Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
OK, hur snabbt kommer Heidfelt köra?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15084 besök totalt

Hur snabbt kommer F1 tiden på Nordslingan bli?
5:50-5:59
18%
 18%  [ 28 ]
6:00 eller mer men snabbare än Bellof
16%
 16%  [ 25 ]
6:11-6:30
19%
 19%  [ 30 ]
under 5:50
4%
 4%  [ 7 ]
Snigel 6:30+
40%
 40%  [ 61 ]
Totalt antal röster : 151

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

bmw130 skrev:
Jaha nu är det över och Christian hade ju tyvärr rätt, och vi drömmare hade fel. 8 min och 34 sekunder varav då 7.29 på Nordslingan känns ju inte särskilt upphetsande


Njaa, sakta i backarna nu Mats! Han körde 3 varv och på varje varv väntade en kamerabil på olika ställen för att filma. Under dessa passager körde han tydligen extremt långsamt, det gör tiden 8:34 inte så himla oäven. (Han hade ju kvalat in topp-10 i VLN-loppet! ) Jag stod i Hatzenbach för att komma riktigt nära och få se honom mer än ett par sekunder och där körde han "fullt" alla 3 varv.

Intryck: Toppbilarna i VLN tedde sig som lastbilar i jämförelse, otroligt hur kvick i reaktionerna F1-bilen var. Accelerationen var helt overklig, efter den sista vänstern i Hatzenbach är det ju en minimal raka bort till Hocheichen och t.o.m. de snabbaste VLN-bilarna drar ju ur där ett tag innan de bromsar. Nick trampade på gasen, växlade upp, bromsade, svängde in och försvann! Sanslöst...

Det mest bestående intrycket tror jag ändå var ljudet. Inför tredje varvet ställde jag mig uppe på kullen för att se hela Hatzenbachpartiet och partiet bort mot Quiddelbacher Höhe. Han gasade ur Hocheichen fullt, släppte minimalt i den svaga högern över bron och bromsade först efter krönet!!! thumbs up Därefter kunde man höra honom ner mot Schwedenkreuz, bromsa och växla ner innan Aremberg, gasa på ner i Fuchsröhre, bromsa innan och gasa efter Adenauer Forst osv. Helt sjukt, jag stod i Hatzenbach och hörde honom ända ner till Adenau!!!

Mycket intressant tillställning, jag var ju kritisk innan och hade inga förhoppningar alls, men nu vet vi allihopa att det går utmärkt att köra en modern F1 på Ringen mycket snabbt. Personligen är jag övertygad om att Nick hade klippt 6-minutersvallen idag om han fått köra fritt.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8437



Härlig redogörelse Christian!!! thumbs up En aningen stärkt här hemma hör jag V8:an genom din redogörelse!

Tveklöst kan en modern F1:a sätta en kanontid på ringen. Det räcker egentligen, även om jag dessbättre misstänker att BMW genom sitt utspel sprängt fördämningen! Alltfler F-team kommer säkert vilja testa de också. Till slut står Flavio (spottandes och hoppandes), Norbert (mumsandes på en apfelstrudel) och Ron (syrligt stirrandes) samt Mario (med ett brett leende) och ser sina adepter mata FULLT!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Låter härligt Christian.

Fick rapporter från Schwedenkreuz, och där verkar han inte gått på för fullt, men tydligen i Fuchsröhe!!
Vem blir först ut utan begränsningar?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Första videon jag hittat, kommer säkert tonvis senare...

http://youtube.com/watch?v=ipJD9IotCXQ

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Christian, din redogörelse gjorde det hela betydligt mer intressant!
Hade nog varit skoj att varit där mao!
Vi som bara ser tiderna blir ju inte så imponerade av att en F1-bil ligger på topp 10 i VLN, men det var ändå lite synd att han inte fick gasa lite mer under ett av varven mer för att komma närmare sanningen tidsmässigt!

Vi får väl se om det blir fler F1-bilar på ringen, känns väl inte som en omöjlighet! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

Christian Eick skrev:
Första videon jag hittat, kommer säkert tonvis senare...

http://youtube.com/watch?v=ipJD9IotCXQ



Blev ju inge lakrits i Brünnchen direkt! Tyckte han verkade stå på riktigt bra där, hade varit skoj att se, ser fram emot fler videoklipp, lär ju som sagt komma en del... thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Re:

Qvisfr skrev:
Låter härligt Christian.

Fick rapporter från Schwedenkreuz, och där verkar han inte gått på för fullt, men tydligen i Fuchsröhe!!
Vem blir först ut utan begränsningar?


Är det inte så att det riskerar att gå käpprätt åt h-vete om en F1 får "luft under vingarna"? Isf borde väl just krön som Schwedenkreuz och Pflanzgarten vara de mest kritiska punkterna medans kompressionen i Fuchsröhre torde vara ganska lugn?

_________________
Anders Dauner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Re:

Anders Dauner skrev:
Är det inte så att det riskerar att gå käpprätt åt h-vete om en F1 får "luft under vingarna"? Isf borde väl just krön som Schwedenkreuz och Pflanzgarten vara de mest kritiska punkterna medans kompressionen i Fuchsröhre torde vara ganska lugn?
Det är ju väldigt lite ground effect på dem så de har ju luft runt i stort sett alla vingar hela tiden. Det skulle nog enligt min amatöranalys inte vara nåt problem att bli luftburen med en F1a.
om de får en helknasig attackvinkel kanske men R Schumacher flög ju rätt snyggt i en startkrash vill jag minnas (dvs flippade inte över som en viss groundeffekt-merscha på LeMans).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



jag klockade honom till 7.29 vid vipperman mellan varv 2 och 3.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Frågan är var aerodynamiskt centrum ligger på en F1:a, i förhållande till tyngdpunkten. Ligger den, liksom t.ex. JAS i underljudsfart, framför tyngdpunkten så kommer bilen att rotera baklänges om den nån gång drabbas av tillräckligt stor aerodynamisk lyftkraft.

Nu körde han ju på de där stenhårda "showdäcken", men undrar om något F1-team verkligen får köra en F1:a med snabba däck på nordslingan, eller andra liknande banor och icke officiella körtillfällen? Vad finns det för bestämmelser kring det där? Heidi har visst sagt att de var ca 10 s långsammare per varv på en normal GP-bana.

Honda gjorde ju en grej av sitt fullfarttest och lade ner en del resurser på det, så det är ju inte helt omöjligt att nåt F1-team gör ett seriöst rekordförsök, om de nu får.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

AndersY skrev:
Frågan är var aerodynamiskt centrum ligger på en F1:a, i förhållande till tyngdpunkten. Ligger den, liksom t.ex. JAS i underljudsfart, framför tyngdpunkten så kommer bilen att rotera baklänges om den nån gång drabbas av tillräckligt stor aerodynamisk lyftkraft.

Nu körde han ju på de där stenhårda "showdäcken", men undrar om något F1-team verkligen får köra en F1:a med snabba däck på nordslingan, eller andra liknande banor och icke officiella körtillfällen? Vad finns det för bestämmelser kring det där? Heidi har visst sagt att de var ca 10 s långsammare per varv på en normal GP-bana.

Honda gjorde ju en grej av sitt fullfarttest och lade ner en del resurser på det, så det är ju inte helt omöjligt att nåt F1-team gör ett seriöst rekordförsök, om de nu får.


Att hyra banan kan ju vem som helst göra, så länge man hostar upp Borde ju inte spela någon roll vad man åker ut med för bil. Däremot är ju frågan om det finns något F1 team som har något som helst intresse att åka dit å köra för varvrekord med tanke på riskerna Det är nog tyvärr så att det är fansen runt Nordslingan som vill att de ska komma dit mer än F1-teamen själva. thumbs down

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Re:

bmw130 skrev:
AndersY skrev:
Frågan är var aerodynamiskt centrum ligger på en F1:a, i förhållande till tyngdpunkten. Ligger den, liksom t.ex. JAS i underljudsfart, framför tyngdpunkten så kommer bilen att rotera baklänges om den nån gång drabbas av tillräckligt stor aerodynamisk lyftkraft.

Nu körde han ju på de där stenhårda "showdäcken", men undrar om något F1-team verkligen får köra en F1:a med snabba däck på nordslingan, eller andra liknande banor och icke officiella körtillfällen? Vad finns det för bestämmelser kring det där? Heidi har visst sagt att de var ca 10 s långsammare per varv på en normal GP-bana.

Honda gjorde ju en grej av sitt fullfarttest och lade ner en del resurser på det, så det är ju inte helt omöjligt att nåt F1-team gör ett seriöst rekordförsök, om de nu får.


Att hyra banan kan ju vem som helst göra, så länge man hostar upp Borde ju inte spela någon roll vad man åker ut med för bil. Däremot är ju frågan om det finns något F1 team som har något som helst intresse att åka dit å köra för varvrekord med tanke på riskerna Det är nog tyvärr så att det är fansen runt Nordslingan som vill att de ska komma dit mer än F1-teamen själva. thumbs down

Med får, menar jag om de får för FIA, eller om de tvingas åka på stenhårda hockeypuckar, som nu.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

AndersY skrev:
bmw130 skrev:
AndersY skrev:
Frågan är var aerodynamiskt centrum ligger på en F1:a, i förhållande till tyngdpunkten. Ligger den, liksom t.ex. JAS i underljudsfart, framför tyngdpunkten så kommer bilen att rotera baklänges om den nån gång drabbas av tillräckligt stor aerodynamisk lyftkraft.

Nu körde han ju på de där stenhårda "showdäcken", men undrar om något F1-team verkligen får köra en F1:a med snabba däck på nordslingan, eller andra liknande banor och icke officiella körtillfällen? Vad finns det för bestämmelser kring det där? Heidi har visst sagt att de var ca 10 s långsammare per varv på en normal GP-bana.

Honda gjorde ju en grej av sitt fullfarttest och lade ner en del resurser på det, så det är ju inte helt omöjligt att nåt F1-team gör ett seriöst rekordförsök, om de nu får.


Att hyra banan kan ju vem som helst göra, så länge man hostar upp Borde ju inte spela någon roll vad man åker ut med för bil. Däremot är ju frågan om det finns något F1 team som har något som helst intresse att åka dit å köra för varvrekord med tanke på riskerna Det är nog tyvärr så att det är fansen runt Nordslingan som vill att de ska komma dit mer än F1-teamen själva. thumbs down

Med får, menar jag om de får för FIA, eller om de tvingas åka på stenhårda hockeypuckar, som nu.


Lösningen (om nu någon är intresserad) är väl att hyra banan, å sen rulla ut en F1-bil å köra, tvivlar på att FIA börjar bråka med dem om vilka däck de använde när de får höra talas om detta!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re:

Christian Eick skrev:
Njaa, sakta i backarna nu Mats! Han körde 3 varv och på varje varv väntade en kamerabil på olika ställen för att filma. Under dessa passager körde han tydligen extremt långsamt, det gör tiden 8:34 inte så himla oäven. (Han hade ju kvalat in topp-10 i VLN-loppet! ) Jag stod i Hatzenbach för att komma riktigt nära och få se honom mer än ett par sekunder och där körde han "fullt" alla 3 varv.

Intryck: Toppbilarna i VLN tedde sig som lastbilar i jämförelse, otroligt hur kvick i reaktionerna F1-bilen var. Accelerationen var helt overklig, efter den sista vänstern i Hatzenbach är det ju en minimal raka bort till Hocheichen och t.o.m. de snabbaste VLN-bilarna drar ju ur där ett tag innan de bromsar. Nick trampade på gasen, växlade upp, bromsade, svängde in och försvann! Sanslöst...

Det mest bestående intrycket tror jag ändå var ljudet. Inför tredje varvet ställde jag mig uppe på kullen för att se hela Hatzenbachpartiet och partiet bort mot Quiddelbacher Höhe. Han gasade ur Hocheichen fullt, släppte minimalt i den svaga högern över bron och bromsade först efter krönet!!! thumbs up Därefter kunde man höra honom ner mot Schwedenkreuz, bromsa och växla ner innan Aremberg, gasa på ner i Fuchsröhre, bromsa innan och gasa efter Adenauer Forst osv. Helt sjukt, jag stod i Hatzenbach och hörde honom ända ner till Adenau!!!

Mycket intressant tillställning, jag var ju kritisk innan och hade inga förhoppningar alls, men nu vet vi allihopa att det går utmärkt att köra en modern F1 på Ringen mycket snabbt. Personligen är jag övertygad om att Nick hade klippt 6-minutersvallen idag om han fått köra fritt.


Ännu bättre med film! thumbs up
http://youtube.com/watch?v=TrIqXc4bf6U&mode=related&search=

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag ser nu att det har lagts upp filmer i Bilder och Videos-avdelningen, vilket är bättre än att lägga dem här som vissa gör...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Re:

bmw130 skrev:

Lösningen (om nu någon är intresserad) är väl att hyra banan, å sen rulla ut en F1-bil å köra, tvivlar på att FIA börjar bråka med dem om vilka däck de använde när de får höra talas om detta!

Varför tvivlar du på det, om det nu är mot bestämmelserna?

Edit:
Nu vet jag inte vad tanken är med de där showdäcken, men gissar att det kanske är för att de inte skall ha någon större användning av testdata vid icke godkända "tester", samt kanske att få ned kurvhastigheterna när de kör vid tillfällen som inte har full säkerhet.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

AndersY skrev:
bmw130 skrev:

Lösningen (om nu någon är intresserad) är väl att hyra banan, å sen rulla ut en F1-bil å köra, tvivlar på att FIA börjar bråka med dem om vilka däck de använde när de får höra talas om detta!

Varför tvivlar du på det, om det nu är mot bestämmelserna?

Edit:
Nu vet jag inte vad tanken är med de där showdäcken, men gissar att det kanske är för att de inte skall ha någon större användning av testdata vid icke godkända "tester", samt kanske att få ned kurvhastigheterna när de kör vid tillfällen som inte har full säkerhet.



Vi får väl överlämna frågan till FIA istället Nu lär det väl förmodligen inte bli verklighet ändå, men FIA reglerar väl inte gamla bilar? Då kan man ju rulla ut en fjolårsbil eller nån F1 som har nåt år på nacken å köra med den i såna fall

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
jag klockade honom till 7.29 vid vipperman mellan varv 2 och 3.


Vet du om GP-slingan användes vid alla varven? Eller bara vid in/ut-varv? Jag såg på något annat forum att man också klockat till 7:29. Men då begriper jag inte riktigt var 8:34 kommer ifrån.

Citat:
Die zweite war seine schnellste Runde und dauerte 8:34 Minuten.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
jag klockade honom till 7.29 vid vipperman mellan varv 2 och 3.


Min kamrat lånade min mobil och klockade han mellan första till andra passeringen till 7.29 när vi stog vid Hohe Acht. Så tiden är fullt rimlig. Eller om det var andra till tredje. Kommer inte riktigt ihåg. Det var iaf det snabbaste varvet vi tog tid på

Klockade även ett annat varv och det var långsammare. Drygt 8 min iaf. Ska dubbelkolla iofs. Verkar konstigt om han skulle byta sträckning.

Det man funderar på är om han körde fullvarv eller med GP-slingan. Är inte säker på vilket det körde i VLN under helgen är väl rimligt att de körde samma???

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Intryck: Toppbilarna i VLN tedde sig som lastbilar i jämförelse, otroligt hur kvick i reaktionerna F1-bilen var. Accelerationen var helt overklig, efter den sista vänstern i Hatzenbach är det ju en minimal raka bort till Hocheichen och t.o.m. de snabbaste VLN-bilarna drar ju ur där ett tag innan de bromsar. Nick trampade på gasen, växlade upp, bromsade, svängde in och försvann! Sanslöst...


När jag kollar filmsnuttarna är det två saker som slår mig som aldrig går fram på TV och det är att varje gång jag varit på F1 live så är LJUDET helt fantastiskt och det andra är att man inte "vänjer sig vid farten" - bilarna är overkligt snabba såväl fre, lö som sön...

Gör något F1 team en seriös satsning på Ringen (farligt...) lär 6 min vallen ryka men det blir nog tight - 220 km/h i snitt?! De kvalar oftast runt 200-220 på banorna idag, Monza klart över såklart och Monaco låååångt under.. Det trista är att teamen har allt som behövs för att göra riktigt bra simuleringar, hade varit coolt att se vad de skulle ge....

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Re:

Kristoffer R skrev:

Gör något F1 team en seriös satsning på Ringen (farligt...) lär 6 min vallen ryka men det blir nog tight - 220 km/h i snitt?! De kvalar oftast runt 200-220 på banorna idag, Monza klart över såklart och Monaco låååångt under.. Det trista är att teamen har allt som behövs för att göra riktigt bra simuleringar, hade varit coolt att se vad de skulle ge....

Jo, visst är Monaco långt under, men inte riktigt snigelfart ändå. Jag vet inte vad banrekordet är, men Kimi kvalade på 1:13.6 nåt år och banan är 3 340 m lång, så en snittfart på 163,4 km/h, vilket på Mantorp skulle ge en tid på 1:08.4 och Anderstorp på 1:28.7. Nu skulle förstås en F1:a gå mycket fortare än så på Mantorp och Anderstorp, men som sagt, ändå inte riktigt snigelfart.

På de F1-banor som WTCC kör så skulle de bli varvade av en F1:a vartannat varv och tiderna är alltså ungefär 2/3 av WTCC-tiderna, vad en sån nu kan tänkas göra på nordslingan.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Nürburgring
OK, hur snabbt kommer Heidfelt köra?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15084 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande