Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: DD7 2002 R.I.P. :(
2 besök senaste veckan (9809 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Se7en: DD7 2002 R.I.P. :(

Bilen är byggd på ett Chassi som kallas 'DD7'. Det är i grunden ett bokchassie men har vissa förendringar och förstärkningar.

Bilen har Taunus-spindlar fram Escort styrväxel, rattaxeln kommer från Volvo 240.
Bakaxeln är en Volvo 1031 med lamelldiff. Växellådan är en Volvo M47,femväxlad.
Motorn är en Volvo B23 med 405 topp och weeber förgasare.
Förgasarna planerar jag att byta ut mot Megasquirt under vintern.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Cool!

Vikt, effekt, utväxling???
Mer bilder!!!

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Vikt: För mycket (ca 600)
Effekt: För lite (hmm, svårt att säga, mer än 140, mindre än 190)





_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



oj, då lär den flytta rätt bra på sig
Hmm.. undrar om man skulle inhandla ett styck 7:a och stoppa ner M5 motorn i den som jag råkar ha ståendes i garaget till ingen nytta
Torde bli trevligt vikt/effekt förhållande då..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Krille_hlm skrev:
oj, då lär den flytta rätt bra på sig
Hmm.. undrar om man skulle inhandla ett styck 7:a och stoppa ner M5 motorn i den som jag råkar ha ståendes i garaget till ingen nytta
Torde bli trevligt vikt/effekt förhållande då..


ojdå... men den är lite i tygsta laget... men en 2.5 eller 3 liters sexa mums. gärna med turbo..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 608



Kan bli litesvårt att få den igenom amtör bes men oj så rolig bil det hade blivigt... thumbs up kanke lite fram tung men men

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Svante skrev:
Krille_hlm skrev:
oj, då lär den flytta rätt bra på sig
Hmm.. undrar om man skulle inhandla ett styck 7:a och stoppa ner M5 motorn i den som jag råkar ha ståendes i garaget till ingen nytta
Torde bli trevligt vikt/effekt förhållande då..


ojdå... men den är lite i tygsta laget... men en 2.5 eller 3 liters sexa mums. gärna med turbo..


Varför bygga med såna bojsänken, finns ju lätta fina motorer, såvida det inte byggs för amerikanska rivstartstävlingar, då kan ju såna tunga jättemotorer vara av intresse.


Titta iställt på Suzuki swift 1.3 GTI en fin motor på 55Kg

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Eller varför inte en turbomatad Hayabusamotor väger inte speciellt mycket.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Svante skrev:
Eller varför inte en turbomatad Hayabusamotor väger inte speciellt mycket.


Mycket bra alternativ, men jag vill ha lite mer körbarhet, bruxbil vettu, än vad jag upplever att man får med MC-motorer, men klart skulle jag ha den bara för bankörning så vore ju MC-motor självskriven.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Tuff Sjua! thumbs up
Gillar konceptet med delvis Volvo komponenter!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Polly skrev:
Tuff Sjua! thumbs up
Gillar konceptet med delvis Volvo komponenter!


Tur nån gör det.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Magnus L skrev:
Svante skrev:
Eller varför inte en turbomatad Hayabusamotor väger inte speciellt mycket.


Mycket bra alternativ, men jag vill ha lite mer körbarhet, bruxbil vettu, än vad jag upplever att man får med MC-motorer, men klart skulle jag ha den bara för bankörning så vore ju MC-motor självskriven.


Vad är det för fel med MC motor och körbarhet????? Vad har du för erfarenheter av MCmotor i BIL
Enligt mig ETT KANON ALTERNATIV I ALLA LÄGEN "Gata, landsvägn, bana"!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Micke Fredriksson skrev:
Magnus L skrev:
Svante skrev:
Eller varför inte en turbomatad Hayabusamotor väger inte speciellt mycket.


Mycket bra alternativ, men jag vill ha lite mer körbarhet, bruxbil vettu, än vad jag upplever att man får med MC-motorer, men klart skulle jag ha den bara för bankörning så vore ju MC-motor självskriven.


Vad är det för fel med MC motor och körbarhet????? Vad har du för erfarenheter av MCmotor i BIL
Enligt mig ETT KANON ALTERNATIV I ALLA LÄGEN "Gata, landsvägn, bana"!!


Micke... Tur att ingen har anklagat dig för att vara "normal"
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Micke Fredriksson skrev:
Magnus L skrev:
Svante skrev:
Eller varför inte en turbomatad Hayabusamotor väger inte speciellt mycket.


Mycket bra alternativ, men jag vill ha lite mer körbarhet, bruxbil vettu, än vad jag upplever att man får med MC-motorer, men klart skulle jag ha den bara för bankörning så vore ju MC-motor självskriven.


Vad är det för fel med MC motor och körbarhet????? Vad har du för erfarenheter av MCmotor i BIL
Enligt mig ETT KANON ALTERNATIV I ALLA LÄGEN "Gata, landsvägn, bana"!!


Mina erfarenheter är inte så stora måste jag medge, men det jag fruktar är att det skall vara lätt att få tjuvstopp med 600 Kg. Hur svårt är det egentligen att komma iväg med en sån?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Magnus L skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Magnus L skrev:
Svante skrev:
Eller varför inte en turbomatad Hayabusamotor väger inte speciellt mycket.


Mycket bra alternativ, men jag vill ha lite mer körbarhet, bruxbil vettu, än vad jag upplever att man får med MC-motorer, men klart skulle jag ha den bara för bankörning så vore ju MC-motor självskriven.


Vad är det för fel med MC motor och körbarhet????? Vad har du för erfarenheter av MCmotor i BIL
Enligt mig ETT KANON ALTERNATIV I ALLA LÄGEN "Gata, landsvägn, bana"!!


Mina erfarenheter är inte så stora måste jag medge, men det jag fruktar är att det skall vara lätt att få tjuvstopp med 600 Kg. Hur svårt är det egentligen att komma iväg med en sån?


Visst kan det vara lite sanning i det resonemanget. Om vi tar Lancian (R1) som exempel så blev den drevad till 206km/h vid 11500rpm på 6:an. Den vägde runt 550kg + förare så den borde väl gå att jämföra med en 7:a. Den var faktiskt lite svår att ta igång med (måste jag medge ). Men detta fenomen berodde på att jag slarvade lite med pedalstället (gjorde allt på enklaste vis). Felet jag gjorde var att jag gjorde slaglängden på koppling och gas pedalerna 50% för kort- vilket medförde att 1cm pedalrörelse var skillnad mellan 2000rpm och 10000rpm.. Och detta i kombination med kopplingspedalens 50mm slaglängd- blev "lite" svårkört. Men detta finns det botemedel mot= långt pedal slag. Nu på triken gjorde jag en progressiv lösning med 90mm slag och 3ggr utväxlingen vid dragläge på kopplingen samt vid 20% gas. thumbs up Simsalabim!!! Går kanonbra att ta igång även med en 1:a växel som går 120km/h
Problem är till för att lösas

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Såg denna tråd och mindes en bild jag tog en gång på en tråg-lagning. Vet inte om ägaren vill minnas den dock...


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Föressten, glömde ju säga till bilägaren att bilen är fin!
Såg inte så mycket av den i sommras, hoppas på mer nästa år då jag förhoppninsvis kör runt i min oxå!
Du är så välkommen på garagebesök om du känner för det, vi har nu uppgraderat till ett större fikarum med soffgrupp och kaffebryggare. thumbs up
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
7-11 skrev:
Såg denna tråd och mindes en bild jag tog en gång på en tråg-lagning. Vet inte om ägaren vill minnas den dock...





Jo nog kommer jag ihåg den, synd att det krånglade just när man kört 70 mil med bilen på trailer, och har 70 mil hem.

Blir bättre nästa år, tänkte mig torrsump tills dess.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Efter kontakt med en tall förra sommaren så blev ramen ganska så sned, så nu har hon gått vidare till de sälla jaktmarkerna. R.I.P

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Här nere i söder har vi träden vid sidan om vägen

Skämt åsido....

Bara du klarade dig utan skador, synd på bilen dock, det är svårt att reparera fullt triangulerade rörramar.

Blir det nån ny räserbil nu då?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Ny raserbil, kanske, men det dröjjer ett tag.

Har ett par andra projekt som jag tänkte focusera på först, färdigställa min DSuper och en del skyttesaker, sen så får vi se, vi håller ju på att bygga en bil åt robert, och ramgigen finns ju kvar, det ligger även rör så det räcker till en till bil i robbans garage, så...

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: DD7 2002 R.I.P. :(
2 besök senaste veckan (9809 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande