| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skarvning mellanaxel
|
1529 besök totalt |
|
Skarvning mellanaxel
Håller på att bygga ihop en ny mellanaxel. Den jag fick med på köpet av växellådan var en hybridaxel.....Fords yoke och Opel knutkors mot bakaxeln. Kapade lös knuten och tänkte svetsa fast en Ford knut i stället....... men är lite tvekande nu när jag upptäckt att axeln är skarvad en bit in
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
lite knepigt det där med att skarva kardanaxlar utan att få släng vilket sliter på lådan mm... jag svarvade till en styrhylsa med presspassning som jag slog i var ände, sedan drog jag en svetssträng runt hela axeln, 100% rakt och hållbart
_________________ Daniel Sundström |
||
|
jobbar med att svarva/svetsa (data styrd rundsvets) rör dagarna i ända och mitt tips är att skarva inte blir bara massa onödig risk för problem med hålfasthet/balansering!
lite tråd kap men hur tjock matrial sitter det orginal på bilar med lite mer hk? eller är det bara jag som tycker det var väldigt tjockt rör på bilden? _________________ jonny strand |
||
|
Re:
Blir att börja med ett nytt rör utan skarvar
Röret på bilden har suttit på en Rally Opel. 53,5 mm utvändigt och 47 mm invändigt. Ford Sierra med automat har 51 mm utvändigt och 47 mm invändigt. Den axel som sitter på Sjuan idag har svea axel service gjort den är 63,5 mm utvändigt
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Skarvning mellanaxel
|
1529 besök totalt |