "raka rör" vid vissa varvtal finns det säkert tystare eftermarknadsprylar till (eller det kanske borde göra det). Det finns ju eftermarknadsdämperi som låter mera...
om det är insugljudet som behöver dämpas är det mycket svårare.

Har det skett presskörningar av dessa ylande bilar på nån av de ljudkänsligare banorna i sverige? I vissa fall finns det Press/foto evenemang som ligger utanför bullerdagarna och där kanske man inte mäter lika noga (eftersom det antas vara standardbilar, och inte så många som matar varv efter varv).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Db nivå på Anderstorp
1, 2, 3   >>
6412 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande