| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Catch tank
|
44508 besök totalt |
|
Re:
om det är lite bränsle i huvudtanken och det skvimpar mycket riskerar man att högtryckskretsen tömmer catchtanken i huvudtanken. Det går ganska fort om catchtanken är på en liter. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Vilka till anslutningar har du på dom över anslutningarna? Till från förpumpen och returen från fuelrailen? (vilken är vilken isnf?) I botten har du då sedan till högtryckspumpen, eller? Retur till original tank i "locket"...
Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||||
|
Några tankar från mig:
Högtryckspumpar är inte bra på att suga och kaviterar tämligen omgående om de inte har övertryck på sugsidan. Kavitation gör att pumpen slits mycket kraftigt (1000 Grader C lokal temp när bubblorna imploderar igen). Därför bör man inte sätta ett filter innan högtryckspumpen eller låta den suga upp bensin till en högre punkt. Man hör kavitationen tydligt då pumpen brukar låta som fan när detta inträffar. (Jag har själv låtit en 240 K-jet Bosch -984 suga 1 m höjd upp från tanken av misstag..det lät inte bra!) Man bör dock ha ett mindre filter innan förpumpen för att inte ta in smuts från tanken. Förpumpar är bättre konstruerade för att klara av att suga bränslet utan att kavitera. Filtret kan vara ett enklare typ av nät. Jag har själv haft sönder en förpump då den sög i sig en sten eller något vilket fastnade i pumpen och fick den att dra säkringen så fort den startade. Förpumpens nät hade då lossnat. När det gäller om mottryck i returen spelar roll så beror det ju lite på kapaciteten på tryckbegränsningsventilen (TB-ventilen). Jag antar (och hoppas) att det inte finns TB-ventiler till fuelrails som har fjädersidan dränerad till returen på något sätt. Fjädersidan får däremot trycket från insuget pålagt för att alltid hålla konstant delta_p. Om då returtrycket skulle öka så stämmer det att det kommer att kräva en något större öppning från TB-ventilen för att få igenom samma flöde. För att få denna något större öppning så måste faktiskt TB-ventilen få ett något högre tryck innan sig. Vi pratar alltså om ventilens karakteristik vilket främst har med fjäderkonstanten att göra. Om ventilen har möjlighet för långt slag och har vek fjäder blir skillnaden troligen väldigt liten, men den finns där. Jag skulle i alla fall försöka undvika tryck på retursidan. Generellt på hydraulsystem så brukar man försöka dimensionera sug och returledningar större än tryckledningar för att undvika tryckfall vilket kan ge mottryck på komponenter som inte tål mottryck så bra. Det finns alltså en poäng att faktisk ha större returledning än tryckledning. Dock får man ju räkna lite när det gäller en motor eftersom det förbrukas en del bränsle vid högre last och varvtal, dock riskerar man ju ett hiskeligt flöde på tomgång som kanske bygger mottryck om man väljer att gå ned på returledningens storlek. /Jourhavande Hydraulikingenjör _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||||
|
Re:
Man kan montera en backventil på returen från catch till tank somm öppnar vid ett visst tryck typ 0,5bar eller nått... _________________ Johan"Femman"Stoltz |
||||||
|
Re:
Hej ! oj, såg inte denna fråga förrän nu. de övre två på sidan är returen från fuel rail vid motorn, samt matningen från den lilla pumpen som suger ur stora tanken. Den i botten går till högtryckspumpen via ett litet billigt ok-filter. Högtryckspumpen sitter i samma höjd, ca 20cm bort, ingen risk för undertryck. Anslutningen på toppen går tillbaka till stora tanken. Var det svar på frågan? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Re:
Hej! Nu var det visst min tur att missa!
Tack för svar! Jag har en liten fundering kvar bara, dom två övre anslutningarna från fuelrail och förpumpen, spelar det någon roll vilken som är vilken av dom två? Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||||
|
Tjena garbbar
Här kommer jag med en nybörjarfråga när vi ändå har catchtankar på tapeten
Varför har man en catchtank? Är det för att se till att högtryckspumpen alltid kan leverera fullt bränsle? blir det samma sak som att ha en förpump som levererar mer bränsle än högtryckspumpen? mvh Sebastian _________________ Sebastian merchant |
||||||
|
Re:
Hej, skälet till att ha catchtank är för att hålet där pumparna suger i "stora" tanken i bilen lätt kommer ovan ytan vid kurvtagning och därmed suger pumparna luft. Spelar ingen roll om man har två pumpar i serie, suger en luft, suger ju båda luft. Har man däremot en catchtank som är hög och smal, minskar risken för att det går "tomt" vid sug-hålet. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Catchtank
Väcker denna tråd igen... Har precis monterat catchtank på vår långloppsbil och gjorde en provstart ikväll. Den gick fint på tomgång i ca en minut sen dog den tvärt. Startade om efter en stund och den gick ca 20 sekunder och dog igen. Efter det så kontrollerade jag att det kom bränsle från förpumpen (red top) och det gjorde det. Sen kom jag på att jag inte kopplat in lambdamätaren igen efter att vi byggt nytt avgassystem, kan det ha något med saken att göra eller ska jag börja felsöka någon annan stanns? OBS! Felet är nu avhjälpt! Bilder på systemet:
Relät har jag kopplat så att den styrs av + på högtryckspumpen. Mvh/ Mattias |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Catch tank
|
44508 besök totalt |