Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
2 besök senaste veckan (9809 totalt) |
Se7en: DD7 2002 R.I.P. :(
Bilen är byggd på ett Chassi som kallas 'DD7'. Det är i grunden ett bokchassie men har vissa förendringar och förstärkningar. ![]() Bilen har Taunus-spindlar fram Escort styrväxel, rattaxeln kommer från Volvo 240. Bakaxeln är en Volvo 1031 med lamelldiff. Växellådan är en Volvo M47,femväxlad. Motorn är en Volvo B23 med 405 topp och weeber förgasare. Förgasarna planerar jag att byta ut mot Megasquirt under vintern. |
||||||||
|
||||||||
Vikt: För mycket (ca 600)
Effekt: För lite (hmm, svårt att säga, mer än 140, mindre än 190) ![]() ![]() ![]() |
||||||||
oj, då lär den flytta rätt bra på sig
![]() Hmm.. undrar om man skulle inhandla ett styck 7:a och stoppa ner M5 motorn i den som jag råkar ha ståendes i garaget till ingen nytta ![]() Torde bli trevligt vikt/effekt förhållande då.. |
||||||||
ojdå... men den är lite i tygsta laget... men en 2.5 eller 3 liters sexa mums. gärna med turbo.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||||
Varför bygga med såna bojsänken, finns ju lätta fina motorer, såvida det inte byggs för amerikanska rivstartstävlingar, då kan ju såna tunga jättemotorer vara av intresse. Titta iställt på Suzuki swift 1.3 GTI en fin motor på 55Kg |
||||||||
Mycket bra alternativ, men jag vill ha lite mer körbarhet, bruxbil vettu, än vad jag upplever att man får med MC-motorer, men klart skulle jag ha den bara för bankörning så vore ju MC-motor självskriven. |
||||||||
Tur nån gör det. |
||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() Enligt mig ETT KANON ALTERNATIV I ALLA LÄGEN "Gata, landsvägn, bana"!! ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
Micke... Tur att ingen har anklagat dig för att vara "normal" ![]() ![]() |
||||||||
Mina erfarenheter är inte så stora måste jag medge, men det jag fruktar är att det skall vara lätt att få tjuvstopp med 600 Kg. Hur svårt är det egentligen att komma iväg med en sån? |
||||||||
Visst kan det vara lite sanning i det resonemanget. Om vi tar Lancian (R1) som exempel så blev den drevad till 206km/h vid 11500rpm på 6:an. Den vägde runt 550kg + förare så den borde väl gå att jämföra med en 7:a. Den var faktiskt lite svår att ta igång med (måste jag medge ![]() ![]() ![]() Problem är till för att lösas ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
Föressten, glömde ju säga till bilägaren att bilen är fin!
![]() Såg inte så mycket av den i sommras, hoppas på mer nästa år då jag förhoppninsvis kör runt i min oxå! Du är så välkommen på garagebesök om du känner för det, vi har nu uppgraderat till ett större fikarum med soffgrupp och kaffebryggare. ![]() |
||||||||
Jo nog kommer jag ihåg den, synd att det krånglade just när man kört 70 mil med bilen på trailer, och har 70 mil hem. Blir bättre nästa år, tänkte mig torrsump tills dess. |
||||||||
Efter kontakt med en tall förra sommaren så blev ramen ganska så sned, så nu har hon gått vidare till de sälla jaktmarkerna. R.I.P
![]() |
||||||||
Här nere i söder har vi träden vid sidan om vägen
![]() Skämt åsido.... Bara du klarade dig utan skador, synd på bilen dock, det är svårt att reparera fullt triangulerade rörramar. Blir det nån ny räserbil nu då? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||||
Ny raserbil, kanske, men det dröjjer ett tag.
Har ett par andra projekt som jag tänkte focusera på först, färdigställa min DSuper och en del skyttesaker, sen så får vi se, vi håller ju på att bygga en bil åt robert, och ramgigen finns ju kvar, det ligger även rör så det räcker till en till bil i robbans garage, så... |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
2 besök senaste veckan (9809 totalt) |