Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa bredbandslambda.
3195 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Köpa bredbandslambda.

Jag har planer på att köpa en bredbandslambda för att kunna mappa in soppan lite tryggare. Är det någon som har erfarenheter eller vet om några prisvärda alternativ. Jag har funderat på en Lambdaboy JR. www.lambdaboy.com Den verkar prsivärd, men frågan är om man skall lägga till en extra tusing och köpa Lambdaboy och få med dataloggfunktionen?!?

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Hej!

Jag kör i dagsläget runt med en bredbansscanner från Horiba och den tycker jag fungerar bra. Dock saknar jag verkligen en loggning till dator! Skulle jag vara i köpartagen skulle jag helt klart lägga den extra tusenlappen för denna funktion. Att sitta och läsa av samtidigt som man gasar känns av flera anledningar inte helt bra... thumbs down Att dessutom memorera vad man hade för lambda vid olika lastfall är också ganska opraktiskt... mycket smidigare kolla efteråt. Gärna i en programvara som även loggar varvtal, last och laddtryck t.ex...

Nu har dock Horiba-scannern en utgång med voltsignal, och denna ska ju inte vara några problem att logga till en dator med hjälp av t.ex. en Basic Stamp, en kabel och lite enkel kod. Tyvärr har jag haft lite fullt upp och inte hunnit labba med detta under sommaren, förhoppningen är att ha det klart till våren...

mvh/Ragnar

Laholm
Här sen Nov 2002

Ragnar skrev:

Nu har dock Horiba-scannern en utgång med voltsignal, och denna ska ju inte vara några problem att logga till en dator med hjälp av t.ex. en Basic Stamp, en kabel och lite enkel kod. Tyvärr har jag haft lite fullt upp och inte hunnit labba med detta under sommaren, förhoppningen är att ha det klart till våren...

mvh/Ragnar

Berätta med om BasicStamp och ev andra prisvärda DAQ!!!

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Skriv gärna priser också!

Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Mooseman skrev:

Jag kör med en bredbandlambda från FJo Racing ( http://fjoinc.com ), den loggar även RPM och en analog spänning 0-5V . Kostar ca $775 med Windows programvara. Jag hyr även ut den för 490Kr/dag, se 'Tjänster' på www.vette.se

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Pär Hylander skrev:

Tja, basic stamp är en liten "en-chips-dator". Tar man t.ex. en BX24a (http://www.basicx.com/) som exempel så är det en liten dator med ett antal in/ut-gångar (med A/D) som man programmerar enkelt i programspråket Basic via serieporten. Går fint att använda för att styra en massa kul saker!. Har en jag labbat lite mer, men tummen sitter fortfarande därbak pga att jag engagerar mig i allt för mycket...

Mooseman skrev:

En basic stamp kostar runt tusenlappen, men det tillkommer ju en del i form av kringutrustning i form av dioder, motstånd osv. Kräver ju även en hyffsad arbetsinsats då det ju i princip är ett löst "chip" man får, och sen måste bygga någon form av kort till

Kollade upp vad en ny Horiba-scanner skulle kosta, och det var visst runt 12 papp totalt... ... sånna utsvävningar tål inte mitt CSN-liv. Jag har lånat den jag använder.

mvh/Ragnar

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
om man använder sig av en bredbandlambda och avgastempmätare, har man då tillräckligt med info för att kunna mappa sin bil på ett bra sätt med hjälp av valfri piggybackbox? Eller behöver man något ytterligare, laddmätare undantaget?? Hur är ett bra tillvägagångssätt? Att få till soppan först så att blandningen är bra och att sedan modda tändningen för att få rätt avgastemp? All hjälp är av STOR nytta!

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

mooseman> Ja det får man väl anse. Har många kamrater som mappat med denna utrustning och det har fungerat mkt bra. Då har det dock inte varit fråga om piggyback utan om full kontroll på originalsystemet, vilket även i detta fall även ger statisk över insugstemp samt spikningar och misständningar på varje cylinder individuellt. Samt självklart full kontroll på laddtryck, bränsle och tändning.
Men jag tycker det borde räcka rätt bra även för ett system där man kanske inte har lika god inblick.

mvh/Ragnar

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
ok, skall väl lägga till knock-link på listan över utrustning.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Ragnar skrev:
Pär Hylander skrev:

Tja, basic stamp är en liten "en-chips-dator". Tar man t.ex. en BX24a (http://www.basicx.com/) som exempel så är det en liten dator med ett antal in/ut-gångar (med A/D) som man programmerar enkelt i programspråket Basic via serieporten. Går fint att använda för att styra en massa kul saker!. Har en jag labbat lite mer, men tummen sitter fortfarande därbak pga att jag engagerar mig i allt för mycket...

ok, jag hoppades på att det var något billigt och bra instickskort, typ PC-card med en massa olika kanaler, både analoga, digitala och höghastighetsräknare

Skulle vilja ha sådant... men dom har fel pris

Jönköping
Här sen Dec 2002

Hittade en sida där man kan köpa färdiga eller byggsatser på BB lambdamätare. Sensor tar man ifrån en Honda Civic VTech årsmod 93-95.

Edit: Glömde ju lägga in länken

http://techedge.com.au/

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Använder den Civicen bredbandslamba??

Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Se till att den har en linjär analog utgång, vanligtvis antingen 0-1V eller 0-5V så att du kan ansluta den till ett motorstyrsystem och logga i detta. Vissa system kan även själv mappa om man har en bredbandslambda inkopplad Ibland behövs det en nivåomvandlare eftersom olika märken på motorstyrsystem har lite olika referenspunkter på sin analoga ingång men det är hyffsat enkelt att fixa.

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

DanneT16 skrev:
Använder den Civicen bredbandslamba??

Enl. den information jag har fått så ska den göra det

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det finns väl semi-bredbandslambdor också? Nyare Volvosar har ju t ex inte en vanlig smalbandare och inte en bredbandare heller utan nåt mitt i mellan, iaf vad jag har hört via djungeltrumman...

BMW 330i -05
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Ingen som har en ritning till en mätare så man kan löda ihop en egen?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

om man söker i Google på "diy WB o2" eller liknande, hittar man nog info om att bygga egen. Som en avstickare från diy_efi-projektet (ett "hembyggt", avanverat styrsystem utvecklat i grupp över nätet) togs det fram skisser/ritningar för bredbandslambda också, som utnyttjar sonden från Hondas "lean burn"-motor.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
Köpa bredbandslambda.
3195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande