Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fråga ang udda lösning av hjulupphänging
2576 besök totalt
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Toyota byggde sista modellen av gt4 med en hjulupphängning kallad "super strut"
Förklaring och bilder på det hela finns här:
http://gtfour.supras.org.nz/superstrut.htm
Ni som har lite bättre koll än mig, hur påverkar detta bilen rent praktiskt?
Toyota lade ner konstruktionen då den inte levde upp till förväntningarna rent hållbarhetsmässigt, men vad tror ni om tanken som sådan?

M535i
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005

Är väl en himla massa bilar som har den typen? 80-tals audisar och bemmers bla, för att hjulet ska svänga runt en punkt längre ut än den kan om man bara har en spindelled där nere. nu löser man det med mera ET har jag fått lära mig

Men vad händer om hjulet svänger runt en punkt så långt ut att den får negativ styrradie? det kan jag ligga sömnlös över...

Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

Jag vart också nyfiken på fenomenet med negartiv styrrullradie eller "scrub" och hittade detta.
http://www.familycar.com/Alignment.htm

Den kan tydligen både vara utanför och innnanför kontaktcentrum på däcket.
Vad jag annars hört är att en radie på 0 ger en väldigt tråkig bil som inte ger mycket info tillbaka genom ratten.

/Johannes

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Citat:
The ST205 GT-Four uses a system of front suspension design unique to Toyota. It moves away from the MacPherson strut used on all other Celicas and is much more complex

Som jag tolkar detta så är det en rätt udda lösning? Men kan ha fel.
Vore kul med mer feedback. Själv har jag inte kört bilar med mer direkt styrning än just dessa celicor.

M535i
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Re:

Reodor skrev:
Är väl en himla massa bilar som har den typen? 80-tals audisar och bemmers bla, för att hjulet ska svänga runt en punkt längre ut än den kan om man bara har en spindelled där nere. nu löser man det med mera ET har jag fått lära mig

Men vad händer om hjulet svänger runt en punkt så långt ut att den får negativ styrradie? det kan jag ligga sömnlös över...

Negativ styrradie är väll inte heller helt ovanligt, exempel på framhjulsdrivna bilar, så vad det leder till borde vara väl utrett.....

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Re:

Mr. Pink skrev:
Jag vart också nyfiken på fenomenet med negartiv styrrullradie eller "scrub" och hittade detta.
http://www.familycar.com/Alignment.htm

Den kan tydligen både vara utanför och innnanför kontaktcentrum på däcket.
Vad jag annars hört är att en radie på 0 ger en väldigt tråkig bil som inte ger mycket info tillbaka genom ratten.

/Johannes

Jag föredrar noll-styrradie, men har man riktig nollpunktsupphängning så brukar det krävas lite andra tilltag för centreringen.

(alla mina nuvarande bilar är konstruerade för noll styrradie )

--VVTS--
Citera
Racetech
2576 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande