| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa bensintålig plastslang (nästan akut!!)
|
2502 besök totalt |
|
Enligt rubriken.....: Någon som vet var man kan få tag på bensintålig "plastslang", med "krympfunktion" i lösvikt. Nuvarande slangarna är 5x1 mm Volvoslangar, men är tyvärr alldeles för korta, har kollat på volvo men dom säljer endast korta färdigkapade bitar. Snälla hjälp mig, jag behöver dessa till spridarna på min "ba(r)nbil" och det snarast möjligt. Mvh Mikael (som börjar få panik > )
_________________ Mikael Persson |
||
|
Vanlig oarmerad slang i PA, Polyamid, funkar nog fint. En del sorters pneumatikslang är just i PA och kostar ungefär ingenting. Som vanligt så har firmor som Hiflex och Hydroscand sådant, troligen även de flesta firmor för industriförnödenheter.
_________________ Pär Hylander |
||
|
PA-slang finns i rött
Här finns länk till en sida på nätet Efter en kik på nätet ska jag nog införskaffa sån slang att byta ut mina bränslerör med, kostar som sagt nästan ingenting!! Funderar på klatschig röd, eller snygg blå eller kanske lite busigt grön slang ... Svart är sååååååå 90-tal
"Pris från: 15,40 SEK" vet inte vilken dimension som menas eller om det är plus moms, men i vilket fall som helst; billigt. Vad menar du förresten med "krymfunktion"? Krympfunktion? Hur? Vad? När? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
|
Re:
Tack för svaren, skall börja kolla upp det lite senare efter jobbet....! Gummislangar är en nödlösning, men dimensionerna är så små och det blir en j*vla massa slangklammor (ca 20 st).
oops, glömde ett p, det är krympfunktion jag menar. Orginalslangarna utvidgar sig om man värmer dom, och sen när dom svalnar krymper dom ihop igen = värm, tryck på, och låt svalna så får du en tät och fin anslutning (inga klammor eller liknande). Stort tack! Mikael
_________________ Mikael Persson |
||
|
Nu ska vi ta det väldigt lungt!
Glöm inte att det är slangar för k-jetronic som Mikael är ute efter. K-jet arbetar med väldigt högt tryck, ca 7bar där det är som högst, så allt som funkar på sprut med elektroniska spridare funkar inte nödvändigtvis i ett bränslesystem med k-jet. Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, och alla kanske redan hade koll på läget, men jag ville bara varna lite då bristande soppa slangar inte är något vi önskar någon.
Här är en sida med lite tipps (om man är en hejare på engelska såklart. Skit i password grejjen klicka bara bort den och skrålla ner tills du hittar "POLYTHENE HOSES") http://www.users.bigpond.com/INTERJE Där står bland annat hur man enkelt gör ett verktyg för att pressa slangar själv. Edit---- Sorry, då jag vet ju att iaf Pär kör med k-jet själv _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||
|
Tack för svaret!
Nu har jag redan fixat slangar, det en rulle PA-slang (naturfärgad, så kan man se soppa, luftbubblor m.m.) och nipplarna kallpressades på plats med hjälp av ett verktyg man normalt använder till att pressa konor på bromsrör med.... Allt verkar funka och hålla tätt hittils. Nu kör jag bara med 5 bar i systemtryck, men som swahngbg nämner kan i vissa fall/modeller systemtrycket vara så högt som 7 bar (exempelvis volvos egna 225 hk evo sats). _________________ Mikael Persson |
||
|
Den blåa tryckluft slangen jag använder på jobbet tål 35 bar i 5x1 + 10x2
så 7 bar är nog inga problem och den tål bensin _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2502 besök totalt |