Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15084 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Njaa, sakta i backarna nu Mats! Han körde 3 varv och på varje varv väntade en kamerabil på olika ställen för att filma. Under dessa passager körde han tydligen extremt långsamt, det gör tiden 8:34 inte så himla oäven. (Han hade ju kvalat in topp-10 i VLN-loppet! ![]() Intryck: Toppbilarna i VLN tedde sig som lastbilar i jämförelse, otroligt hur kvick i reaktionerna F1-bilen var. Accelerationen var helt overklig, efter den sista vänstern i Hatzenbach är det ju en minimal raka bort till Hocheichen och t.o.m. de snabbaste VLN-bilarna drar ju ur där ett tag innan de bromsar. Nick trampade på gasen, växlade upp, bromsade, svängde in och försvann! Sanslöst... Det mest bestående intrycket tror jag ändå var ljudet. Inför tredje varvet ställde jag mig uppe på kullen för att se hela Hatzenbachpartiet och partiet bort mot Quiddelbacher Höhe. Han gasade ur Hocheichen fullt, släppte minimalt i den svaga högern över bron och bromsade först efter krönet!!! ![]() ![]() Mycket intressant tillställning, jag var ju kritisk innan och hade inga förhoppningar alls, men nu vet vi allihopa att det går utmärkt att köra en modern F1 på Ringen mycket snabbt. Personligen är jag övertygad om att Nick hade klippt 6-minutersvallen idag om han fått köra fritt. _________________ Nordschleife: 626 varv |
Härlig redogörelse Christian!!!
![]() ![]() ![]() Tveklöst kan en modern F1:a sätta en kanontid på ringen. Det räcker egentligen, även om jag dessbättre misstänker att BMW genom sitt utspel sprängt fördämningen! Alltfler F-team kommer säkert vilja testa de också. Till slut står Flavio (spottandes och hoppandes), Norbert (mumsandes på en apfelstrudel) och Ron (syrligt stirrandes) samt Mario (med ett brett leende) och ser sina adepter mata FULLT! _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
Låter härligt Christian.
Fick rapporter från Schwedenkreuz, och där verkar han inte gått på för fullt, men tydligen i Fuchsröhe!! ![]() Vem blir först ut utan begränsningar? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
_________________ Nordschleife: 626 varv |
Christian, din redogörelse gjorde det hela betydligt mer intressant!
![]() Hade nog varit skoj att varit där mao! ![]() Vi som bara ser tiderna blir ju inte så imponerade av att en F1-bil ligger på topp 10 i VLN, men det var ändå lite synd att han inte fick gasa lite mer under ett av varven mer för att komma närmare sanningen tidsmässigt! ![]() Vi får väl se om det blir fler F1-bilar på ringen, känns väl inte som en omöjlighet! ![]() |
Re:
Blev ju inge lakrits i Brünnchen direkt! ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re:
Är det inte så att det riskerar att gå käpprätt åt h-vete om en F1 får "luft under vingarna"? Isf borde väl just krön som Schwedenkreuz och Pflanzgarten vara de mest kritiska punkterna medans kompressionen i Fuchsröhre torde vara ganska lugn? _________________ Anders Dauner |
Re:
om de får en helknasig attackvinkel kanske men R Schumacher flög ju rätt snyggt i en startkrash vill jag minnas (dvs flippade inte över som en viss groundeffekt-merscha på LeMans). |
|
Frågan är var aerodynamiskt centrum ligger på en F1:a, i förhållande till tyngdpunkten. Ligger den, liksom t.ex. JAS i underljudsfart, framför tyngdpunkten så kommer bilen att rotera baklänges om den nån gång drabbas av tillräckligt stor aerodynamisk lyftkraft.
Nu körde han ju på de där stenhårda "showdäcken", men undrar om något F1-team verkligen får köra en F1:a med snabba däck på nordslingan, eller andra liknande banor och icke officiella körtillfällen? Vad finns det för bestämmelser kring det där? Heidi har visst sagt att de var ca 10 s långsammare per varv på en normal GP-bana. Honda gjorde ju en grej av sitt fullfarttest och lade ner en del resurser på det, så det är ju inte helt omöjligt att nåt F1-team gör ett seriöst rekordförsök, om de nu får. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
Re:
Att hyra banan kan ju vem som helst göra, så länge man hostar upp ![]() ![]() ![]() |
Re:
Med får, menar jag om de får för FIA, eller om de tvingas åka på stenhårda hockeypuckar, som nu. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
Re:
Lösningen (om nu någon är intresserad) är väl att hyra banan, å sen rulla ut en F1-bil å köra, tvivlar på att FIA börjar bråka med dem om vilka däck de använde när de får höra talas om detta! ![]() |
Re:
Ännu bättre med film! ![]() http://youtube.com/watch?v=TrIqXc4bf _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
Re:
Varför tvivlar du på det, om det nu är mot bestämmelserna? Edit: Nu vet jag inte vad tanken är med de där showdäcken, men gissar att det kanske är för att de inte skall ha någon större användning av testdata vid icke godkända "tester", samt kanske att få ned kurvhastigheterna när de kör vid tillfällen som inte har full säkerhet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
Re:
Vi får väl överlämna frågan till FIA istället ![]() ![]() |
Re:
Vet du om GP-slingan användes vid alla varven? Eller bara vid in/ut-varv? Jag såg på något annat forum att man också klockat till 7:29. Men då begriper jag inte riktigt var 8:34 kommer ifrån. ![]()
_________________ Anders Dauner |
Re:
Min kamrat lånade min mobil och klockade han mellan första till andra passeringen till 7.29 när vi stog vid Hohe Acht. Så tiden är fullt rimlig. Eller om det var andra till tredje. Kommer inte riktigt ihåg. Det var iaf det snabbaste varvet vi tog tid på ![]() Klockade även ett annat varv och det var långsammare. Drygt 8 min iaf. Ska dubbelkolla iofs. Verkar konstigt om han skulle byta sträckning. Det man funderar på är om han körde fullvarv eller med GP-slingan. Är inte säker på vilket det körde i VLN under helgen är väl rimligt att de körde samma??? _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
När jag kollar filmsnuttarna är det två saker som slår mig som aldrig går fram på TV och det är att varje gång jag varit på F1 live så är LJUDET helt fantastiskt och det andra är att man inte "vänjer sig vid farten" - bilarna är overkligt snabba såväl fre, lö som sön... Gör något F1 team en seriös satsning på Ringen (farligt...) lär 6 min vallen ryka men det blir nog tight - 220 km/h i snitt?! De kvalar oftast runt 200-220 på banorna idag, Monza klart över såklart och Monaco låååångt under.. Det trista är att teamen har allt som behövs för att göra riktigt bra simuleringar, hade varit coolt att se vad de skulle ge.... |
Re:
Jo, visst är Monaco långt under, men inte riktigt snigelfart ändå. Jag vet inte vad banrekordet är, men Kimi kvalade på 1:13.6 nåt år och banan är 3 340 m lång, så en snittfart på 163,4 km/h, vilket på Mantorp skulle ge en tid på 1:08.4 och Anderstorp på 1:28.7. Nu skulle förstås en F1:a gå mycket fortare än så på Mantorp och Anderstorp, men som sagt, ändå inte riktigt snigelfart. På de F1-banor som WTCC kör så skulle de bli varvade av en F1:a vartannat varv och tiderna är alltså ungefär 2/3 av WTCC-tiderna, vad en sån nu kan tänkas göra på nordslingan. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15084 besök totalt |