| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvätska BMW E30
|
1878 besök totalt |
|
Bromsvätska BMW E30
Jag har sökt å sökt men hittar inte mängden bromsvätska som ryms i bromsystemet på en bmw E30. Jag har en 320i 1985. Är det någon här som har koll på hur mycket det ryms i HELA bromssystemet, alltså ett tomt system. Jag ska byta vätska från siliconbaserad till Motul RBF 600. Skulle vilja veta hur mycket jag ska beställa.. _________________ Jimmy Ilbäcks Sjönsbo |
||||
|
jag tror (men vill inte svära på det) att man brukar göra åt cirka en halv flaska (vilket borde betyda 0,5) liter.
Sparar man vätskan man luftar ut så blir det ekonomiskt (och mindre klabbigt). _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Spara vätskan man luftar ut???
Vitsen är ju att få ut både gammal vätska ("vattenskadad") och eventuell luft. Går åt knappt en liter för en total genomsköljning av alla fyra ok. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||||
|
Re:
om man har ett tomt system är det ju ingen fara, kan ju slänga de första dropparna. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Re:
Nej då går det ju bra, slänga den första skvätten är nog bra för att få bort gammalt smuts i rören om systemet stått tomt.
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||||
|
Jag skulle aldrig köpa mindre än 1 liter vid byte. Ibland fyller jag imellan med budgetvätska för att skölja lite också. Skulle det nu vara så att det endast går åt 0.5 så gör det inget att ha en obruten förpackning ståendes.. även enbruten förpackning kan vara bra att ha och klarar sig tillräckligt bra om den är lufttätt försluten.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Tackar för svaren!
Ska försöka få ut all silikonvätska å sen skölja igenom med nån billig vätska, för att slutligen hälla i motul. Ska kolla om vi fortfarande har kvar våran 5liters dunk med bromsvätska i verkstaden
_________________ Jimmy Ilbäcks Sjönsbo |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvätska BMW E30
|
1878 besök totalt |